• ElinPierre

Pass...

Sitter och, helt spontant, ska beställa vår bröllopsresa. Och jag vet att jag läst om det miljoners gånger men kommer inte ihåg hur det är...

Pierre ska byta efternamn, men kommer inte att hinna få nytt pass innan vi åker. Bokar vi då i hans gamla namn och han tar med det gamla passet, eller hur funkar det?

Har lite bråttom, så jag skulle vara jätte tacksam för snabbt svar!

PUSS på er

• Svar på tråden Pass...
  • Villemoa

Okej, då är jag med

ElinPierre skrev 2009-04-16 15:44:39 följande:
    Hihi.. Jo, vi åker den 12.. Men landar hemma igen natten till den 20
  • Tooticki
    lecaroline skrev 2009-04-16 15:42:44 följande:
    Jag har hört något om 3 månader. Så det stämmer inte då??
    Antagligen är det så att skatteverket och passmyndigheten säger så för att man inte ska slöa med att skaffa nytt pass. Men hur skulle resebyrån få reda på att du bytt namn om du har ett giltigt pass med samma namn som i biljetten?
  • lecaroline

Jag tänkte bara att om det skulle vara något och de börjar söka på mitt namn så står det ju att det är bytt.. Om det då uppstår problem.. Är nog lite nojig och vi ska enbart till Frankrike så då behöver man ju inte pass osv..

• Tooticki
    lecaroline skrev 2009-04-16 15:53:04 följande:
    Jag tänkte bara att om det skulle vara något och de börjar söka på mitt namn så står det ju att det är bytt.. Om det då uppstår problem.. Är nog lite nojig och vi ska enbart till Frankrike så då behöver man ju inte pass osv..
    Ska du flyga till Frankrike så behöver du ha pass med dig.

Du menar att flygbolaget har tillgång till folkbokföringsregistret vid incheckningen? Det har jag svårt att tro.
  • lecaroline

Inom Eu räcker det väl med ett eu ID eller körkort??

• anne på grönkulla

Körkortet funkar inte, men inom Schengen-länderna räcker det med nationella id-kortet - alltså det som görs hos polisen i samma maskin som passfotona tas och ansökan görs.

I Schengen är det ingen passkontroll mellan länderna men det kan vara flygande kontroller och man ska kunna legitimea sig med nåt som visar ens medborgarskap. Vanliga leg från banken och körkort visar inte det. Flyger man så är flygbolaget skyldiga att kolla identitet och att man har rätt dokument för att komma in i landet man ska till också.

• lecaroline

Här är det någon som kan!! Du kanske jobbar med sånt här??

• Hubba

Man kan visst resa på sitt körkort inom schengen men man åker på egen risk... skulle det hända något så har man inget som visar vilken nationalitet man har... men vi släpper iväg passagerare om de bara har körkort... allt på egen risk...
    Skulle inte rekomendera att åka på gammalt pass och gammalt namn i biljetten... visst vi har inte tillgång till folkbokföringen i incheckningen.. men återigen tänk om det händer något på resan... söker de då på ditt namn så existerar inte det....

• ElinPierre

Men hur skulle du rekomendera att man gör?
    2 dagar efter vigseln finns det ju inte en chans att man har fått ett nytt pass... How to do??

Hubba skrev 2009-04-16 22:47:20 följande:
    Man kan visst resa på sitt körkort inom schengen men man åker på egen risk... skulle det hända något så har man inget som visar vilken nationalitet man har... men vi släpper iväg passagerare om de bara har körkort... allt på egen risk...Skulle inte rekomendera att åka på gammalt pass och gammalt namn i biljetten... visst vi har inte tillgång till folkbokföringen i incheckningen.. men återigen tänk om det händer något på resan... söker de då på ditt namn så existerar inte det....
  • Tooticki
    Hubba skrev 2009-04-16 22:47:20 följande:
    Man kan visst resa på sitt körkort inom schengen men man åker på egen risk... skulle det hända något så har man inget som visar vilken nationalitet man har... men vi släpper iväg passagerare om de bara har körkort... allt på egen risk...Skulle inte rekomendera att åka på gammalt pass och gammalt namn i biljetten... visst vi har inte tillgång till folkbokföringen i incheckningen.. men återigen tänk om det händer något på resan... söker de då på ditt namn så existerar inte det....
    Vad menar du med gammalt pass? Och vart söker de på namnet?
  • norgejente

Jag antar att det är de anhöriga som får besked om något händer. Om de vet att jag reser i gammalt namn kan det ju inte vara några problem eller? De ser väl i listerna från flygbolaget och om det står mitt gamla namn och det är det namnet de anhöriga uppger så måste det ju gå bra tänker jag. Det är ju som ElinPierre säger inte möjligt att ordna nytt pass så nära inpå. Vi reser med två dagar efter vigseln.

• anne på grönkulla

Är det så nära inpå så har knappt det nya namnet hunnit registreras.

Men det som kan hända är väl att om man får problem med myndigheter eller försäkringsbolag av nåt annat skäl (brott, olycka, etc etc) och myndigheter därför börja rota i ens papper och identitet av andra skälså kan det där med "fel namn" vara en ytterligare komplikation som man inte behöver just då. Är man inom EU så bör det ju gå att reda ut - längre bort kan det bero rätt mycket på var man är o så.

Släpper de på en i incheckningen med bara körkort inom Schengen? Låter lite riskfyllt ur perspektivet att bolaget har ekonomiskt ansvar för att ta tillbaks en om man inte kommer in i landet dit man ska. Men å andra sidan är där ingen kontroll o får man problem senare kan väl bolaget alltid svära sig fria... Är det till ett land där man inresekontrolleras är det där ju supernoga.

• lecaroline

Jag vet bara att det finns många Tyskar som är här enbart på sina körkort!!

När jag kollade om min hindersprövning var klar så sa de att namnbytet sker dagen efter giftemålet i deras register..

• Hubba

2 dagar efter vigseln så har ju inte heller namnändringen gått igenom... så då är det inga problem att åka på resan i det gamla namnet... och det gamla passet...

ElinPierre skrev 2009-04-17 09:38:20 följande:
    Men hur skulle du rekomendera att man gör?2 dagar efter vigseln finns det ju inte en chans att man har fått ett nytt pass... How to do??
  • Hubba

Med gammalt pass så menar jag att om man man åker en månad eller två efter bröllopet så hinner ju namnändringen att gå igenom och man hinner även att göra ett nytt pass i det nya namnet...
    och med att söka på namnet så menar jag att skulle det hända någonting säg tex en mindre bilkrock när man är utomlands och polisen ber att få titta på pass och sedan söker på namnet så existerar inte det... inget bra... ( återigen då om man har haft tid att ändra pass men inte gjort det utan bokat i det "gamla" namnet och använder det "gamla" passet )
    Hoppas att jag förklarar så du förstår... det blir lite knepigt när man ska skriva ner det... =)

Tooticki skrev 2009-04-17 10:13:06 följande:
    Vad menar du med gammalt pass? Och vart söker de på namnet?
  • Hubba

Inom Schengen så åker du på egen risk med körkort... där blir inte flygbolagen bötade om man åker fast... ska man däremot till ett tredje land (som det kallas) så kräver vi absolut pass i incheckningen annars släpps inte passagerare iväg...

anne på grönkulla skrev 2009-04-17 10:30:14 följande:

Är det så nära inpå så har knappt det nya namnet hunnit registreras.Men det som kan hända är väl att om man får problem med myndigheter eller försäkringsbolag av nåt annat skäl (brott, olycka, etc etc) och myndigheter därför börja rota i ens papper och identitet av andra skälså kan det där med "fel namn" vara en ytterligare komplikation som man inte behöver just då. Är man inom EU så bör det ju gå att reda ut - längre bort kan det bero rätt mycket på var man är o så.Släpper de på en i incheckningen med bara körkort inom Schengen? Låter lite riskfyllt ur perspektivet att bolaget har ekonomiskt ansvar för att ta tillbaks en om man inte kommer in i landet dit man ska. Men å andra sidan är där ingen kontroll o får man problem senare kan väl bolaget alltid svära sig fria... Är det till ett land där man inresekontrolleras är det där ju supernoga.
Svar på tråden Pass...