• Forever73

Höger eller vänster ringfinger??

Hej.
    Jag är så otroligt lycklig. Min käre sambo har friat till mig =)
    Men nu till frågan....
    Jag kände för nåt annorlunda, att ha ringen på höger finger.. ganska smidigt också, eftersom den är på tok för stor för vänster finger.
    Är det ok att ha på höger, eller måste vigsel och förlovningsring sitta på vänster sida?
    Tilläggas kan att han har valt att inte ha nån förlovningsring, utan vi kör det "amerikanska" stuket, att han ska ha en vigselring istället.

Tacksam för svar..

• Svar på tråden Höger eller vänster ringfinger??
  • RhjärtaJ

kan kan du väl. Men det traditionella är ju att ha den på vänstra handen. Kanske finns viss risk att nån inte förstår att det är en vigselring/förlovningsring.

Men känner du att det är på höger du vill ha den så ska du ha det! Förlovad eller gift är man ju utan eller med ring och på vänster eller höger...

• norgejente

I norge har man den på höger ringfinger så här är det ingen fom förstår att jag är förlovad

• Forever73

hehe. jag vet norgejente
    tack för era svar
    Mvh Forever73

• TinkerBelle

Har både polska och ryska kollegor och dem bär sina förlovnings och vigselringar på höger ring finger.

• Ore
    TinkerBelle skrev 2009-03-06 08:57:28 följande:
    Har både polska och ryska kollegor och dem bär sina förlovnings och vigselringar på höger ring finger.
    Liksom tyskar...
  • norgejente

Så det verkar alltså som om du (TS) gott kan ha förlovnigsringen på höger hand om man ser internationellt på det

• Sandra och D

Och greker! Det är ganska vanligt att ha ringar på högerfingret, men det får du ju såklart bestämma själv. Men då får du kanske förklara att du faktiskt är gift/förlovad ibland

• Oles prinzessin

precis. Jag gifter mig med en tysk i sommar och vi kommer båda att ha vigselringen på högra ringfingret. Min förlovningsring bär jag däremot på den vänstra. Är det inte härligt att kunna göra som man vill? :)

• Marre o Jojjo

Hej hej ja vanligast e ju höger fingret i utlandet, o här i sverige så har vi den på vänster... ja var förlovad en gg i mina yngre dagar o när jag då åkte utomlands så trodde dom inte på mg för att den satt på vänster fingret... hihi

• MV85

Marre o Jojjo skrev 2009-03-06 10:51:25 följande:

Hej hej ja vanligast e ju höger fingret i utlandet, o här i sverige så har vi den på vänster... ja var förlovad en gg i mina yngre dagar o när jag då åkte utomlands så trodde dom inte på mg för att den satt på vänster fingret... hihi
    Det är då man flyttar över den på höger hand några dagar
  • Imma

Haha, det gör jag också! Vi kommer dock båda att ha våra ringar på vänster hand, eftersom vi bor här. I Tyskland kommer folk att tro att vi är förlovade och inte gifta (eftersom man har förlovningsringen på vänster hand och sedan flyttar över till höger när man gifter sig där.), men det gör ingenting!

Oles prinzessin skrev 2009-03-06 09:50:26 följande:

precis. Jag gifter mig med en tysk i sommar och vi kommer båda att ha vigselringen på högra ringfingret. Min förlovningsring bär jag däremot på den vänstra. Är det inte härligt att kunna göra som man vill? :)
  • Forever73

Aha, tackar så mkt..
    Då fortsätter jag att ha den på höger ... å inväntar ring nr 2
    Kram o trevlig helg på er !

• Hemlig2009

Jag som vill se förlovad ut har den självklart på vänster ringfinger.

Svar på tråden Höger eller vänster ringfinger??