• konstigabaralillajag

    Hör denna?? OT

    Ni ösgötar måste ju höra på denna :)





  • Svar på tråden Hör denna?? OT
  • didis

    Haha!

    När vi flyttade till Östergötland började jag jobba på FTV Ryd, Linköping. Dit kom bla gamla gubbar från Östgötaslätten, Slaka och Skeda och allt vad det hette. Pinsamt värre för jag hörde knappt vad de sa!!

    Östgötskan tycker jag är "värre" i Linköping än i Norrköping men det är väl en smaksak

    Blå Häst har gjort "det finns ingen anledning att åka till Finspång" som är rätt rolig. Maken jobbar i Finspång och har många arbetskamarater därifrån. Jag har också jobbat en kort period i Finspång och det ÄR en håla!

  • AnnBo
    didis skrev 2009-03-09 11:58:16 följande:
    Haha!När vi flyttade till Östergötland började jag jobba på FTV Ryd, Linköping. Dit kom bla gamla gubbar från Östgötaslätten, Slaka och Skeda och allt vad det hette. Pinsamt värre för jag hörde knappt vad de sa!!Östgötskan tycker jag är "värre" i Linköping än i Norrköping men det är väl en smaksak Blå Häst har gjort "det finns ingen anledning att åka till Finspång" som är rätt rolig. Maken jobbar i Finspång och har många arbetskamarater därifrån. Jag har också jobbat en kort period i Finspång och det ÄR en håla!
    Jag kan inte hålla med om att östgötskan är värre i linkan än i norrpan..
    Linkan är ju studentstad med mera blandade dialekter..Norrpan ja, det behövs ju inte ens beskrivas *haha*
  • didis

    Nja, som utsocknes tycker jag det blir mer oförståeligt och "värre" ju mer mot Motala/Mjölbyhållet man kommer. S-pingsbor har jag aldrig haft problem med att förstå...

    Studenterna blandar förståss upp det hela i Lkpg, de jag hade svårt att förstå var "gamlingarna" från slätten.


    AnnBo skrev 2009-03-09 12:01:36 följande:
    Jag kan inte hålla med om att östgötskan är värre i linkan än i norrpan..Linkan är ju studentstad med mera blandade dialekter..Norrpan ja, det behövs ju inte ens beskrivas *haha*
  • konstigabaralillajag

    Jag är från motala/mjölby-trakterna och jag har ganska östgötsk dialekt. Tom min sambo reagerar ibland... Nu bor jag i en riktig håla i Östergötland där inte en jag förstod allt i början... nu pratar jag likadant :)

  • AnnBo
    didis skrev 2009-03-09 12:06:00 följande:
    Nja, som utsocknes tycker jag det blir mer oförståeligt och "värre" ju mer mot Motala/Mjölbyhållet man kommer. S-pingsbor har jag aldrig haft problem med att förstå...Studenterna blandar förståss upp det hela i Lkpg, de jag hade svårt att förstå var "gamlingarna" från slätten.
    Jo det kan jag förstå men som jag som är uppväxt i linkan har ingen dialekt alls (finns såklart ord då man hör att jag är östgöte med )
    Konstigt det där med dialekter
  • didis

    VAR ÄR DET?

    Fast egentligen skall jag bara vara tyst - jag kommer från Jönköping och även om det slipats av genom åren brukar folk höra att jag är smålänning...


    konstigabaralillajag skrev 2009-03-09 12:11:52 följande:
    Jag är från motala/mjölby-trakterna och jag har ganska östgötsk dialekt. Tom min sambo reagerar ibland... Nu bor jag i en riktig håla i Östergötland där inte en jag förstod allt i början... nu pratar jag likadant :)
  • AnnBo

    BTW, bääästa låten, men jag skulle nog ville kalla det Norrpan eller Mjöölby dialekt

Svar på tråden Hör denna?? OT