• lillapuh

kyrka i brudens hemkommun?

Vilken kyrka skall man gifta sig i? Har hört att man skall gifta sig i kyrkan i brudens hemkommun, men är det faktiskt så eller skall man välja kyrkan nära festlokalen eller var man bor...?

• Svar på tråden kyrka i brudens hemkommun?
  • Ayla sthlm

du kan välja vilken kyrka du vill.

• allehanda

Traditionellt så gifter man sig i brudens "hemkyrka", men det finns ju ingen lag på detta!Idag är det nästan vanligast att man gifter sig i den finaste kyrkan man kan hitta eller nära festlokalen.

• Fru PB

Du kan välja vilken du vill.
    Jag kommer från Limhamn/Malmö Men bor i Eslöv.

Vi gifte oss i Limhamns kyrka då den betyder så mycket för mig både med glädje och sorg

Där har varit giftermål konfirmationer och begravningar där så långt tillbaka på min mammas sida plus så är hon begravd där.
    Jag lämnade min brudbukett på hennes gravplats mellan vigslen och festen.

• Milla84

Vi kommer att gifta oss i min hemstad för att det är mest praktiskt för oss plus att vi vill ha den prästen som har konfirmerat mig och begravt min mormor.
    Nu bor vi i Uppsala, gifter oss i Karlskoga och sambon är från Örebro, så det blir en jäkla blandning.

• Pumpkin

Vi valde den finaste kyrkan i området runt orten där vi bor. Ingen av oss är härifrån, men det kändes enklast helt enkelt.

• Corona

Det är en gammal tradition, inget måste. Om man inte har speciella minnen och känslor kring en viss plats är det mest praktiskt för bröllopsbestyren att gifta sig där man faktiskt bor även om åtminstone i vårt fall flera gäster klagat på avståndet (fast å andra sidan blir det ju likadant i alla fall om inte båda familjerna bor relativt nära varandra).

• lillapuh

Tack för svaren! Har tänkt ha festen på ett annat ställe, som är en bit från min "hemkyrka" så kanske blir en kyrka som ligger närmare då och var större delen av säkten bor! Inte är det ju såå stor skillnad i vilken kyrka man vigs... Måste ju tänka på de praktiska arrangemangen med...
    Fru PB: Det var vackert att du lämnade brudbuketten på din mammas gravplats..!

Svar på tråden kyrka i brudens hemkommun?