• Taha

Fakta/information inför vigsel i Svenska Kyrkan

I en del trådar har olika frågor kring kyrklig vigseln diskuterats med hänvisning till bla kyrkoordningen. Tyckte därför att det var intressant att läsa igenom den för att få ren fakta. Bifogar härmed länkar för de som är intresserade.
    OBS!
    DETTA ÄR INTE EN DISKUSSIONSTRÅD!!!!!
    Denna tråd är ENDAST till för att vi som planerar bröllop ska kunna ta del av FAKTA. Undanber starkt all form av inlägg som förlöjligar och fördömmer. Oavsett åsikter om att vi tänker "rätt" eller "fel" förbehåller vi oss rätten att få dela med oss av fakta till varandra.

Länk till: 23 kap. Vigsel och vigselhandlingar (SvKB 2005:4)
    www.svenskakyrkan.se/tcrot/kyrkoordningen/filer/KO-kap-23.pdf

Länk till hela kyrkoordningen
    www.svenskakyrkan.se/tcrot/kyrkoordningen/filer/KO-kap-23.pdf

Brudöverlämning
    Den information jag hittar i diverse artiklar om brudöverlämning visar på att:
    - Biskopen i Stockholms stift avråder församlingarna att godkänna överlämning
    - St:Johannes församling i Lund har inga rekommendationer
    - Göteborgs stift har ingen uttalad policy i frågan
    Dessa nämns bla i artikeln nedan
    www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx

Hittar dock inga FÖRBUD mot överlämning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-10 22:37
    Det visade sig att den länk som är till hela kyrkoordningen är fel. Här kommer den rätta.
    www.svenskakyrkan.se/tcrot/kyrkoordningen/filer/KO-08.pdf

• Svar på tråden Fakta/information inför vigsel i Svenska Kyrkan
  • Burre Präst

Jag kan också infoga vad som står i det förslag till etiska riktlinjer för präster i mitt stift skriver om ersättningar:

"Vidare skall inte en diakon eller präst "sälja" eller utan anknytning till stift eller församling erbjuda tjänster som hör till vigningsuppdraget, till exempel kyrkliga handlingar.

Kyrkliga handlingar sker alltid inom ramen för en församlings pastorala program och under kyrkoherdens tillsyn. Om en präst utför en kyrklig handling är grundregeln att betalning sker genom församlingen och inom ramen för clearingsystemet. En viss ekonomisk ersättning för resekostnader och liknande är det dock rimligt att ta emot. Enligt kyrkoordningen får någon avgift för dop ej tas ut av den enskilde."

• aikidoaasa

Jag har en fråga som jag söker rätt svar till och ingen diskussion:
    Om det nu är så att svenska kyrkan släpper vigselrätten till staten nästa år; Betyder det då att man inte kan gifta sig i kyrkan längre -> så att det endast är förbönen och välsignelsen man får?
    Om detta nu skulle träda i kraft; när skulle detta ske? (Och finns det fortfarande tid även en tid efter att få det på det gamla sättet?)

• Corona

Vill bara applådera ditt initiativ till detta Taha

• Burre Präst
    aikidoaasa skrev 2009-03-10 21:34:29 följande:
    Jag har en fråga som jag söker rätt svar till och ingen diskussion:Om det nu är så att svenska kyrkan släpper vigselrätten till staten nästa år; Betyder det då att man inte kan gifta sig i kyrkan längre -> så att det endast är förbönen och välsignelsen man får?Om detta nu skulle träda i kraft; när skulle detta ske? (Och finns det fortfarande tid även en tid efter att få det på det gamla sättet?)
    För frågor som dessa finns den eminenta tråden "Fråga prästerna" som du finner här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Om Svenska Kyrkan lämnar ifrån sig vigselrätten (vilket inte ser så troligt ut just nu, det biskopliga tilltaget till trots) så kommer det troligen att innebära att den kyrkliga vigseln kommer att se precis likadan ut som idag, med skillnaden att den inte är juridiskt bindande.

Det betyder *inte* att präster nu får göra precis som de eller brudparen vill, kyrkoordningen och handboken gäller fortfarande och det är fortfarande en offentlig och av Svenska Kyrkan reglerad gudstjänst.

Om en sådan förändring sker är det vid höstens kyrkomöte och då träder det troligen ikraft vid följande årsskifte eller möjligen nästa halvårsskifte.

Men jag håller det inte för troligt att det kommer att bli så. Det finns, vad jag vet, idag ingen majoritet bland kyrkomötesdelegaterna att Svenska Kyrkan ska lämna vigselrätten.
  • aikidoaasa

Tack Burre! Det var skönt att höra.

• tågjäntan

Burre
    Tom att brudparet får svara "ja" till varandra och ge varandra löftena?
    Som jag förstått i prästtråden och andra trådar, när det gäller frågan där paret ex gift sig i annat land för att den ena parten kanske kommer från ett annat land än Sverige, så utformar man en ceremoni utan just de bitarna men som i övrigt kan utformas ganska fritt och likt en vigsel i övrigt.

• Taha
    tågjäntan skrev 2009-03-10 22:07:54 följande:
    BurreTom att brudparet får svara "ja" till varandra och ge varandra löftena?Som jag förstått i prästtråden och andra trådar, när det gäller frågan där paret ex gift sig i annat land för att den ena parten kanske kommer från ett annat land än Sverige, så utformar man en ceremoni utan just de bitarna men som i övrigt kan utformas ganska fritt och likt en vigsel i övrigt.
    Vet inte om jag missförstår din fråga. Dessutom är jag fräck nog att svara fast du riktade den till Burre Präst. ;) Tror att du kan hitta delar av svaret i 23 kap §3 i kyrkoordningen.

§3 Välsignelse över ingånget äktenskap
    De som har ingått äktenskap genom borgerlig vigsel eller i annan ordning kan i en särskild gudstjänst få del av kyrkans förbön med välsignelse.
  • Burre Präst

Tågjäntan och Taha har alldeles rätt; en välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap innehåller *inte* frågorna och löftena. Med andra ord, gifter man sig borgerligt IDAG och önskar därefter en kyrlig ceremoni så ingår inte dessa saker.

Det jag svarade på ovan var hur *jag tror det kommer att bli* för den händelse svenska Kyrkan avsäger sig den juridiska vigselrätten. Min gissning är att den kyrkliga vigseln då kommer att se ut som den gör idag, med frågor och löften, eftersom det skulle upplevas som en alltför torftig ceremoni om ingen skulle få avge löften i den kyrkliga ceremonin.

Samtidigt har jag svårt att se att Svenska Kyrkan som situationen ser ut idag skulle avsäga sig vigselrätten, helt oaktat mina egna åsikter i frågan.

• Kjell Präst

Nej, det finns inga förbud mot brudöverlämning i exempelvis kyrkoordningen (däremot i enskilda församlingar). Det är normalt inte kyrkoordningen man hänvisar till i den diskussionen utan den svenskkyrkliga traditionen att brudparet går in tillsammans.

• Taha

Kjell Präst skrev 2009-03-11 10:39:27 följande:

Nej, det finns inga förbud mot brudöverlämning i exempelvis kyrkoordningen (däremot i enskilda församlingar). Det är normalt inte kyrkoordningen man hänvisar till i den diskussionen utan den svenskkyrkliga traditionen att brudparet går in tillsammans.
    [/citat]

Skönt och höra att vi är ense om att brudöverlämning inte har med kyrkoordningen att göra. Anledningen till att jag ovan skrivit att det hänvisats till kyrkoordningen är bla inlägget nedan som jag klippt in från en annan tråd i debatt om brudöverlämning.
    Jag valde efter flera inlägg av denna typ att läsa på om vad som verkligen gäller. På så sätt utgår vi från fakta. Jag kopierar nedan in länken till den tråd ifrån vilket citatet är hämtat får den som vill läsa inlägget i sin helhet.

[citat]
    När jag prästvigdes lovade jag att följa Kyrkans Ordning.Det är ett viktigt löfte för mig, och heligt. Jag är inte beredd att strunta i det för att vara till lags.
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3305834-8.html
  • Taha

OBS!!! Det blev fel rutan ovan. Jag ville egentligen endast citera Kjell präst enligt följande:

Kjell Präst skrev 2009-03-11 10:39:27 följande:

Andra stycket var mitt eget inlägg.
    Tredje stycket är ett inlägg jag klippt in från en annan tråd. Det är alltså INTE Kjell Präst som skrivit dessa rader utan de är hämtade från ett inlägg gjort av En till präst.

Kjell Präst, jag ber om ursäkt för att det blev fel med citeringsrutan. Jag ser inte hur jag kan radera den. Ska försöka ta reda på det.
  • Taha

Det jag försökte få fram i inlägget ovan som fick en felmarkerad citeringsruta var följande;

Anledningen till att jag ovan skrivit att det hänvisas till kyrkoordningen är tex inlägget nedan som jag klippt in från en annan tråd i debatt om brudöverlämning.
    Jag valde att efter flera inlägg av denna typ att läsa på om vad som egentligen gäller. På så sätt utgår vi från fakta.

En till präst skrev 2009-03-03 23:43:11 följande:

När jag prästvigdes lovade jag att följa Kyrkans Ordning.Det är ett viktigt löfte för mig, och heligt. Jag är inte beredd att strunta i det för att vara till lags.
    Länk till tråden i sin helhet
    www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3305834-8.html
  • Burre Präst

Taha, jag tror det är viktigt att inse att det finns en kyrklig Ordning som är mer än Kyrkoordningen.

Dvs kyrkoordningen, som är Kyrkans egen formella regelsamling, innehåller inte allt som Svenska Kyrkan står för. Det min kollega hänvisade till med orden "Kyrkans Ordning" är alltså inte begränsat till de formella reglerna utan är så mycket mer, tradition, teologi och mycket annat.

Men för att hålla sig till fakta om brudöverlämning:
    Brudöverlämning är uttalat förbjudet i vissa församlingars kyrkor (jag tror dock inte det går att hitta en lista en lista på dessa) och *bör* ej förekomma i Stockholms stift enligt brev från biskopen.

I övriga fall är det inte automatiskt tillåtet utan är varje enskild prästs sak att avgöra från fall till fall.

Det ses också som bristande respekt för Svenska Kyrkan och dess präster att leta upp en "bättre" präst om den man träffat inte tillåter t.ex. brudöverlämning.

• Taha

Burre Präst, tack för informationen. Då förstår jag vad som refererats till. :) Jag uppskattar verkligen att du och Kjell Präst gör inlägg i tråden eftersom ni både besitter mer kunskap om regler /traditioner samt för en konstruktiv dialog. :)

Vill återigen poängetar att detta är i informationssyfte. Jag är inte ute efter att "få som jag vill".
    Har vi valt att gifta oss i svenska kyrkan (eller någon annan religiös församling för den delen) så är det viktigt att vi respekterar dess regler och förordningar. Att komma till en församling med bristande respekt är i min mening det samma som att uttala en förolämpning. Oavsett reglerna i kyrkan så måste församlingen och prästens önskemål respekteras. Annars får man välja att gå någon annanstans. Man går inte hem till en annan människa och förolämpar eller ifrågasätter dem. På samma sätt gör man inte det i en kyrka.

Så mitt syfte med tråden är inte att använda mig av faktan för att med hjälp av den "tvinga" prästen att regisera vigseln efter vårt önskemål. Vi kommer heller inte att begära en annan präst för att den vi fick inte utformar saker efter vårt tycke. Själv skulle jag hoppas att mina kollegor stödjer mig i mina beslut istället för att man ska konkureras ut av "kunderna".

Men diskussionen i de andra trådarna har snarare handlat om påhopp. Och eftersom jag tidigare inte ens kände till att det fanns specifika önskemål/regler/traditioner kring denna typ av frågor fann jag det intressant att ta reda på det.

Vad gäller brudöverlämning för egen del så kommer vi till stor sannolikhet inte att ha det eftersom vi bor i Sthlm och ingen av oss önskar att gå emot prästen och församlingens önskemål. Vår präst är någon vi i vigselns stund önskar att dela en viktigt stund med. Det kan man inte göra om man motarbetat honom/henne från första stund.

• Kjell Präst
    Taha skrev 2009-03-12 11:20:08 följande:
    Burre Präst, tack för informationen. Då förstår jag vad som refererats till. :) Jag uppskattar verkligen att du och Kjell Präst gör inlägg i tråden eftersom ni både besitter mer kunskap om regler /traditioner samt för en konstruktiv dialog. :)Vill återigen poängetar att detta är i informationssyfte. Jag är inte ute efter att "få som jag vill".Har vi valt att gifta oss i svenska kyrkan (eller någon annan religiös församling för den delen) så är det viktigt att vi respekterar dess regler och förordningar. Att komma till en församling med bristande respekt är i min mening det samma som att uttala en förolämpning. Oavsett reglerna i kyrkan så måste församlingen och prästens önskemål respekteras. Annars får man välja att gå någon annanstans. Man går inte hem till en annan människa och förolämpar eller ifrågasätter dem. På samma sätt gör man inte det i en kyrka.Så mitt syfte med tråden är inte att använda mig av faktan för att med hjälp av den "tvinga" prästen att regisera vigseln efter vårt önskemål. Vi kommer heller inte att begära en annan präst för att den vi fick inte utformar saker efter vårt tycke. Själv skulle jag hoppas att mina kollegor stödjer mig i mina beslut istället för att man ska konkureras ut av "kunderna".Men diskussionen i de andra trådarna har snarare handlat om påhopp. Och eftersom jag tidigare inte ens kände till att det fanns specifika önskemål/regler/traditioner kring denna typ av frågor fann jag det intressant att ta reda på det.Vad gäller brudöverlämning för egen del så kommer vi till stor sannolikhet inte att ha det eftersom vi bor i Sthlm och ingen av oss önskar att gå emot prästen och församlingens önskemål. Vår präst är någon vi i vigselns stund önskar att dela en viktigt stund med. Det kan man inte göra om man motarbetat honom/henne från första stund.
    Vilket klokt inlägg! Tänk om alla resonerade så!
Svar på tråden Fakta/information inför vigsel i Svenska Kyrkan