• EhjärtarE

Nytt efternamn och hindersprövning?

Vi ska ta ett helt nytt namn, dvs en av oss ska byta innan vigseln och sen byter den andra gratis vid vigseln.

Men när ska man då skicka in hindersprövningen? Kan man göra det innan namnbytet? Då kommer det ju stå fel namn på hindersprövningen sen?

Eller måste man ansöka om hindersprövning efter att man bytt namn? Men då kommer ju en få gå runt och heta vårat nya namn långt i förväg? Hur sent kan man ansöka om hinderprövning? (om man nu måste göra det efter namnbytet)

Någon som vet, som bytt själv kanske?

• Svar på tråden Nytt efternamn och hindersprövning?
  • f1bride

Man skickar in (är nog vanligast, jag gjorde så) namnändring och hindersprövning samtidigt! Namnändringen går ju inte igenom förrän efter vigseln, så du kommer ju inte byta namn innan ni gift er. Därav kommer ditt tidigare namn alltid att stå på hindersprövningen

Hjälpte detta??

• f1bride

Aah! Slarvläste, förlåt !! Fattade inte att ni ska ta ett HELT nytt namn! Då måste ju en heta det innan vigseln.. (tror jag)

• EhjärtarE

Ja, det är i alla fall billigast att byta innan. Det är därför jag frågar.

• josand

Vi är i processen att min blivande ska byta till ett helt nytt efternamn som jag sedan tar vid vigseln. Ansökan om nytt efternamn är hos PRV och man kan räkna med 2 månader innan den kan godkännas (det ska kungöras hos bolagsverket i minst en måndag bl a). När vi får det beslutet så kommer vi ansöka om hindersprövning.

• Stella2009

Ja så är det. Ni måste ha ansökt om det nya namnet och fått det godkänt innan ni skickar in hindersprövningen.

Svar på tråden Nytt efternamn och hindersprövning?