• 20090822

Alternativ till murgröna på bordet

Vi har funderat på att ha murgröna som dekoration på borden, alltså slingrande i mitten på borden. Ungefär som en löpare. Finns det några bra alternativ till just murgröna?

• Svar på tråden Alternativ till murgröna på bordet
  • allehanda

rådhusvin
    pipranka
    slingerkrasse(sätt igång och odla nu!)
    blomman för dagen( " )

• lecaroline

Häng björk om det inte finns några allergiker..

• 20090822
    allehanda skrev 2009-03-31 12:51:15 följande:
    rådhusvin pipranka slingerkrasse(sätt igång och odla nu!) blomman för dagen( " )
    Haha, det var inte många jag hade hört talas om... Ska genast googla!

Tack för era svar!
  • ettem

Hjärtan på tråd passar jättefint (tycker jag...)

• 20090822

Jag håller med om hjärtan på tråd. Och plättar i luften är också fina! Men kan man lägga lösa slingor på bordet utan att ha något planterat? Håller det?

• passionsblomman

Humle, Passionsblomma(!), Vippjasmin, Clematis är andra exempel på klängväxter du kan köpa som snitt och är det bara väl vattendraget (minste ett dygn eller två) innan det läggs på borden, håller det att lägga dit samma dag som bröllopet, på morgonen.

• 20090822

Hej passionsblomman! Experten! Men hur är det med plättar i luften och hjärtan på tråd? Funkar det också? Jag är förtjust i den gråaktiga gröna färgen de har... Hur är det med prisläget på de här? Det går ju åt ganska många meter.

• passionsblomman

Javisst kan du använda dem. Men då ska du nog köpa dig några rejäla plantor NU av floristen, trassala ut dem så de hänger och låtea dem växa så mycket det går till det är dags. De växer riktigt bra och du ska sätta dem riktigt ljust och INTE vattna för mycket!

Det kan vara fint att komplettera dem med någon typ av Echiveria(olika taklök) som tas ur sina krukor och skärs av och placeras ut emellan. Sådana kan du beställa på flak också, då saknar de kruka och sitter i frigolit,det är billigare.

20090822 skrev 2009-03-31 22:16:36 följande:
    Hej passionsblomman! Experten! Men hur är det med plättar i luften och hjärtan på tråd? Funkar det också? Jag är förtjust i den gråaktiga gröna färgen de har... Hur är det med prisläget på de här? Det går ju åt ganska många meter.
  • 20090822

Åhå, det låter ju jättefint! Men då odlar jag alltså hjärtan på tråd så det knakar fram till några dagar innan bröllopet, klipper av revorna och sätter i vatten fram till stora dagen? Skär man av taklökarna direkt innan dukning eller ska man vattna dem också på något sätt?

Du har tidigare tipsat mig om att knipsa av dahlia eller gerbera lägga ut på bordet också, undrar om det blir för mycket? Kanske lika bra att hålla sig till det gröna? Vad tror du? Eller nån annan?

• ängsblomma

Passionsblomman: Kan man köpa passionsblomma och vippjasmin i butik, eller hur gör man enklast om man vill ha tag i det? Odlar?

• passionsblomman

Beställ det som snitt av din florist. Absolut lättast!
    Köp hel bunt och klargör att de inte behöver jobba med den i butiken utan att du tar alltihop som det är och snittar ch rensar själv.

ängsblomma skrev 2009-03-31 22:44:47 följande:
    Passionsblomman: Kan man köpa passionsblomma och vippjasmin i butik, eller hur gör man enklast om man vill ha tag i det? Odlar?
  • passionsblomman

Just det!
    Du behöver inte ge taklöken vatten, den håller ändå.

Dahliorna kan vara jättefint till om du väljer milda lite pastelliga toner, eller vita. Annars räcker det nog långt med det gröna också. Fast, en liten Dahlia grupperad med Echiverian här och där....fint!

20090822 skrev 2009-03-31 22:29:34 följande:
    Åhå, det låter ju jättefint! Men då odlar jag alltså hjärtan på tråd så det knakar fram till några dagar innan bröllopet, klipper av revorna och sätter i vatten fram till stora dagen? Skär man av taklökarna direkt innan dukning eller ska man vattna dem också på något sätt?Du har tidigare tipsat mig om att knipsa av dahlia eller gerbera lägga ut på bordet också, undrar om det blir för mycket? Kanske lika bra att hålla sig till det gröna? Vad tror du? Eller nån annan?
  • Bettertogether
    passionsblomman skrev 2009-03-31 22:14:21 följande:
    Humle, Passionsblomma(!), Vippjasmin, Clematis är andra exempel på klängväxter du kan köpa som snitt och är det bara väl vattendraget (minste ett dygn eller två) innan det läggs på borden, håller det att lägga dit samma dag som bröllopet, på morgonen.
    Men humle börjar ju sloka rätt så fort, om jag inte missminner mej...
  • 20090822
    passionsblomman skrev 2009-03-31 23:59:23 följande:
    Just det! Du behöver inte ge taklöken vatten, den håller ändå.Dahliorna kan vara jättefint till om du väljer milda lite pastelliga toner, eller vita. Annars räcker det nog långt med det gröna också. Fast, en liten Dahlia grupperad med Echiverian här och där....fint!
    Tack snälla för all hjälp!
  • passionsblomman

Jo, men nog klarar den en fest om den är rätt behandlad innan.
    Man kan ju duscha dem lite med blomsprutan också så har de fukt.
    Jag tror det ska funka iallafall

• Aug2009

Vi har köpt hem tre krukor murgröna som vi tänkte ha liggande på borden. Hur gör vi för att den ska bli så lång som möjligt? Ska man låta det stå mot en vägg så att det kan klättra eller ska man låta det hänga?

• passionsblomman

Den växer inte fortare beroende på det, utan placera den så den är lätthanterlig bra och sköt om den väl så den mår bra, då växer den mest.
    Lite näring i vattnet, lite blomspruta ibland och lagom med ljus och vatten.

Aug2009 skrev 2009-04-01 09:04:24 följande:
    Vi har köpt hem tre krukor murgröna som vi tänkte ha liggande på borden. Hur gör vi för att den ska bli så lång som möjligt? Ska man låta det stå mot en vägg så att det kan klättra eller ska man låta det hänga?
Svar på tråden Alternativ till murgröna på bordet