• lingon82

Objudna gäster i kyrkan?

När jag läst runt här är det många som skriver i bland annat barnfritt-trådar att man inte kan exkludera någon från kyrkan och att man kan vänta sig att det dyker upp främlingar till ens vigsel.
    Har någon verkligen råkat ut för det? Inte för att det stör mig att främlingar dyker upp men för mig är det inget alternativ att gå på en vigsel där jag inte känner någon av de som gifter sig.
    Har du något att berätta om detta?

• Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?
  • lingon82
    HurraViSkaGiftaOss skrev 2009-03-11 21:27:43 följande:
    Vänner o bekanta som ej är bjuden är med i kyrkan om de vill.Var oxå på ett bröllop i somras där det var ett äldre par i kyrkan som inte kände brudparet. De sa att de varit där o tittat o upptäckt att de var bröllop o stannade kvar.
    Det är ju lite sött, tycker jag. Hade nog själv tyckt att det var konstigt att sitta där.
  • Chrisse och Jonas

Kanske är det kyrkan de kom för att se och så upptäcker de att där är bröllop och så stannar de och kikar lite för bröllop är ju oftast så vackra..

• Cantaton

Seglora är ju turistattraktion när det inte pågår någon gudstjänst där inne, så det kan jag förstå. Det skulle bli ett fasligt spring i kyrkan under gudstjänsten annars.

lingon82 skrev 2009-03-11 21:27:30 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-03-11 21:24:24 följande:En vän till mig gifte sig "med stängd dörr". Det innebar att alla som var i kyrkan när vigseln började, bjuden eller ej fick delta och att dörrarna öppnades när vigseln var slut. Kyrkan ligger på Skansen. Kanske beror på att där är många turister?
  • Fly by night

Jag har varit på en hel del bröllop i Sveriges största landsortskyrka och alla gånger har det varit okända personer närvarande. En gång slog jag mig i slang med två små rara tanter som hade varit med på min systers bröllop och de berättade att de hade varit och satt blommor på sina mäns gravar och upptäckt att det var ett bröllop på gång och gått in och haft en härlig stund och återupplevt sina egna bröllop i tankarna!

• Svanboet

Ni får usäkta men nu fick jag mig ett stort skratt! Vi bor i Seglora församling och när jag läste att Seglora är en turstattraktion så blev jag bra häpen - här är ju bara en liten håla! (Eller ja, några stycken hålor bildar ju församlingen tillsammans)

Cantaton skrev 2009-03-11 21:32:35 följande:
    Seglora är ju turistattraktion när det inte pågår någon gudstjänst där inne, så det kan jag förstå. Det skulle bli ett fasligt spring i kyrkan under gudstjänsten annars.
  • Cantaton

Seglora kyrka på Skansen alltså

Svanboet skrev 2009-03-11 21:40:49 följande:
    Ni får usäkta men nu fick jag mig ett stort skratt! Vi bor i Seglora församling och när jag läste att Seglora är en turstattraktion så blev jag bra häpen - här är ju bara en liten håla! (Eller ja, några stycken hålor bildar ju församlingen tillsammans)
  • novia72

I andra länder går man till kyrkan- allas hus- oavsett vad som händer för tillfället....

så inte alls konstigt att en invandrarfamilj befinner sig i kyrkan....

• Troll1

Har inte varit i Seglora (kyrka), men namnet har jag däremot hört många ggr. Så lite "känt" är det nog allt?

• Svanboet

Seglora kyrka som står på Skansen är känd och gammal träkyrka om jag inte minns fel. Den är flyttad från Seglora (by/församling) till Skansen. Samhället lever lite i skuggan av den gamla kyrkan och det är inte många som vet att det finns.

Rätta mig gärna om jag har fel på den här punkten - nyligen inflyttad till församlingen så jag har inte direkt stenkol på saken.

• Ida o Mille

Min m2b sa de att om vi hade valt att gifta oss i hans hemland så hade nog hela "byn" kommit, så de var nog tur att vi valt att göra de här i Sverige hihi, annars hade jag blivit jääätte nervös haha:P

• Svanboet

Jag tror inte att man märker en och annan spontan gäst men en hel by - ja då är det ju i alla fall inte tomt i bänkarna

• bröllop080719

Vi våran vigsel var det många som kom som inte var bjudna till festen, bl.a. grannar, gamla arbetskamrater, vänner och bekanta som vi inte är så nära med längre. Vi tyckte det var jättekul att så många ville komma på vår vigsel trots även om vi inte hade bjudit dem till festen.

• Taha
    HurraViSkaGiftaOss skrev 2009-03-11 21:27:43 följande:
    Var oxå på ett bröllop i somras där det var ett äldre par i kyrkan som inte kände brudparet. De sa att de varit där o tittat o upptäckt att de var bröllop o stannade kvar.
    Helt underbart! Det är ju vackert med bröllop. :)
  • cbride

Vi fotograferade oss innan vigseln och såg då en kines som filma och fota oss på avstånd under en längre tid.
    Det roliga var att han dök upp i kyrkan och filmade hela vigseln och utanför kyrkan oxå.
    Synd bara att man inte vet vem människan var, skulle ju vara kul att se det han filma och fota. Antagligen var han turist som tyckte detta var vackert att ta med sig hem. Svenskt bröllop!
    Men vi har ett och annat kort på honom i vimmlet utanför kyrkan, litet roligt minne.

• mamci

Jag har fått frågan från bla. arbetskamrat, någon granne o vän om det är ok att de kommer till kyrkan och kikar och det tycker jag är ok.

• annape84

Jag fick reda på att en gammal barndoms kompis skulle gifta sig. Vi har ingen speciell kontakt idag och vi var inte bjudna till festen. Men självklart ville jagh visa min upskattning till deras lycka i kyrkan. Hans föräldrar, som jag inte träffat på många år, blev jätte glada att vi dök upp och även min barndoms kompis...
    Så objudna gäster kan vara ett trevligt inslag tycker jag =)

• Jeez

Som präst (både i de egna församlingarna och som gästande i andra) så ser man och förstår man både då och nu att det sitter församlingsbor med på vigslar och att det ibland smyger in någon/några som tittar en stund men sedan går igen. Eftersom de flesta har ryggen mot dörren så är det faktiskt rätt sällan brudparet eller ens deras gäster märker något skulle jag säga. Självfallet beror det på storlek och utformning av kyrka också.

I innerstadskyrkor så kommer det för övrigt ofta in turister eller människor som är vana att gå in en sväng i kyrkan och tända ett ljus eller sätta sig en stund. De kan nog göra så under en vigsel eller ett dop också. Men som sagt, det märks knappt...

Svar på tråden Objudna gäster i kyrkan?