• anzana

Någon som kan hjälpa?

Hej. Vi har varit förlovade i snart 3 år, och ha börjat prata lite om giftemål han vill gärna fria och jag får snällt vänta, vilket jag gärna gör men han frågade mig vilken ring man friar med? Han kan ju inte ta min förlovningsring och fria med? Han vill ju inte att jag ska veta när och jag har ju alltid min ring på mig, och jag vill jätte gärna vara med och välja vigselring och den ska man ju inte ha på sig förens dagen man gifter sig?? De vore gulligt om någon ville hjälpa lite =)

• Svar på tråden Någon som kan hjälpa?
  • MV85

Grejen är ju den att förlovningen är ju "egentligen" före förlovningen, då förlovningen är när man svarat ja på frågan... Så det blir nog svårt för honom att fria med en ring om du redan bär den, om du inte vill bära två och sedan köpa en tredje till bröllopet
    Låt honom fria utan ring, för friar man med ring är det förlovningsringen man använder

• MV85

hmmm frieriet är före förlovningen menade jag ju så klart i första meningen... Så kan det gå när man tänker snabbare än man skriver ibland!

• FelizLane

hmh.. vi har precis förlovat oss jag och min m2b.. Vi ska inte gifta oss än utan om några år. Han har sagt att han ska gå ner på knä då, kanske ge mig några blommor eller så.. Haha nu låter det ju som om jag har värsta planen, men så är det inte. Han vill i alla fall gå ner på knä sen. Nu när vi förlovade oss sa han att det var ett bevis för att han ville det i framtiden. Vet inte om du blev någe klokare.. Men men! Hoppas ni kommer på något! :)

• anzana

Ja jag har ju en "vanlig" enkel guld ring nu. Jag vet inte om jag vill ha en ring med diamanter runt om och sedan en likadan som jag redan ha ovanför så om man säger först förlovningsring sedan diamantring och sedan "förlovningsring" igen. Eller om jag "bara" vill ha 2 ringar. Den jag ha nu är lite halv tjock så vet inte hur de blir med tre ringar. Hoppas ni förstår hur jag menar nu..

• MV85

Det är ju en smaksak hur man vill ha... Själv har jag en slät guldring nu, och kommer få en med diamanter när vi gifter oss... En tredje räknar jag inte med att få alls...

Vi förlovade oss förresten när han friade Januari 2008 men satte inget datum förrän mellandagarna (december 2008 alltså) så man måste ju inte sätta datum på en gång när man friar heller även om man ställt frågan då... Dock fick jag ju inte ett frieri till då, utan det var bara en fråga att "Vad säger du om att vi gifter oss nästa vår?"... frieriet var ju redan avklarat...

• passionsblomman

Saken är ju den att frieriet rent faktiskt är det som sker innan man förlovar sig, och ringen är då ett tecken på att man är lovade åt varandra innan vigsel har skett.

Ni har redan den delen-men vill ändå ha ett frieri-det är visst rätt vanligt även om jagsjälv har lite svårt att förstå grejen med det, när beslutet ju redan är fattat, nåväl, här i Sverige har frieriet av tradition aldrig skett med ring alls, så även i det avseendet blir ringen helt onödig.

Om han vill fria som en särskild språngbräda inför att sätta bröllopsdatum, bör det gå att göra romantiskt och minnesvärt helt utan ring-eftesom du redan bär hans ring så att säga. Blommor och stråkorkestrar, romantisk middag allt vad han nu kan komma på borde väl kunna skapa stämning ändå? .-)

• utvald

Det finns låneringar som inte är äkta som han kan fria med...jag tror man får låna dem i guldaffärn...sa det till min sambo men han glömde väl det!!Hehe.......annars får han väl köpa en i en sån där automat..det är ju jättekul!!!!!Lycka till!

• Lina_K

Ehhm... min blivande friade med förlovningsringen. Är man redan förlovad har man väl redan enats om att gifta sig. Håller med Passionsblomman, förstår mig inte riktigt på det där men ytterligare ett frieri. Det klarades väl av i samband med förlovningen?

Köp en bukett blommor om det känns viktigt att få något...

• MV85
    passionsblomman skrev 2009-04-18 21:59:30 följande:
    Saken är ju den att frieriet rent faktiskt är det som sker innan man förlovar sig, och ringen är då ett tecken på att man är lovade åt varandra innan vigsel har skett.Ni har redan den delen-men vill ändå ha ett frieri-det är visst rätt vanligt även om jagsjälv har lite svårt att förstå grejen med det, när beslutet ju redan är fattat, nåväl, här i Sverige har frieriet av tradition aldrig skett med ring alls, så även i det avseendet blir ringen helt onödig.Om han vill fria som en särskild språngbräda inför att sätta bröllopsdatum, bör det gå att göra romantiskt och minnesvärt helt utan ring-eftesom du redan bär hans ring så att säga. Blommor och stråkorkestrar, romantisk middag allt vad han nu kan komma på borde väl kunna skapa stämning ändå? .-)
    Vad vi tänker lika du o ja
  • ElMac
    passionsblomman skrev 2009-04-18 21:59:30 följande:
    Ni har redan den delen-men vill ändå ha ett frieri-det är visst rätt vanligt även om jagsjälv har lite svårt att förstå grejen med det, när beslutet ju redan är fattat, nåväl, här i Sverige har frieriet av tradition aldrig skett med ring alls, så även i det avseendet blir ringen helt onödig.Om han vill fria som en särskild språngbräda inför att sätta bröllopsdatum, bör det gå att göra romantiskt och minnesvärt helt utan ring-eftesom du redan bär hans ring så att säga. Blommor och stråkorkestrar, romantisk middag allt vad han nu kan komma på borde väl kunna skapa stämning ändå? .-)
    Jag förstår inte heller att man ska förlova sig först och sen fria.. De är liksom lite "kaka på kaka" för mig.. För du ha väl redan sagt ja iom att du har en ring?
  • ElMac
    ElMac skrev 2009-04-18 23:29:57 följande:
    Jag förstår inte heller att man ska förlova sig först och sen fria.. De är liksom lite "kaka på kaka" för mig.. För du ha väl redan sagt ja iom att du har en ring?
    Alltså förlova och fria är samma sak.. När min m2b frågade om jag ville dela hans efternamn någon dag så var det förlovningen och friandet. Dvs förlovningsringen ;)
  • anzana

Ja men så va de inte riktigt för oss. Han friade inte när vi förlovade oss, utan då bara pratade vi om att vi ska förlova oss. Ingenting om något frieri eftersom han då inte (läs aldrig) ville gifta sig. Men nu har han ändrat åsikter eftersom han vet hur viktigt det är för mig. Det är inte de att jag kräver att få någonting av honom när han friar eller att själva "saken" man får är viktig. Jag ställde bara en enkel fråga.

• passionsblomman

Jamen vad kul att han kommit på bättre tankar!

Då får han väl ta och fråga dig då och kan ju gott vara lite kreatov med romantiken, men någon ring behöver ni inte förrän ni säger ja i kyrkan (eller rådhuset)

anzana skrev 2009-04-19 21:24:37 följande:
    Ja men så va de inte riktigt för oss. Han friade inte när vi förlovade oss, utan då bara pratade vi om att vi ska förlova oss. Ingenting om något frieri eftersom han då inte (läs aldrig) ville gifta sig. Men nu har han ändrat åsikter eftersom han vet hur viktigt det är för mig. Det är inte de att jag kräver att få någonting av honom när han friar eller att själva "saken" man får är viktig. Jag ställde bara en enkel fråga.
Svar på tråden Någon som kan hjälpa?