• Valkyria84

Vad är vigselta?

Försöker att göra vårt vigselprogram och har sett på andras att de har vigseltal, vad är det??
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Vad är vigselta?
  • EhjärtarE

Prästens tal som han håller till brudparet. Men jag tror att det är frivilligt.

• Valkyria84

Vi har borglig visel, har tänkt ut hur vi vill ha vigseln men vet inte riktigt vad vigseltal är, är det något likande detta:

Detta är en stor dag i ert liv, och vi som är här är glada att vi får vara med och dela denna betydelsefulla dag med er.
    Människan har i alla tider och kulturer högtidlighållit det tillfälle då två människor ger varandra löften om att leva tillsammans i kärlek och trohet. Det är alltid ett stort steg att ta i livet. Man lovar att tillsammans med någon annan dela all sin kärlek, glädje och sorg.
    Idag skall NN och NN ta detta steg.

Ni har bestämt er för att leva tillsammans, att leva tillsammans i förtroende och kärlek, att ta gemensamt ansvar för varandra och för era kommande barn.
    Att leva tillsammans är att utveckla varandra och att växa som människor, att hjälpa varandra i svåra tider och att lätta varandras bördor. Det är också att trösta varandra, ge varandra trygghet och att ge varandra glädje och njutning.

Allt detta är lätt för Er att göra tack vare den stora kärlek som finns mellan er.

Kärleken är stark, den övervinner allt. Den sprider glädje och lust, den är mystisk och komplicerad, underbar och varm. Den är det vackraste vi vet. Den är lugnet själv, ändå får den oss att springa snabbare än vinden.

Tystnad 5 sekunder

Ni har känt varandra från det första trevande mötet till den här stunden.
    I något skede bestämde ni er för att gifta er.
    Från den stundens Ja till den här stundens Ja, har ni lovat varandra och kommit överens utan formella förbindelser.
    Se på varandra och kom ihåg den här stunden i livet.

Före den här stunden har ni varit många saker för varandra ? bekanta, vänner, älskare och till och med lärare.
    Ni ska nu säga några ord som för er över livets tröskel och mellan er kommer det aldrig igen att bli sig riktigt likt. För efter dessa löften, ska ni säga till världen, det här är min man, det här är min hustru.

MUSIK - Det är hon- Brolle

Villkoret för ett bra äktenskap är starka band av riktig vänskap. Er kärlek till varandra kommer att växa sig djupare för varje dag som går och redan nu är Er kärlek till varandra en stor del i Ert liv. När man verkligen tycker om någon är man villig att acceptera den andres goda och även dåliga sidor med lika stor förståelse och respekt. Att gifta sig med någon är att säga till den personen, jag har valt Dig av alla personer jag har mött och kommer att möta. Jag har beslutat att vara Dig trogen därför att jag känner att kärleken mellan oss är speciell. Jag vill dela med Dig allt vad livet har att erbjuda oss, både de goda stunderna och de dåliga, därför att jag älskar Dig.

Kom ihåg, att riktig kärlek är något bortom den rosenröda passionerade romantiken att vara djupt förälskad. Det är att bry sig lika mycket om sin äkta hälft som om sig själv. Men riktig kärlek är inte att helt ge upp sig själv, utan att ge varandra ömsesidig respekt för att tillsammans, sida vid sida dela det liv som nu ligger framför Er. Kärleken gör Era bekymmer lättare därför att Ni har någon att dela den med. Kärleken gör Er glädje dubbelt så stor därför att Ni har någon att dela den med. Kärleken gör att Ni törs vara mera mottagliga och ta större risker i livet därför att Ni vet att Ni inte är ensamma utan har någon att dela allt med.

Ni gifter Er idag med varandra och går in i den frihet för två som kallas äktenskap. Där kan Ni tillsammans utveckla en personlig inre samhörighet som skyddar mot yttre omständigheter.

• Hannaz

Är det ert upplägg för vigselakten?

• Valkyria84

Se inlagget som jag skrivit: HJÄLP MED VÅR VIGSEL - Långt, där har jag skrivit hela vår planerade vigsel =)

Hannaz skrev 2009-04-21 19:39:25 följande:
    Är det ert upplägg för vigselakten?
  • Hannaz

Okej, jag undrade bara om det var ni som skrivit ovanstående för att använda vid er vigsel. Det var vackert.

• Valkyria84

Det är inte jag som kommit på det utan det har jag snott från BT, men jag vill att det ska vara med i vigsel men vet inte vad jag ska kalla det för i programmet... förstår du vad jag menar ??

Svar på tråden Vad är vigselta?