• Elén

Psalm i kyrkan?

Måste man ha psalmer när man gifter sig? Känns som skolavslutningen i småskolan. Hoppar helst över psalmerna och ersätter med livemusik från band :S

• Svar på tråden Psalm i kyrkan?
  • feministbrud

Inte om du gifter dig borgerligt.

Elén skrev 2009-03-19 09:38:34 följande:
    Måste man ha psalmer när man gifter sig? Känns som skolavslutningen i småskolan. Hoppar helst över psalmerna och ersätter med livemusik från band :S
  • MulleNuh

Hon skrev ju i kyrkan!

feministbrud skrev 2009-03-19 09:42:19 följande:
    Inte om du gifter dig borgerligt.
  • feministbrud

Haha, jag läste inte rubriken!

MulleNuh skrev 2009-03-19 09:48:05 följande:
    Hon skrev ju i kyrkan!
  • Blivande mrs walker

Men du kan kanske låta bandet spela psalmerna om du vill?

• MulleNuh
    feministbrud skrev 2009-03-19 09:50:13 följande:
    Haha, jag läste inte rubriken!
  • Blina

Tror att det är två psalmer för församlingen att sjunga som gäller. Men du kan ju fråga prästerna, de vet.

• vita drömmar

det finns inga måsten, iaf inte här hos oss. det är ju bara hur man kommer överens med prästen!

• Blivande mrs walker

vita drömmar: Så mycket har jag lärt mig i prässtråden som att i så fall gör din kyrka fel (om den tillhör Svenska Kyrkan). man måste följa svenska kyrkans vigselordning, och där ingår nminst två psalmer.
    Men ni behöver ju inte ha Den blomstertid nu kommer, ni kan väl ha annorlunda psalmer så blir det inte skolavslutning. Och, som sagt, band istället för orgel.

• Taha

vita drömmar skrev 2009-03-19 11:23:34 följande:

det finns inga måsten, iaf inte här hos oss. det är ju bara hur man kommer överens med prästen!
    Menar du "måsten i kyrkan" eller "måsten i tråden"?
    Trodde att det var ett måste i kyrkan.
    Länkar till en tråd jag skapat som heter "Fakta/information inför vigsel i Svenska kyrkan". Genom den kan ni hitta till kyrkoordningen för att se vad som gäller i olika frågor.
    Men tråden är enbart till för fakta.

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3321606.html
  • vita drömmar

vad den svenska kyrkan säger, har jag tyvärr ingen aning om. Befinner mig nämligen i Finland. Men såvitt jag vet är det inga måsten med psalmer? Visserligen heter det att vigseln är som en gudstjänst, men det är ju helt frivilligt vad man sjunger?! Personligen bojkottar jag helt " Gud se i nåd till dessa två.." istället blev det en annan text på "den blomster tid". o ifall det behövs mer utfyllnad i typ av sång så ligger sången "du vet väl om att du är värdefull.." mig varmt om hjärtat.

• MulleNuh

Ja fast enl prästerna här på bt så är iaf 2 psalmer ett MÅSTE.

vita drömmar skrev 2009-03-20 10:07:38 följande:

vad den svenska kyrkan säger, har jag tyvärr ingen aning om. Befinner mig nämligen i Finland. Men såvitt jag vet är det inga måsten med psalmer? Visserligen heter det att vigseln är som en gudstjänst, men det är ju helt frivilligt vad man sjunger?! Personligen bojkottar jag helt " Gud se i nåd till dessa två.." istället blev det en annan text på "den blomster tid". o ifall det behövs mer utfyllnad i typ av sång så ligger sången "du vet väl om att du är värdefull.." mig varmt om hjärtat.
  • Duchess

vita drömmar:
    "Du vet väl om att du är värdefull" finns med i senaste psalmbokstillägget, och räknas därför som en psalm.

Vi hade också med "På bröllopsdagen ber vi" (den som sjungs på melodin till Den blomstertid) på vår vigsel, men eftersom det inte är en psalm fick vi välja ytterligare två. Det gjorde absolut ingenting

• En till präst

Vid vigsel i Svenska kyrkan sjunger församlingen minst 2 psalmer.

Vid borgerlig vigsel sjunger man vad man vill, eller låter bli att sjunga och lyssnar i stället på ett band som spelar vad som helst.

• Kjell Präst

Det finns, har jag förstått, även i Sverige en del präster som för att vara till lags tillåter vigslar utan psalmer - men dessa präster gör f-e-l!

Svar på tråden Psalm i kyrkan?