• Mlle M

    Namnändring - hur l

    Jag har en f

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-06 13:35
    oops, det gick lite väl fort....

    Jag avser att byta namn till min blivande makes o ta mitt eget som mellan-namn. Eftersom jag inte tänkt börja byta pass etc direkt efter bröllopet utan undrar om man kan vänta ngn manad, bor inte i Sverige och vill inte bli utan pass! Hur gör man för att "fördröja" processen. Blir det gamla passet ogiltigt?

  • Svar på tråden Namnändring - hur l
  • Ore

    Man kan anmäla om namnändring precis när som helst, behöver inte göras i samband med bröllopet.

  • Mlle M

    eeh, jaha, pa blanketten som kom fran Skatteverket stod det senast i samband med vigseln??

  • lecaroline

    Namnändringen går igenom när man har gift sig om man skickat in pappren innan. Det fick jag som svar..

  • Mlle M

    ok, men innebär detta att man inte längre kan använda sina gamla kreditkort, körkort samt pass???

  • Mlle M

    Ja, det jag undrar lite över, kommer att gifta mig i Sverige men sedan resa igen efter helgen och hmm...har enhel del inplanerat över sommaren i form av resor sa jag undrar om jag kan gifta mig i Maj o typ vanta till hösten med att göra alla ändringar...?

  • Yesh I do

    Det tycks finnas två blanketter för detta hos skatteverket. En som heter Efternamn som man skickar in i samband med hindersprövning. Då byter man namn då vigseln registrerats. På den kan man ju även ange att man avser att behålla sitt eget efternamnn.

    Sedan finns det en blankett som heter namnändrig som kan skicka in precis när som helst (alltså under förutsättning att man är gift och vill ta sin makes namn i efterhand)

    Så vill man fördröja processen kan man ju alltid skriva sitt gamla efternamn på den blankett som går med hindersprövningen och sedan göra en namnändring när man känner att det passar!

    Kanske ett rörigt svar men...

  • lecaroline

    jag tror inte det... Men ring och prata med dem på skatteverket

  • anne på grönkulla

    Om du skickar in blanketten före vigseln så gäller ändringen från och med vigseln. Skickar du in om ändringen efteråt så börjar den gälla när den registreras. Möjligen är det då också en annan blankett - ring Skatteverket och fråga.

    Numer kan du som utlandssvensk söka nytt pass i Sverige också, det kunde man inte förut. Det brukar dessutom gå fortare - 5 arbetsdagar ska det ta.

Svar på tråden Namnändring - hur l