• chiqit­ita
    Äldre 9 Apr 03:33
    9688 visningar
    13 svar
    13
    9688

    Vad hjalper mot artros/artrit?

    Ni far ursakta om jag redan stallt den har fragan forut! Men min pappas artrot har blivit mycket varre och hans handleder varker nagot otroligt emellanat. Ibland kan han inte ens knappa knapparna i sin skjorta eller ta duscha utan hjalp. Nu ater han redan manga olika mediciner pga av hogt blodtryck och kolesterol och ater aven varan. Sa han maste nog vara forsiktig med att prova sig fram. Men han har nu last nanstans att nyponpulver ska vara bra? Ar det nagon som provat detta eller har hort om nagot annat som kan hjalpa?

  • Svar på tråden Vad hjalper mot artros/artrit?
  • MilaPi­la
    Äldre 9 Apr 03:48
    #1

    Har inte hört talas om att nyponpulver skulle fungera, men ofta kan ju enkla lösningar vara det bästa. Har han provat Artrox?

  • chiqit­ita
    Äldre 9 Apr 22:26
    #2

    Nej, jag har aldrig hort talas om det. Men jag ska absolut kolla upp det Tack!!!

  • Meiia
    Äldre 9 Apr 22:35
    #3

    känner en som använt gurkmeja till sin hund med artros. Tror att det finns i Artrox. Använde själv Artrox till min förra hund och min veterinär sa att han skulle aldrig orkat med livet om jag inte medicinerat med Artoxen.
    Lessen om jag bara har hundar som exempel men jag tror dock att det kan vara bra med artrox eller kanske gurkmeja?
    Lycka Till!

  • Luucie
    Äldre 9 Apr 22:41
    #4

    Jag har hört talas om nyponpulver. Och bara bra saker.
    Min mamma fick cortizon när det var som värst för henne och det hjälpte också. Hon fick det i injektioner på händerna.

    Men testa nypon det kan ju inte skada iallafall!

  • chiqit­ita
    Äldre 10 Apr 17:44
    #5

    Jag ar tacksam for alla rad jag kan fa Cortison har jag aldrig hort talas om och ska absolut fora vidare. Nypon ar nagot han vill testa med men maste kolla att det gar ihop med alla hans mediciner som han redan ater. Tack!!!

  • tonårs­morsa
    Äldre 10 Apr 17:51
    #6

    Hej. Jag antar att din pappa gjort någon form av utredning hos husläkaren. Om han inte fått tillräcklig hjälp där bör han be om remiss till reumatolog/reumateam. Här kan du läsa på lite om artros:

    www.reumatikerforbundet.org/start.asp

  • Äldre 10 Apr 18:03
    #7

    Strandnypon ska vara jättebra! Min mammas kille (på 75 ) har börjat ta det för sitt knä. Innan gjorde det ont att gå upp i en trappa, nu flyger han upp för den!

  • Kajsal­isan
    Äldre 10 Apr 18:43
    #8

    Min pappa tar artrotec (tror det stavas så..?!) för atrosen i sina fingrar. Nu bygger han gäststuga. Gubben fyller 80 i höst. =)

  • paulan­er
    Äldre 11 Apr 18:03
    #9

    Hej!

    Trist med Artros!!
    Atrox är bra , men det finns en annan produkt på apoteket som heter Comfora. Och det är bara halva priset av Artrox, men minst lika bra, det är egentligen samma produkt! Jag har tom läst att den har fått bättre resultat i vissa studier för att den innehåller ett annat salt.

    Sen vet jag också att det är bra att göra olika rörelseövningar om man har artros. Du kan kolla ex www.comfora.nu. Där finns det olika tips på rörelser och övningar.

    Hoppas det ordnar sig för din pappa!


    MilaPila skrev 2009-04-09 03:48:22 följande:
    Har inte hört talas om att nyponpulver skulle fungera, men ofta kan ju enkla lösningar vara det bästa. Har han provat Artrox?
  • Babaja­ga
    Äldre 12 Apr 18:05
    #10

    Glukosamin skall vara bra mot värkande leder.

  • hamåsa
    Äldre 13 Apr 17:21
    #11

    Jag har hört att folk som äter LCHF har blivit av med sina artrosbesvär. Kolla om det står något på kolhydrater.ifokus.se om det.

  • paulan­er
    Äldre 13 Apr 17:32
    #12

    Både Artrox och Comfora är just Glukosamin!


    Babajaga skrev 2009-04-12 18:05:32 följande:
    Glukosamin skall vara bra mot värkande leder.
  • blivan­de S
    Äldre 2 May 23:30
    #13

    Min dotter har reumatism och hon får kortison både i tablettforn och även ibland som injektioner i de leder som är inflammerade.Hon får även en låg dos av cellgift som är inflammationshämmande. Det vore nog bra om din pappa fick hjälp av sin läkare som kan remmittera honom vidare till en reumatolog. Så där jobbigt ska han inte behöva ha det. Det finns även olika hjälpmedel som kan hjälpa honom i vardagslivet. Tex skenor som kan ge stöd åt händerna, speciella redskap som kan hjälpa honom med att knäppa knappar, öppna burkar mm. Arbetsterapeuterna på vårdcentralen brukar ha parafinbad. Då doppar man ner händerna i varmt parrafin en stund och sedan så brukar det kännas bättre i händerna ett tag. Jättehärligt! Jag har själv prövat.
    Hoppas verkligen att din pappa får hjälp snart!

Svar på tråden Vad hjalper mot artros/artrit?