• Loli

Skilda föräldrar?

Hej allihopa!

Det är troligen över ett år tills vårt bröllop men jag har ett problem som jag redan börjat fasa lite över då jag tänker på planeringen. Mina föräldrar är skilda och pappa vägrar prata med mamma eftersom han fortfarande känner sig arg och sviken över att hon lämnade honom.

Pappa har också uttryckt sig kritiskt till hela idén om att vi ska gifta oss och säger att han inte vill att jag också ska behöva gå igenom att eventuellt bli lämnad eller sviken. Jag älskar min pappa jättemycket och vill såklart ha honom med på bröllopet men om han inte är glad för min skull och det hela bara rör upp jobbiga känslor hos honom funderar jag på om det kanske inte kan kännas mer problemfritt och lättare om han inte kommer. Tror jag ska prata med honom om hur han känner, om han överhuvudtaget vill komma.

Men om han nu vill det, hur gör jag då med det praktiska, t.ex bordsplaceringen? Jag behöver absolut inte gå efter den klassiska placeringen vid bröllop utan kommer välja en placering som passar oss bra. Men det blir ju problem eftersom han inte vill vara i närheten av mamma och det kan ju vara trevligt att ha familjerna samlade vid ett och samma bord. Hur har ni andra med skilda föräldrar gjort? Nån som har några tankar kring detta? Tacksam för tips och råd!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-23 15:06
    Och hur tycker ni jag ska prata med min pappa, om ni nu tycker att jag ska det??

• Svar på tråden Skilda föräldrar?
  • bongen80

Gör ett annorlunda honnörsbord med tärnor o marskalker (stava?) om ni nu ska ha några. Sen placerar ni ut era föräldrar på olika bord. Prata med båda dina föräldrar o få dem att förstå att det är ERAN dag inte deras. De får lägga sårade känslor och annt groll bakom sig. Bara för att deras äktenskap gick i kras betyder inte att erat kommer göra det. Men vem vet, när det är dags för er så kanske allt ser annorlunda ut.

Hoppas det löser sig för er o att ni får en jättefin fest.

• Loli

Tack! Var en bra idé, blir ju lätt att man krånglar till det för sig. Och jätteskönt att bli påmind om att det faktiskt är vår dag, det har nästan blivit att jag ägnat mest tankekraft åt att se till att pappa inte ska må dåligt istället för att glädjas åt att jag ska gifta mig. Vi har inga marsalker (hmm...?) eller tärnor men det får väl bli våra närmaste vänner och syskon vid samma bord som oss kanske?? Har nog ingen klassisk placering med honörsbord. tack igen:)

• bongen80

Nu har ju inte jag skilda föräldrar men jag har ett kraschat förhållande bakom mig o ska nu gifta mig för första gången. Brukar tänka lite framåt när mina barn från tidigare förhållande ska gifta sig.

Det säger sig självt att de flesta gånger är det mycket sårade känslor åtminstone i början, men förhoppningsvis kan man bearbeta dem o gå vidare.

Tyckte det lät som en bra ide att placera era syskon o nära vänner bredvid er. Lycka till med planeringen.

Svar på tråden Skilda föräldrar?