• RhjärtaJ

Skippa festprogram??

Vi funderar på att skippa det här med festprogram, ser inte riktigt anledningen till att ha det. På de bröllop vi har varit på tillsammans tycker vi att programmen har gjort att folk är mindre sociala med varandra o sitter o pysslar o läser i sina festhäften, iaf de som är riktigt långa.

Vi tänkte istället ha några menyer på bordet. Och ev skriva en presentation om personerna på namnplaceringslapparna.

Finns det fler som tänker som vi.
    Finns det något viktigt som vi missar om vi inte har festprogram tycker ni???

Finns det fler som tänker som vi??

• Svar på tråden Skippa festprogram??
  • Bustroll

Vi kommer inte heller att ha festprogram. Allt blir som det blir, många barn på vår fest så ngt roligt händer nog ändå :)

• CJ78

ler ja jag håller med dej blir bara rörigt tycker jag ler:)

RhjärtaJ skrev 2009-04-16 20:26:27 följande:
    Tänk att det finns fler :)
  • Luucie

Vi var också inne på att hoppa över...speciellt efter att allt jag skrivit försvann när vi skulle omformatera hårddisken..

Men sen, tack vare söta änglar här på Bt, som delade med sig av sina idéer fick jag ny inspiration

och jag har skrivit om dem men i en mycket enklare form denna gång.
    Tycker faktiskt att de blev mycket bättre när jag gjort om dem!

Nu innehåller de en väldigt kort gästpresentation, några konversationstips och ett par korta citat, en dikt, meny och drinklista och sist ett tack till de som närvarar oich de som hjälpt oss förverkliga vår bröllopsdröm.

Men för att svara på Ts fråga: jag tror ni kan skippa det utan att det saknas särskilt mycket.

• Jiel o Deps

Vi ska inte heller ha festprogram. Vi ska ha det så ledigt som möjligt så att folk kan umgås och gå omkring.

• Hofsan

Jiel o Deps skrev 2009-04-17 19:15:49 följande:

Vi ska inte heller ha festprogram. Vi ska ha det så ledigt som möjligt så att folk kan umgås och gå omkring.
    Umgås och gå omkring kan man ju göra ändå trots festprogram.
  • Jiel o Deps
    Hofsan skrev 2009-04-17 20:35:44 följande:
    Jiel o Deps skrev 2009-04-17 19:15:49 följande:Umgås och gå omkring kan man ju göra ändå trots festprogram.
    Ja, det var ju inte riktigt så jag menade. Både mellan buffén och tårtan och efter tårtan kommer vi att röra mycket på oss. Vi kommer att prata mycket med varandra och då känna festhäften överflödiga. För oss alltså. Med vår släkt så kommer de nog bara bli liggandes ändå. Annars hade det varit skitkul att göra dem.
  • Ravna

Vi kommer inte ha vigsel program, festprogram eller placeringskort.
    Alla kommer få sitta vart de vill när de vill. Både jag och min bm är vana att alla går omkring och hälsar på alla under bröllop, när det är dags för tal så stannar allt upp en liten stund och sedan så går alla runt och sätter sig lite här och där.
    Dessutom så kommer det vara musik under hela måltiden + festligheter efteråt eftersom linjen mellan de båda är ytterst flytande.

• lemonbird

Vi kommer ha festprogram på 16 sidor! Tycker inte det behöver bli stelare för det. Alla får ta med sig sitt program hem och lära känna brudparet ifall de inte hinner läsa allt. En enda chans för brudparet att ge ut mycket textinformation om sig själva till den andra släktsidan, när får man en sån chans igen?

Tror de flesta kommer umgås med varandra under middagen ändå. Att sitta och läsa i programmet kan snarare öppna upp för konversation med okända bordsgrannar, "titta här vad de skrivit" osv...Sånger och skämtsidor öppnar upp för skratt hoppas vi.

• Hofsan
    lemonbird skrev 2009-04-22 20:36:43 följande:
    Vi kommer ha festprogram på 16 sidor! Tycker inte det behöver bli stelare för det. Alla får ta med sig sitt program hem och lära känna brudparet ifall de inte hinner läsa allt. En enda chans för brudparet att ge ut mycket textinformation om sig själva till den andra släktsidan, när får man en sån chans igen? Tror de flesta kommer umgås med varandra under middagen ändå. Att sitta och läsa i programmet kan snarare öppna upp för konversation med okända bordsgrannar, "titta här vad de skrivit" osv...Sånger och skämtsidor öppnar upp för skratt hoppas vi.
    Jag har en ganska rolig bild i mitt galleri där typ alla står och läser i sina festprogram innan de ens har satt sig ner haha.
    Ett bra exempel på att det ÄR roligt att ha lite o titta i och som du säger så gör det att man lätt kan starta en konversation med folk man inte känner så bra.
  • Sååå lurade

Vi hade festhäften och folk uppskattade det, det kan ju vara en isbrytare om man gjorde som vi. Varje presentation lämnade något att fråga om. Tex varför ska vi kolla om Mats Åke har vickningen i fickan i kväll , jo för att han en kväll efter en krogrunda glömde sin hamburgare i innerfickan och där låg den till kavajen plockades fram till nästa fest... såna grejor...

Men ingen kommer att sakna festhäftet om ni inte har det...

Vi hade bara presentationen , menyn bordsplaceringen och lite info om gästerna i procent på slutet. Jag hatar allsång och tycker festen blir stelar av sådan om man inte gillar det.

Däremot undrar jag varför du vill ha en liten presentation om gästerna på placeringskortet, det är ju nästan bara gästen själv som ser sitt placeringskort? OM du ändå gör arbetet att skriva en presentation om alla, varför inte låta alla läsa också?

RhjärtaJ skrev 2009-04-16 20:10:03 följande:
    Vi funderar på att skippa det här med festprogram, ser inte riktigt anledningen till att ha det. På de bröllop vi har varit på tillsammans tycker vi att programmen har gjort att folk är mindre sociala med varandra o sitter o pysslar o läser i sina festhäften, iaf de som är riktigt långa.Vi tänkte istället ha några menyer på bordet. Och ev skriva en presentation om personerna på namnplaceringslapparna.Finns det fler som tänker som vi. Finns det något viktigt som vi missar om vi inte har festprogram tycker ni???Finns det fler som tänker som vi??
  • Sonja68

Vi hade vigselprogram men inga festhäften. Vi ville ha en informell fest/buffé, så vi hade ingen bordsplacering heller. Endast vi och våra föräldrar hade "reserverade" platser vid ett bord i mitten. Min väninna som höll koll på buffén, instruerade bara först ang det praktiska till buffén och att sen blir det tårta o kaffe, och sen på kvällen vin o ostbricka med frukt resp. öl- o korvbricka med vodka o saltgurka.
    Det skulle ha blivit jobbigt med ett festhäfte på två språk.
    Vi är från två olika länder med lite olika seder, därför lät vi festen bli som den blev. Det brukar oftast bli jätteroligt när våra vänner och släktingar från de olika länderna möts. Och så blev det även på vår bröllopsfest. En härlig blandning av två kulturer, en fest som inte följde några förutbestämda regler eller program. Det symboliserar litegrann vårt förhållande och vår familj. Vi blandar våra kulturer o seder hej vilt och skapar på så sätt nå't som är lite unikt och speciellt just för oss. Vår fest blev precis som vi ville ha den! Hoppas er blir det också

• MadonnaCiccone

Festprogram har vi när vi har kräftskiva och midsommarfest, skulle aldrig vilja ha det på vårt bröllop! Alldeles för "sossigt" för vår smak:) Vi har ett fantastiskt värdpar som tar hand om festen och det kommer bli hur bra som helst utan denna "respirator"

//M

Svar på tråden Skippa festprogram??