• AIE

"måste" man dekorera kyrkan?

Sitter o funderar på det här med att dekorera kyrkan..
    Är det ngt som är vanligt, alla gör det eller?
    Tänkte ev sätta upp björkar vid utgången..
    Jag har valt bort det för jag anser det vara( i mitt fall) en onödig kostnad. men nu börjar jag nojja mig om att jag kanske borde göra det iaf..

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden "måste" man dekorera kyrkan?
  • DanKat

Vi har tänkt ha lite dekorationer i kyrkan, men jag tycker absolut inte att man ska känna att man måste det (kyrkor är i regel så fina ändå )

• Igia

Vi kommer inte att dekorera kyrkan nåt. Den är fin som den är tycker vi!

• Vid havet

Det behövs inte alls. Det finns alltid blommor på altaret tex. Men björkar vid porten är ju fint, och inte en kostnad (om man nu bara gifter sig när de är gröna... )

• Nalle Puh 40

Vi ska ha liljekonvaljer och björkar, inget kostar något och pappa fixar det på arbetstid eftersom han är vaktmästare i "vår" kyrka...

• majsan3

Tycker inte man behöver ha nå mer i kyrkan än det som finns, ska ev ha liljekonvaljer om det finns kvar då..

• En till präst

Man "måste" inte alls pynta kyrkan. I själva verket är det rätt ovanligt att man gör det i verkligheten, även om det pratas mycket om det här på BT.

Kyrkor är i regel väldigt vackra i sig själva, blommor finns alltid på altaret och det man kommer titta på i kyrkan är ju ER!

Vill man pynta så får man, och vanligen kontaktar man i så fall vaktmästeren.

• Red Scarlet

Ingen dekoration här, kyrkan är fin som den är. Och lägger hellre pengarna på något annat ändå. Sedan kommer vi ju till en festlokal som är dekorerad och dukad etc.

Det kan säkert vara fint att pynta lite grann om ni nu själva vill det. Men för min egen del känns det lite amerikanskt och ser framför mig ett hysteriskt pyntande med gigantiska rosetter och tyll överallt haha. Jag tänker mig att det är något man mer gör om man gifter sig i en lokal som INTE en kyrka/kapell och vill få det mer stämningsfullt.

• AIE

Red Scarlet skrev 2009-03-09 18:36:04 följande:
    [citat
    Men för min egen del känns det lite amerikanskt och ser framför mig ett hysteriskt pyntande med gigantiska rosetter och tyll överallt haha. Jag tänker mig att det är något man mer gör om man gifter sig i en lokal som INTE en kyrka/kapell och vill få det mer stämningsfullt.
    [/citat]
    Jo så lite så tycker jag också...
    Då kör jag på min första linje att inte dekorera kyrkan o lägga krutet på festlokalen ist...

• anja1661

vi kommer inte dekorera kyrkan!

• syllan

Vi kommer inte dekorera kyrkan. Sedan är det ett par som gifter sig 2 timmar innan oss och jag känner att det skulle bli stressigt att dekorera emellan...

• allehanda

. Men för min egen del känns det lite amerikanskt och ser framför mig ett hysteriskt pyntande med gigantiska rosetter och tyll överallt haha. Jag tänker mig att det är något man mer gör om man gifter sig i en lokal som INTE en kyrka/kapell och vill få det mer stämningsfullt.
    Man behöver som sagt inte pynta kyrkan. OCH jag har aldrig sett de där hemska amerikanska rosetterna i någon svensk kyrka än och hoppas att jag slipper det framöver också.Det vanligaste om man pyntar i kyrkan är att man sätter blommor/ljus i bänkhållarna(om det finns i kyrkan)och då räcker det med en enkel blomma,inga buketter.Brudbåge finns i de flesta kyrkor men inte många som använder dem.
  • Red Scarlet
    allehanda skrev 2009-03-09 19:27:26 följande:
    Man behöver som sagt inte pynta kyrkan. OCH jag har aldrig sett de där hemska amerikanska rosetterna i någon svensk kyrka än och hoppas att jag slipper det framöver också.Det vanligaste om man pyntar i kyrkan är att man sätter blommor/ljus i bänkhållarna(om det finns i kyrkan)och då räcker det med en enkel blomma,inga buketter.Brudbåge finns i de flesta kyrkor men inte många som använder dem.
    hehe nä jag vet att det inte är någon vanlig företeelse att det ska se ut som i de amerikanska filmerna på svenska bröllop, men man vet ju aldrig folk kan få för sig att det 'ska' se ut så bara för att de sett det på film och inte varit på så många svenska kyrkvigslar. Mycket amerikanskt kring bröllop har kommit i vågor till Sverige och det gäller att man som blivande makar funderar kring vad man själv verkligen tycker om. Sparsamt pynt kan vara väldigt fint!
  • suamaca

När vi bokade kyrkan fick vi i samband med bekräftelsen betala ett par hundra i dekorationsavgift, så jag förväntar mig att det är tip top både i och precis utanför kyrkan :D

• DanKat
    allehanda skrev 2009-03-09 19:27:26 följande:
    Brudbåge finns i de flesta kyrkor men inte många som använder dem.
    Vad är det för nåt?
  • Kajsalisan

Vi kommer pynta lite i kyrkan.. eller ja kapellet, men det är för att det är väldigt sparsmakat och "pyntet" kommer antagligen bestå i egenhändigt odlade blommor längst fram. =)

• allehanda
    DanKat skrev 2009-03-09 20:05:43 följande:
    Vad är det för nåt?
    Ja det är alltså en båge som man klär med löv och blommor och som i de flesta kyrkor står precis i anslutning till det översta bänkparet eller som ibland fästes i det översta bänlparet.Alltså man går under/genom den.
  • DanKat
    allehanda skrev 2009-03-09 20:17:16 följande:
    Ja det är alltså en båge som man klär med löv och blommor och som i de flesta kyrkor står precis i anslutning till det översta bänkparet eller som ibland fästes i det översta bänlparet.Alltså man går under/genom den.
    Aha, tack då vet jag
  • Tooticki
    AIE skrev 2009-03-09 15:20:52 följande:
    Sitter o funderar på det här med att dekorera kyrkan..Är det ngt som är vanligt, alla gör det eller?Tänkte ev sätta upp björkar vid utgången..Jag har valt bort det för jag anser det vara( i mitt fall) en onödig kostnad. men nu börjar jag nojja mig om att jag kanske borde göra det iaf..Hur ska ni göra?
    Nej det måste man inte och nej det gör inte alla. Kyrkan är vacker som den är!
  • Pizan

Den kyrkan som vi ska gifta oss i är jättevackor, liksom de flesta kyrkor, så den räcker mer än nog.

Svar på tråden "måste" man dekorera kyrkan?