• BladEkström

Liten kyrka

Någon som har erfarenhet av vigsel i en mindre kyrka. Vi har hittat kyrkan vi vill gifta oss i och den är verkligen inte superliten men är ganska smal och så. Vi kommer att ha en marschalk och en tärna och kanske någon som sjunger så det är inte jättemånga men lite oroande.

• Svar på tråden Liten kyrka
  • Sååå lurade

Vad är det som är oroande? Kyrkan är väl inte såå smal att brudföljet inte kan kliva lite åt sidan.Eller tänkte du på något annat? Vi har en inte allt för stor kyrka som vi ska gifta oss i, när våra 65gäster sitter ner så kommer den nästan att kännas full. Har varit på bröllop där med brudfölje och det har inte varit något jag reagerat på...

• Snuttis2

vi har valt en liten kyrka som jag spenderat mycket tid i som liten..vill mycket hellre ha en liten fylld kyrka än en stor tom där det tar en evighet att komma fram till altaret i...

• Fjällbrud09

Vi gifte oss i en liten kyrka och är så här i efterhand jätteglada över det! Vi hade både tärna, marskalk och solist, inga problem med trängsel!
    Många av gästerna upplevde att den lilla kyrkan gjorde att vigseln blev mer familjär, när vi stod där framme så kände vi verkligen att alla var närvarande, svårt att beskriva hur det kändes. Oroa dej inte, det kommer bli kanonbra!

Det är ju inte direkt löptävling under vigseln = : )

• BladEkström

Tacktacktack det var trängsel vid altaret jag tänkte på men det känns bättre nu.

• Cantaton

Jag har varit på vigslar i både små kyrkor och kapell, och utrymmet har aldrig känts som ett problem. Solisten står inte i led med er och tärna + marskalk, utan "mellan" er och församlingen, fast vid väggen så att alla ser. Jag har någon gång sjungit längst bak i kapellet när det varit litet, men då har det varit ett kapell där stolarna varit riktade mot mittgången och inte framåt, i något fall har jag stått på läktaren o.s.v. Det går alltid att lösa! Det svåra har snarare varit instrumenten - var ett piano får plats. Har ett piano inte fått plats har jag tagit med gitarrist, och då har vi bara fått stå på var sin sida om brudparet helt enkelt (om vi inte fått plats bredvid varandra).

Det blir ofta väldigt familjärt och avspänt i de små lokalerna, har jag upplevt det.

BladEkström skrev 2009-03-16 07:58:35 följande:
    Någon som har erfarenhet av vigsel i en mindre kyrka. Vi har hittat kyrkan vi vill gifta oss i och den är verkligen inte superliten men är ganska smal och så. Vi kommer att ha en marschalk och en tärna och kanske någon som sjunger så det är inte jättemånga men lite oroande.
Svar på tråden Liten kyrka