• Sundance

Berätta om er vigsel/planerade vigsel

Hej!

Kan ni inte berätta hur er vigsel kommer se ut/såg ut. Från börja till slut.

När på dagen?
    När anländer gästerna? När anländer ni? Anländer ni tillsammans?
    Vem visar folk tillrätta?
    Vigsel ute/inne? Borgerlig/kyrklig?
    Någon musik när gästerna sätter sig?
    Ingång; går ni in tillsammans? Du och pappa? Du själv?
    Ingångslåt?
    Står han där framme?
    Går tärnor och marskalker in till sammans eller står hans marskalker där framme med honom?
    Går tärnorna in med dig?
    Solosånger? Andra inslag?
    Vigseltal? Vem håller i detta? Eller kanske bara en kort, borgerlig vigselakt?
    Dikter?
    Egna löften?
    Utgångslåt? När går era tärnor och marskalker ut? Går de tillsammans?

Oj, vad mycket frågor!!! Är bara så nyfiken.

Berätta gärna om vad som ligger till grund för era olika beslut vad gäller vigseln. Religion? Tradition? Praktiska skäl?

Ha det gott!

• Svar på tråden Berätta om er vigsel/planerade vigsel
  • lönnsjö

Vår vigsel börjar 15.30. Hoppas gästerna är på plats 15 minuter innan. Vi kommer till kyrkan tillsammans, vi kommer fotograferas innan vigslen.

Våra två näbbar går in först, sen går vi in tillsammans med tärna och bestman bakom oss. Kantorn spelar då Pachebel´s Canon in D. Prästen håller vigseltal och löftena säger vi efter honom. Skulle vilja ha egna men vi kom fram till att vi kommer vara så känslofyllda så det bästa för oss är att koncentrera oss på vad prästen säger till oss

Vi har en kör på  5 personer som kommer att sjunga Aldrig ska jag sluta älska dig och den svenska bröllopsvarianten av Hallelujha. Skulle gärna vilja ha med Ted Gärestads För kärlekens skull eller Molly Sandens Så vill stjärnorna ( heter den så?) Inte riktigt bestämt än. Vi går ut först, tror jag, med resten av brudföljet efter oss. Kantorn spelar då Gabriellas sång.

• möklintabröllop

Klockan 13 i Kyrkan.
    Inte bestämt hur/vem ska visa gästerna till rätta.
    Vi anländer var för sig. Han får inte se mig innan.
    Klurar på om vi ska gå in tillsammans eller om jag ska ledas fram av min son.
    Mendehlson som ingångslåt.
    Näbb och 2 tärnor går in med mig/oss.
    Solosång "Det vackraste" till gitarr. Av två tjejer 11 resp 13 år.
    Ev. solosång av vår dotter 5 år och bonusbarnbarn 5 år.
    Dikt av tärna.
    De vanliga löftena.
    "Amazing Grace" på nyckelharpa alt. säckpipa så utgångslåt.

• AlvaStar

Vi har tänkt ha vigselceremonin kl 12.00, 19e juni 2010.

Vi anländer till platsen tillsammans och räknar då med att gästerna då ska vara på plats. Vi har en tilltänkt toastmaster som ska visa alla tillrätta.
    Det blir den amerikanska utomhusvarianten med vita stolar på en gräsmatta, gång i mitten och blombåge längst fram. Det blir en borgerlig vigselförättare eftersom varken jag eller min m2b är troende.

Vi går in tilsammans, vi först och våra två tärnor och marskalkar efter. Vi vill ha "två var" därför att jag har två kusiner som är ungefär lika gamla som mig och vi har vuxit upp tillsammans. Han har två jättenära vänner som betytt oerhört mycket för honom genom åren. Sedan så blir det ju lite "american style" med stort brudfölje och det har vi inget imot...

Det blir fiolspel både vid in- och utmarchen. En "låt" vi vill ha är "A whole new world" från Disneys Alladin.

Vi hoppas att vigselförättaren kan säga något riktigt fint och högtidligt. Sedan så har vi egna löften och jag har en dikt som jag skulle vilja ha med på något sätt...

Efter ceremonin går vi nog "ut" själva och brudföljet kommer lite efter.

När vigseln är avslutad blir det först allmän fotografering och sedan går vi åt sidan några minuter för att få bröllopsfotot taget. Jag vill ha fotograferingen eftervigseln för att se riktigt nygift och lycklig ut (istället för stressad och nervös).

Gästerna får mingla lite med varandra i det, förhoppningsvis, fina vädret under tidan och när vi är färdigfotade blir det brudskål och mat.

Vi har valt den här lösningen därför att det passar vårt tycke och smak. Jag hade även kunnat tänka mig att vara innomhus i en pampig lokal men det känns härligast att vara utomhus

• Aleta

Det låter jättehärligt!
    Jag hade aldrig klarat att vänta så länge.

Tänkt bara säga att ert upplägg inte alls är amerikanskt (möjligtvis stolarna då ).
    Att ha många tärnor och marskalkar var vanligare förr här.
    Kolla i den här tråden med gammal svensk etikett, den är jätterolig!
    www.brollopstorget.se/Forum-1-4/m3292559-9.html
    I inlägg 84 står det att marskalkarna ska hämta tärnorna i deras hem och ge dem tärnbuketten bl a och tärnan ger marskalken en marskalkkrans. Gulligt tycker jag, det borde återinföras.

AlvaStar skrev 2009-04-12 13:38:45 följande:
    Vi har tänkt ha vigselceremonin kl 12.00, 19e juni 2010.

Vi går in tilsammans, vi först och våra två tärnor och marskalkar efter. Vi vill ha "två var" därför att jag har två kusiner som är ungefär lika gamla som mig och vi har vuxit upp tillsammans. Han har två jättenära vänner som betytt oerhört mycket för honom genom åren. Sedan så blir det ju lite "american style" med stort brudfölje och det har vi inget imot...
  • Jiel o Deps

När på dagen?
    Tror det blir 13.00 Känns bra med rätt så tidigt, då har man hela dagen på sig att fira. =)

Vi ska ha fotografering på samma plats som vigseln (ute) så vi kommer att komma dit långt innan jästerna.
    Till festen däremot kommer jästerna att anlända innan oss.

Vem visar folk tillrätta?
    Hm, den som känner för det kanske... Vi? Vi ska inte ha något värdpar.

Vi tror inte på gud och vill därför ha det borgligt och ska gifta oss ute i en park där vi kysstes för första gången.

Någon musik när gästerna sätter sig?
    Vi ska inte ha någon musik alls förutom på festen.

Ingångslåt?
    Står han där framme?
    Går tärnor och marskalker in till sammans eller står hans marskalker där framme med honom?
    Går tärnorna in med dig?
    Vi ska inte ha någon ingång utan bara samlas på den plats vi bestämmt oss för

Solosånger? Andra inslag?
    Vi ska nog ha en dikt som läses upp

Våran vigselakt kommer inte bli så lång, men iaf kanske 10-15 minuter

Dikter?
    Vill ha en som "känns vi"

Egna löften?
    Vi har tagit några löften från nätet som vi tycker stämmer bra med oss som vi ska säga efter VF.

Utgångslåt? När går era tärnor och marskalker ut? Går de tillsammans?
    Vi upplöses för lite fotograferin goch gratulationer. Ingen låt.

Så vill vi ha det iaf...

• Sundance

Gud vad härligt det är att läsa allas texter!!! Jag bara ryser! Det är alltså jag som är trådstartaren...

Jag lyssnar gärna på fler...

Jag kan ju berätta hur vi har tänkt oss vår vigsel, hittills. Vi kommer säkert hinna ändra oss.

När på dagen? Runt 15.00
    När anländer gästerna? Planerar 15 min innan
    När anländer ni? Min m2b anländer strax innan gästerna. Jag kommer strax efter honom men gömmer mig, för jag vill inte att vi ska ses innan.
    Anländer ni tillsammans? Nix
    Vem visar folk tillrätta? Toastmasterns fru. De är värdpar, men han ska också vara bestman så han behöver stå där framme med min m2b.
    Vigsel ute/inne? Borgerlig/kyrklig? Borgerlig vigsel ute. I stil med vad AlvaStar beskriver.
    Någon musik när gästerna sätter sig? Kommer att en mysig slinga från Forest Gump när de sätter sig.
    Ingång; Först går mina 4 tärnor in och sedna jag och pappa, till Forest Gump Suite (vi hånglade första gången till denna låt och film =)). Han står där framme tillsammans med sina 3 vuxna bestmans och sin systerson som då är 5.
    Solosånger? Andra inslag? Vi kommer att ha två solosånger. Kan inte bestämma mig för vilka, bara. Jag gillar "jag ger dig min morgon".
    Vigseltal? Vem håller i detta? Eller kanske bara en kort, borgerlig vigselakt? Vigselförrättaren eller någona anhörig får hålla ett tal om kärlek och äktenskap.
    Egna löften? Ja vi kommer ha egna löften.
    Utgångslåt? När går era tärnor och marskalker ut? Går de tillsammans? Först går jag och min man ut. Sedan tärnor och sist bestmans. Läste nämligen någonstans att marskalker och tärnor inte får gå tillsammans om en av dem är gift och två av hans markskalker är gifta, så...

• makkapakka

Vart har ni fått era egna löften ifrån?? Någon som vill dela med sig lite inspiration?

• Sundance

Vi kommer att skriva dem själva, men detta är inte gjort ännu. Jag hittade faktiskt en tråd här på BT där folk gav en massa tips. Jag ska checka om jag kan hitta den igen. Vi kommer ju att gifta oss borgerligt men jag har hört att om man gifter sig kyrkligt så kan det finnas vissa "regler" om vad man får säga och inte säga i egna löften. Man får typ inte säga "för evigt" tror jag. Eller så var det typ det man var tvungen att säga =). Jag ska kolla upp det till dig...

• Meria84

När på dagen?
    - 15:00

- de kommer förhoppningsvis lite före det. Vi kommer strax före 15:00 (kanske med hästkärra om allt går som planerat och det inte spöregnar).

- Borgerligt utomhus.

Ingång?
    - Vi ställer oss helt sonika där vi ska vigas

Ingångslåt?
    - Kommer spela "Suteki Da Ne" medan alla samlas.

Vigseltal?
    - Kort och borglig akt så

Dikter?
    - Nope

Egna löften?
    - Nope

Vi vill ha ett enkelt bröllop. Fokus kommer inte ligga på ceremonin, utan festen efteråt. På festen kommer (iaf jag) hålla ett litet tal om mannen. Men allt blir i sin enkelhet, förhoppningsvis kommer vi ha kul!

• makkapakka

Sundance: vi gifter oss också borgerligt. Tack för hjälpen, det värmde...

• Cookie27

När på dagen?
    Kl 15

När anländer gästerna? Mellan 30 - 1 min innan skulle jag tro :)

När anländer ni? Ett par minuter innan

Anländer ni tillsammans? Nej, vi kommer i var sin bil med tärnan i min bil och best man i m2b´s bil.

Vem visar folk tillrätta? Någon släkting

Vigsel ute/inne? Borgerlig/kyrklig? Inne i en kyrka

Någon musik när gästerna sätter sig? Inte vad vi planerat

Inte bestämt än men vi går inte in tillsammans. Kanske går jag med tärnan eller så med pappa och tärnan efter.

Ingångslåt?
    Wagners Bröllopsmarsch

Står han där framme? Ja

Går tärnor och marskalker in till sammans eller står hans marskalker där framme med honom? Hans marskalk står där framme med honom.

Går tärnorna in med dig? Ja, min enda tärna gör det

Solosånger? Andra inslag? Två solosånger som tärnan sjunger, vilka är inte bestämt än.

Prästen..

Dikter?
    Nej

Egna löften?
    Nej

Utgångslåt?
    Inte bestämt än

När går era tärnor och marskalker ut? Går de tillsammans?
    Vet inte alls hur det ska gå till men jag antar att de ska gå tillsammans efter oss.

• Sundance

Vet någpon egentligen "reglerna" kring det här med tärnorna och marskalkerna? FÅR de gå ut två och två om någon av dem är gift med någon annan. m2b's bestman är gift men inte med någon av tärnorna, och jag har förstått att han då inte får gå arm i arm med någon tärna...

Någon som vet?

Svar på tråden Berätta om er vigsel/planerade vigsel