Får man pussas
Får man pussas när man möts där framme vid altaret??
Vi ser ju varandra för första gången den dagen i kyrkan.
Får man ge varandra en puss då??
Någon som vet
Får man pussas när man möts där framme vid altaret??
Vi ser ju varandra för första gången den dagen i kyrkan.
Får man ge varandra en puss då??
Någon som vet
uj.. jag hade blivit skitsur om vår präst sagt så. Vi ville ha en vigsel enligt svensk tradition och kyssas först ute på kyrktrappan efter vigselns slut...
Våg vigselförrättare sa "och nu får ni pssar för första gången som äkta makar" - men det hade vi redan gjort!
Man kan inte pussas för ofta när det är vigsel!
jag frågade i "fråga prästerna" tråden.....kyssen ingår inte i den svenska vigseln men man kan nog höra med prästen om att säga det om man vill....det ska vi göra.
det e ju en puss/kyss det handlar om...kärlekstecken...det kan väl aldrig bli förbjudet!!!
Enligt svensk sed ska väl den första pussen ske på kyrktrappan efter vigseln men vi är så amerikaniserade i Sverige så pussen inne i kyrkan efter vigselakten är nog nästan mer regel än undantag, den har varit med på alla bröllop jag varit på. Vi kommer träffas på fotograferingen innan men sen har vi ju vår stund i vapenhuset innan ingångsmarschen börjar och dörrarna in till kyrksalen öppnas så då kan man pussas massor utan att nån ser en
anja1661 och didis:
Det handlar ju inte om att det skulle vara "förbjudet" eller "fel" att kyssas i kyrkan, det handlar om att någon kyss inte ingår i ritualet. "Mina" brudpar får kyssas hur mycket de vill, och när de vill, under gudstjänsten, men jag räknar med att de är vuxna nog att själva ta beslut om när det ska ske, de behöver inte prästens tillåtelse eller uppmaning!
Jag trodde det var svenskt med pussen för alla bröllop (svenska) jag varit på har prästen hänvisat till att brudparet får kyssas. I alla fall 7 bröllop de senaste åren. Senast ett i lördags
Jag har inte alls något emot att brudpar pussas i kyrkan. Det jag tycker är trist är att vår gamla svenska vigseltradition snart är helt okänd för blivande brudar/brudpar. Man vill ha brudöverlämning, "You may kiss the bride" osv.
Det är väl ungefär som med rättegångar. Jag gissar att svenska folket vet mycket mer om hur en amerikansk rättegång går till än en svensk.
Du har så underbara kommentarer!
Jag gillar att du har båda fötterna på "Jorden".
Kjell Präst skrev 2009-03-21 06:21:03 följande:
Brudpar får pussas när de vill - före, under och efter vigselakten. Det är inget vi präster har att göra med.
Jag tycker ändå det är gulligt om prästen uppmanar oss till att kyssas efter löftena, jag tänkte faktiskt be vår präst att säga "Nu kan du kyssa bruden", men han hann före! Han sa att han brukar göra så även om det inte ingår i vigselritualen. Vår präst är skithärlig!
OT: Jag kan bekräfta att de flesta vet mer om det amerikanska rättegångsförfarandet än det svenska. Ni kan ju t.ex lyssna efter hur ofta slutplädering används som begrepp på nyheterna trots att det inte existerar i Sverige (det heter bara plädering).