• maj2010

Toastmastern gör festprogrammet?

Vi diskuterade bröllopsfesten och kom in på det här med festprogrammet och vad som ska stå i det. Min sambo hävdar att det är toastmasterns uppgift att göra festprogrammet. Jag som gillar pyssel och dessutom är något av ett kontrollfreak protesterade vilt

Hur gör ni?

• Svar på tråden Toastmastern gör festprogrammet?
  • lecaroline

Jo, men på det var på den tiden det :) Nu vill vi som brudpar inte ha allt för mycket tal utan lite kul under maten så det är utbytt.

• didis

Bara man är överens så det inte blir dubbletter resp inga häften alls.

Jag har aldrig varit med om att toastmastern har mer jobb än under måltiden (och minglet) men vi är väl gammelmodiga av oss då

lecaroline skrev 2009-03-16 17:46:28 följande:
    Jo, men på det var på den tiden det :) Nu vill vi som brudpar inte ha allt för mycket tal utan lite kul under maten så det är utbytt.
  • Sobeit

I vårt fall så är det vår ena toastmadam som sagt att hon vill göra det. Så då får hon det.

• maj2010

Ok, då är jag inte helt ute och cyklar om jag vill lägga mig i. Problemet är att toastmastern är en gammal kompis till min sambo som inte känner mig. Vi har bara träffats ett par gånger. Får nog be familj och vänner om hjälp att skriva nåt om mig där...

Men tal, lekar och eventuella spex får toastmastern gärna ha hand om!

• 1augusti2009

Förstår vad du menar, men det är ff inte deras "jobb" inget man kan förvänta sig, men som sagt vill de så är det ju inga problem.
    Mina 2 toastmadame ska göra festprogrammet, då de VILL och att det ska bli en överraskning

lecaroline skrev 2009-03-16 17:46:28 följande:
  • Saggezza

Jag och min toast madame kommer göra dem tillsammans eftersom att vi båda tycker om att pyssla och hon ville vara med och göra dem. Hade från början tänkt göra dem själv men vem är jag att beröva henne från detta nöje?! {#lang_emotions_wink} Kan vara lite roligt också att få inputs i texter osv. 

• Ore

Vi gjorde så att vi pysslade ihop omslagen, och skrev ihop det vi ville ha med (gästpresentation, litet info och så). Toastmastrarna kom med saker som de ville ha med. Och sedan pusslade min tärna ihop allt, skrev ut och satte ihop häftet.

• Ore

Vi gjorde så att vi pysslade ihop omslagen, och skrev ihop det vi ville ha med (gästpresentation, litet info och så). Toastmastrarna kom med saker som de ville ha med. Och sedan pusslade min tärna ihop allt, skrev ut och satte ihop häftet.

• Svanboet

Jag funderar på vad folk egentligen vill ha med i sina festprogram?

Jag är van vid att där finns:
    - namn på festens huvudpersoner (brudpar, värdpar, tärnor, maskalk, toasmaster)
    - ortens/lokalens namn
    - datum
    - förhållningsregler
    - "schema" för kvällen i väldigt grova drag
    - kort information om baren (om det behövs)
    - En drös med sånger
    - bordplacerings-skiss med beskrivning av relationen till brudparet vid namnen

Varför är det så vanligt på bt att brudparen vill ha toastmasterns hjälp att göra detta?

Som jag ser det är det sedan toastmasterns uppgift att "klippa ihop och redigera" festen utifrån det material som finns att tillgå och pussla in talen - givetvis i samråd med brudparet och cateringpersonalen. Sen är det helt upp till toastmaster att ordna med eventuella överraskningar och spex som gästerna vill utföra under middagen.

• Sååå lurade

Lägger till Menyn om man inte har den separat...
    Men vi skippar sånger. Vi hatar allsång...

Svanboet skrev 2009-03-17 09:07:10 följande:
    Jag funderar på vad folk egentligen vill ha med i sina festprogram?Jag är van vid att där finns: - namn på festens huvudpersoner (brudpar, värdpar, tärnor, maskalk, toasmaster)- ortens/lokalens namn- datum- förhållningsregler- "schema" för kvällen i väldigt grova drag- kort information om baren (om det behövs)- En drös med sånger- bordplacerings-skiss med beskrivning av relationen till brudparet vid namnenVarför är det så vanligt på bt att brudparen vill ha toastmasterns hjälp att göra detta? Som jag ser det är det sedan toastmasterns uppgift att "klippa ihop och redigera" festen utifrån det material som finns att tillgå och pussla in talen - givetvis i samråd med brudparet och cateringpersonalen. Sen är det helt upp till toastmaster att ordna med eventuella överraskningar och spex som gästerna vill utföra under middagen.
  • Svanboet

Självklart! Jag glömde menyn!

Sååå lurade skrev 2009-03-17 09:09:11 följande:

Lägger till Menyn om man inte har den separat...Men vi skippar sånger. Vi hatar allsång...
  • Sååå lurade

Nu spårade vi av lite från ämmnet. Men för att svara på TS så tycker jag inte att festhäftet är toastmasterns sak. Tycker det är lite väl mycket arbete man kräver av dem som är snäll och ställer upp på uppdraget. VILL de däremot och ber om att få göra det så, fine. Men jag skulle aldrig släppa det helt eftersom jag är väldigt noga med att det ska bli snyggt och så som vi vill ha det.

Men å andra sidan ska vår toastmaster göra en tipspromenad om oss, men jag vill designa layouten eftersom alla trycksaker ska hålla samma färger...

Svanboet skrev 2009-03-17 09:13:05 följande:
    Självklart! Jag glömde menyn!Sååå lurade skrev 2009-03-17 09:09:11 följande:
  • Svanboet

Sååå lurade skrev 2009-03-17 09:21:50 följande:

Nu spårade vi av lite från ämmnet. Men för att svara på TS så tycker jag inte att festhäftet är toastmasterns sak. Tycker det är lite väl mycket arbete man kräver av dem som är snäll och ställer upp på uppdraget.
    det var lite den poängen jag försökte få fram också...
  • Sobeit

Sååå lurade skrev 2009-03-17 09:21:50 följande:
    Nu spårade vi av lite från ämmnet. Men för att svara på TS så tycker jag inte att festhäftet är toastmasterns sak. Tycker det är lite väl mycket arbete man kräver av dem som är snäll och ställer upp på uppdraget. VILL de däremot och ber om att få göra det så, fine. Men jag skulle aldrig släppa det helt eftersom jag är väldigt noga med att det ska bli snyggt och så som vi vill ha det.Men å andra sidan ska vår toastmaster göra en tipspromenad om oss, men jag vill designa layouten eftersom alla trycksaker ska hålla samma färger...

Jag kommer att maila över typsnittet och sånt till vår ena toastmadam. Sedan ska jag fråga henne om hon vill skriva ut det oxå o montera ihop allt eller om vi ska hjälpa till med det. Jag väljer ju vilka papper som ska användas och så och det komemr annars att skrivas ut hemma hos oss. Och vi kan montera hemma hos oss oxå. Får se lite hur hon vill göra.

• Aleta

Jag tror att det är 50/50 vad gäller vem som gör festhäftet.
    Jag har både fått färdigt och gjort själv när jag har varit toastmadame.
    När toastmastern gör så blir det mer sånghäfte än festhäfte. Man har ju inte samma insyn vad gäller gästpresentationer etc.

• baver

som det kontrollfreak jag är så kommer jag att öra festprogrammen men sen kommer tärnan(som ville öra hela programmet) att f ha med lite överraskningssidor i slutet...

Svar på tråden Toastmastern gör festprogrammet?