Amsterdam
Jag och min själsfrände ska åka till Amsterdam i sommar och förlova oss :) och undrar nu om någon av er har varit där och kan tipsa oss om någon romantisk plats eller aktivitet där som vi inte bör missa?
Jag och min själsfrände ska åka till Amsterdam i sommar och förlova oss :) och undrar nu om någon av er har varit där och kan tipsa oss om någon romantisk plats eller aktivitet där som vi inte bör missa?
Ät på pannkaksrestaurang Har tyvärr inget tips på något romantiskt, men när min familj var i Holland för ett antal år sen gick vi bl.a. på en vandring över havet!
Man börjar gå (med en guide) när det är ebb och när man är färdig (några timmar senare, kommer inte ihåg exakt hur länge det tog) är det bara vatten där man gick i början
Som sagt, inget romantiskt, men vi hade grymt kul iaf, på ett ställe stod jag och min kusin med lera upp till knäna, haha!
Men pannkaksrestaurang kan ni ju testa om ni vill iaf, det var ganska typiskt
Hyr cyklar och ge er ut på landet utanför Amsterdam. Tar bara ett litet tag så är man långt från storstaden! Finns en hel del mysiga små byar med romantiska ställen man kan fika på, tex pannkaksrestauranger som DanKat nämner...
Amsterdam är underbart romantiskt! Särskilt på cykel. Jag och älsklingen har varit där några gånger och haft lika underbart varje gång.
Så vackert med alla kanaler och broar och de söta husen.
Bakom centralstationen finns en cykeluthyrning som är litet billigare än de andra och hyr ut lite diskretare cyklar, alltså utan stora reklamskyltar... Starbikes tror jag att de hette.
Ett annat tips är att förbeställa biljetter till de stora museerna över internet. Man betalar med kontokort och skriver ut biljetten och får på så vis förtur i de annars mycket låååååånga och oromantiska köerna utanför.
Dagtid kan man ta en liten shoppingtur i redlight (mycket barnvänligare än man tror ) och köpa något häftigt att ta på sig senare på kvällen om man tänkt spendera mycket tid på hotellet..... Kanske ett lite väl "hett" tips, men ändå!
Amsterdam är jätteromantiskt men vi föredrog faktiskt Utrecht när vi var där.. som Amsterdam fast i mindre förmat.. jättemysigt att bara gå runt och så finns där en helt fantastisk kyrka och många mysiga fik och restauranger.
Tack för era tips och kom gärna med fler :) Det behöver inte heller vara sådana som är traditionellt romantiska, med rätt person så kan ju som bekant det mesta bli det så... :)
Om ni ska till Holland/Amsterdam i sommar tycker jag ni skall åka lite uppåt landat, ca halvtimmes resa till Echmont aan Zee, en underbar strand med massa sanddynor där ni kan ligga upp och titta mot himlen... I Echmont finns det en fantastisk fisk restaurang som ligger mitt på stranden och utsikt över havet.
Lycka till
Jag vill gärna tipsa om ett hotell mitt i Amsterdam som är supermysigt. Litet, gammeldags, familjeägt och otroligt charmigt och gästvänligt.
Om ni gillar sån stil förstås :)
www.estherea.nl/
Min första tanke när jag såg att du skulle till Amsterdam, var ånej...
Amsterdam är en ganska ok stad, men vill du ha en mysigare stad så rekommenderar jag att ni tar tåget från Schiphol till Den Haag istället!
Delft är också ganska trevligt.
Min man har arbetat flera år i Nederländerna, (Haag) så jag är van att vara där.
Pannkakshus, njae...
Prova hellre en indonesisk restaurang, för de har jättegod mat, och beställ in rijstaffel, som alltid brukar vara bra vart man än går.
Det är olika smårätter med god smak! Å så kan man sitta länge!
Annars är väl en "candlelight-dinnercruise", på någon av Nederländernas kanaler ett trevligt ställe att förlova sig på... lite turistigt, men trevligt att glida omkring på kanalen nattetid.
Prova lite olika bakverk, kakor mm som de tillverkar i olika vagnar utomhus, för det brukar alltid vara gott med varma kakor... Siroopkoekjes är små rån med sirapsklet emellan, jättegoda till en kopp kaffe.
Något snabbt i magen, hittar man ofta i en del gathörn. Där kan man handla friterade rullar, hamburgare och en massa annat i stora maskiner, som håller maten varm!
Mer kul och annorlunda, än gott kanske...
Sköna skor krävs, för det är gatstenar nästan överallt, så skippa finskorna med klackar...
På många ställen finns det massagerum, där man kan få bla fotmassage för en billig penning! (Ofta är det thai-ställen.) Underbart för trötta fötter!(vad det är för massage i de bakre rummen kan jag bara spekulera om... )
Jag är ganska svartsjuk av mig, tyvärr, och att gå förbi horkvarteren i Redlight district, (finns i alla städer, inte bara Amsterdam) med min man som vred huvudet i led, och dreglar är inget jag rekommenderar... (om man nu inte gillar att göra sådant ... )
Trevlig resa!