• Jen09

Fotograf - vad ingår, hur många bilder?

Hej!

Har lite frågor om fotograf.

Ni som har bokat en professionell fotograf, vad betalar ni och vad ingår? Är det "bara" de officiella bröllopsbilderna, eller är fotografen med under förberedelserna och på festen?
    Hur många bilder ingår i priset? Stora, små?
    Får ni bilderna på CD?
    Ni som plåtar i studio, tar ni bara på er själva eller är tärna, bestman, familj med?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Fotograf - vad ingår, hur många bilder?
  • hemling

1100:- betalar vi och då är det en timmas fotografering, och så får man 10 st bilder i 13x18 plus 2st i storlek 18x24cm.

Inga bilder på cd ingår men det är riktigt bra pris tycker jag.

Det är bara porträttbilder utomhus (mest på oss men några med tärnan och barnen på tänkte vi).
    Inga från själva vigseln, eller förberedelserna.
    Ville man ha det kostade det 6000:- (men då ingick tackkort + måånga bilder.)

Har kollat runt lite och ser att det skiljer massor mellan olika fotografer.

• Ore

Vi bokade en fotograf som tog porträttbilder före vigseln, och var med under vigseln och minglet efter.

Tärna, marskalk och brudnäbb var med under vår porträttfotografering.

Vi valde medvetet en fotograf som gav oss bilderna högupplöst på CD-skiva. Inga framkallade bilder ingick.

• Rebellen75

Vi har en timmes fotografering för 2800kr inga bilder. När jag bokade för ett år sedan kostade samma 1800kr så de har höjt priset med 1000 kr så nu funderar jag på om jag ska byta fotograf. De har tagit våra kort i 10 års tid men jag tycker de blivit lite dyra.

• Rebellen75

Sa kanske berätta att Anette Ibsen har vunit eller kommit topp tre i brudfotografering i flera år. Jag gillar henne men som sagt lite dyrt.

Rebellen75 skrev 2009-04-15 10:22:38 följande:
    Vi har en timmes fotografering för 2800kr inga bilder. När jag bokade för ett år sedan kostade samma 1800kr så de har höjt priset med 1000 kr så nu funderar jag på om jag ska byta fotograf. De har tagit våra kort i 10 års tid men jag tycker de blivit lite dyra.
  • MimmiMama

Vi har bokat en fotograf som tar 5500 kr för 4 timmar. Vi väljer själva hur vi vill lägga dessa timmar.
    Vi kommer att välja fotograferingg före, under och efter vigseln och en bit in på festen.
    Förberedelserna hos frissan tar min vänninna kort.
    Vi får då ca 200 bilder på cd som vi äger rättigheterna till.

• DanKat

Vi betalar 2500kr och får
    ○ porträttfotografering innan vigseln
    ○ fotografering under vigseln
    ○ fotografering efteråt med de släktuppställningar vi vill ha

De framkallningar som ingår är
    ○ 4 st 13x18 cm
    ○ 2 st 18x24 cm
    ○ 1 st 20x30 cm
    (eller motsvarande i andra storlekar)

Vi ska dessutom få alla bilder högupplösta på cd-skiva mot att han slipper arkiveringsansvaret.

• Ayla sthlm

vi betalar 5200kr för
    * porträttfotografering innan vigseln (tar ca 1½h)
    * fotografering och videofilmnin av vigseln
    * fotografering efter vigseln med släktuppställning

Framkallning ca 30 bilder
    resten av bilderna, ca 80-100 på cd-skiva så vi själva kan bestämma tackkort samt filminspelningen av vigseln på dvd.

Svar på tråden Fotograf - vad ingår, hur många bilder?