• Mizz Zunzhine

Kan man ångra sin tärna?

Kan man ångra sin tärna som man valde för 2 månader sen?
    Känner att hon inte bry sig, hon har inte frågat en ända gång hur det går med bröllopet tex. Hon skulle komma ner till mig för några veckor (vi bor 40 mil ifrån varann) sen men sa sedan att hon inte kunde. Anledningen var för att hon skulle festa o då blev jag lite sårad faktist...
    Klänningen är en annan femma, fick ett mail ifrån det stället vi skulle köpa klänningen att det var upp till 70% på tärnklänningarna men fått nada respons från henne. Visst jag förstår om hon inte vill köpa klänning nu när hon håller på att gå ner i vikt men ändå.. Kanske stilla mina nerver lite, det är bara 3 månader kvar och det tar tid att sy klänningen oxå..

• Svar på tråden Kan man ångra sin tärna?
  • soon and very soon

klart du kan byta, du behöver ju inte ha nån tärna alls egentligen.
    prata med henne först o säg att det känns som en onödig grej, varför ha henne med där framme om det inte känns bra??

• Kajsalisan

Jag tycker du ska fråga rätt ut om hon har något intresse alls av bröllopet, då du känner att hon inte bryr sig? Så får hon ju en chans att förklara sig? Annars tycker jag nog du kan byta om hon inte bryr sig. Man behöver ju någon som finns där som hjälp på den stora dagen och innan!

• Kisseh

Det är ju såklart känsligt sånt här, man vill ju inte förstöra relationen. Men samtidigt är det ju din dag och tärnans uppgift är ju att underlätta för bruden. Men prata med henne. Eftersom hon inte har visat så stort engagemang så är det kanske så att hon känner att hon inte har tid/ork/möjlighet att bistå dig. Då kan ni kanske gemensamt komma överens om att någon annan skall ta på sig ansvaret och så slipper det uppstånågot problem i er relation.

Och sen kan det ju vara så att hon helt enkelt inte förstår hur hennes beteende påverkar dig, hon kanske vill göra rätt för sig men bahöver en liten spark i baken, och är det så så hjälper det också att prata med henne.

Lycka till!

• Mizz Zunzhine

tack allihop för hjälpen, ska ta ett snack med henne o se vad hon säger.. det är så tråkigt bara=(

• noodi

Man får se till att förklara så utförligt som möjligt om vad man förväntar sig, det ska jag göra för min blivande tärna som visst är väldigt lik din.. Om hon känner att hon inte kan ställa upp tillräckligt, så hoppas jag att hon förstår mig.
    Det är ju din dag, och en brudtärna tar på sig en uppgift att hjälpa till fram till o med bröllopet.

• passionsblomman

Jag kam ärligt oh uppriktigt meddela att innan jag började hänga på bt, hade jag i mitt snart 40-årifga liv inte fattatt att en tärna förväntades någonting som helst utöver att stå framme i kyrkan och typ hålla brudbuketten.
    Jag har mest trott att det varit som en hedersgrej och att man kanske håller ordning på släp och slöja och lite sånt.

Det kan nog vara en god ide att BERÄTTA att "tärnuppdraget" innebär att man förväntas visa glädje, engagemang och entusiasm under lång tid innan bröllopet, att man har en massa uppgifter som man ska ha hand om och allt vad det nu är.

Att bara blir sur och besviken och dumpa någon som kanske inte ens fattar vad den hade för förväntningar på sig, verkar oklokt.

• Glimta

Håller med passionsblomman...

• Mizz Zunzhine

Jag har inga som helst krav på min tärna men hon bryr sig inte ens om vad hon ska ha på sig osv då känner jag att det har gått lite för långt samt att hon inte fråga hur det går med bröllopet när alla andra gör det.

• Aleta

Instämmer helt som vanligt, ta bara bort ett snart...

passionsblomman skrev 2009-04-13 18:25:07 följande:
    Jag kam ärligt oh uppriktigt meddela att innan jag började hänga på bt, hade jag i mitt snart 40-årifga liv inte fattatt att en tärna förväntades någonting som helst utöver att stå framme i kyrkan och typ hålla brudbuketten.Jag har mest trott att det varit som en hedersgrej och att man kanske håller ordning på släp och slöja och lite sånt.Det kan nog vara en god ide att BERÄTTA att "tärnuppdraget" innebär att man förväntas visa glädje, engagemang och entusiasm under lång tid innan bröllopet, att man har en massa uppgifter som man ska ha hand om och allt vad det nu är.Att bara blir sur och besviken och dumpa någon som kanske inte ens fattar vad den hade för förväntningar på sig, verkar oklokt.
  • konstigabaralillajag

Jag håller med om detta. Var tärna på ett bröllop för ca 3, år sedan och jag kände mig hedrad över att få vara tärna, mina sambo var bestman. Vi fanns vid brudparets sida under bröllopet men ngt annat gjorde vi inte och förväntades inte göra...

passionsblomman skrev 2009-04-13 18:25:07 följande:
    Jag kam ärligt oh uppriktigt meddela att innan jag började hänga på bt, hade jag i mitt snart 40-årifga liv inte fattatt att en tärna förväntades någonting som helst utöver att stå framme i kyrkan och typ hålla brudbuketten.Jag har mest trott att det varit som en hedersgrej och att man kanske håller ordning på släp och slöja och lite sånt.Det kan nog vara en god ide att BERÄTTA att "tärnuppdraget" innebär att man förväntas visa glädje, engagemang och entusiasm under lång tid innan bröllopet, att man har en massa uppgifter som man ska ha hand om och allt vad det nu är.Att bara blir sur och besviken och dumpa någon som kanske inte ens fattar vad den hade för förväntningar på sig, verkar oklokt.
  • J D

Mizz Zunzhine skrev 2009-04-13 19:51:45 följande:
    Jag har inga som helst krav på min tärna men hon bryr sig inte ens om vad hon ska ha på sig osv då känner jag att det har gått lite för långt samt att hon inte fråga hur det går med bröllopet när alla andra gör det.

Ja, vad kan man säga, alla är verkligen olika. Det här med kläder och viktnedgång kan definitivt kännas frustrerande. Jag tycker att du kan säga att hon får si och så mkt pengar (om ni betalar) och så är det upp till henne att fixa en tärnklänning i en viss färg (om färg är viktigt för er dvs).

Låt henne stressa upp sig själv och lita på att hon fixar klänning så kan du släppa det! Speciellt personer som inte har planerat ett bröllop själva har väldigt svårt att fatta att brudparet kan ha över 100 punkter kvar på checklistan när det är 3 månader kvar och därför inte inse varför det är viktigt att klara vissa saker själva.

Jag tycker inte att du ska byta tärna!

• Undertecknad

Fast det låter ju lite konstigt med en person som är "en del" av vigseln men inte ens pratar om den med bruden... för det är så jag uppfattade dilemmat. Visst, allt kretsar inte kring bröllopet, men lite entusiasm kan man kanske uppbåda?

• soon and very soon
    Undertecknad skrev 2009-04-14 10:32:12 följande:
    Fast det låter ju lite konstigt med en person som är "en del" av vigseln men inte ens pratar om den med bruden... för det är så jag uppfattade dilemmat. Visst, allt kretsar inte kring bröllopet, men lite entusiasm kan man kanske uppbåda?
    låter klokt!
Svar på tråden Kan man ångra sin tärna?