• Petronella01

min blivande mans ring...

Hur gör ni?

Vi har båda en förlovningsring...med våra respektives namn i + datum. Nu när vi ska gifta oss så vill inte min bm inte ha en ring till så i butiken vi har köpt min ring så sa hon att killen brukar gravera in tjejens namn eller initsialer och bröllopets datum.

Har ni gjort så?

men då funderar jag lite...ska han ha sin ring på sig som vanligt innan eller sätter man på den på *nytt* ....när han ger mig min ring.

*förvirrad*

Hur gör ni...vad är brukilgt?

Tack på förhand...

• Svar på tråden min blivande mans ring...
  • Imma

Vi ska göra som ni, dvs min fästman ska inte ha ytterligare en ring, utan hans förlovningsring kommer att bli vigselring när vi gifter oss. Han har redan mitt namn ingraverat i sin ring, så det som ska till är vigseldatumet.

Vid vigseln kommer prästen att använda två ringar, min vigselring och hans förlovningsring (som ju då blir vigselring). Jag kommer alltså komma in i kyrkan med en ring och min fästman har ingen.

• Petronella01

tack för ditt svar..

Några fler som kan skriva hur ni har gjort?

• Ore

Vi graverade också in vigseldatumet i min mans ring, men han hade på sig den när vi gick in i kyrkan och vi hade inte med den i vigselceremonin, där var bara min ring med.

• Lexmaja

Vi gör oxå så. Jag har en vigselring och en förlovningsring, och han har "bara" sin förlovningsring som vi ska gravera in vigseldatumet i.

• MV85
    Imma skrev 2009-04-20 11:18:58 följande:
    Vi ska göra som ni, dvs min fästman ska inte ha ytterligare en ring, utan hans förlovningsring kommer att bli vigselring när vi gifter oss. Han har redan mitt namn ingraverat i sin ring, så det som ska till är vigseldatumet.Vid vigseln kommer prästen att använda två ringar, min vigselring och hans förlovningsring (som ju då blir vigselring). Jag kommer alltså komma in i kyrkan med en ring och min fästman har ingen.
    Vi kommer oxå göra såhär...
  • Hemlig2009

Vet inte än, beror på vad min sambo vill. Vi ska prata med prästen på söndag, får se om han har någon åsikt om det hela.

Alltså, han kommer bara ha en ring. Förlovningsring blir vigselring med gravering.

• Petronella01
    Lexmaja skrev 2009-04-22 15:20:16 följande:
    Vi gör oxå så. Jag har en vigselring och en förlovningsring, och han har "bara" sin förlovningsring som vi ska gravera in vigseldatumet i.
    [/citat]
    MV85 skrev 2009-04-22 15:23:26 följande:
    [citat]
    Vi kommer oxå göra såhär...
    Tack...en fundering bara...hade han sin ring på sig redan när ni gick in? Alltså att hans ring inte var med i vigselcermonin?

• Corona

Jo men den ska vara med i ceremonin och bli välsignad. Det är då den blir en vigselring.

• Petronella01

hm....ja så borde det ju vara...*Ler* men jag antar att det inte är alltid så det går till?

• Corona

Vid kyrklig vigsel är det alltid så, såvitt jag vet. Ringarna ska bli välsignade för att bli vigselringar, annars är det bara snygga smycken i guld. Fråga prästen

• Petronella01

jag har ingen koll faktiskt....hm.
    Det är vekligen en massa *små* saker man ska kolla upp
    och fixa med...man är rädd att man glömmer något *Ler*

• Hemlig2009

Egentligen gäller det bara kvinnans vigselring. Mannens måste inte vara med i cermonin.

Vid borgerlig vigsel behövs inga ringar alls.

Corona skrev 2009-04-22 22:09:19 följande:
    Vid kyrklig vigsel är det alltid så, såvitt jag vet. Ringarna ska bli välsignade för att bli vigselringar, annars är det bara snygga smycken i guld. Fråga prästen
  • Fly by night

Som svar på undran över välsignelse av vigselringen klipper jag in ett svar från prästtråden (inlägg 260):

En präst kan absolut välsigna både det ena och det andra
    Fotbollsplaner och lägenheter till exempel, det händer faktiskt. Skulle någon komma till mig och vilja ha sin nya vigselring välsignad/läst över så skulle jag absolut göra det. Men ringen välsignas faktiskt inte i vigselceremonin, ringen är som jag skrev i inlägget du citerar en symbol för äktenskapet. Man ber för äktenskapet, man gör ingen magisk rit med ringen så att den ska föra lycka med sig. Ringen är alltså inte välsignad - men förhoppningsvis blir äktenskapet det!

• Petronella01

*puffar* vill höra av fler

Svar på tråden min blivande mans ring...