• Klöver dam

    Vad tycker ni?

    Hej alla! Ska gifta oss 6 juni och jag ska strax skriva inbjudningarna, så nu till mitt lilla problem..

    Från början så hade vi tänkt oss att vi skulle bli vigda i en liten kyrka en bit utanför stan där kommunikationerna inte är så bra. Därför hade vi tänkt att hyra en buss som alla kunde få åka med. Tyvärr hade den kyrkan bestämt sig för att hålla stängt den dagen då det är röd dag, så nu blir bröllopet i Huddinge kyrka istället.

    Festen skall vara i en lokal mitt i Vasaparken.

    Det var bakgrundsfaktan det ;) så NU till mitt problem:
    Ska man fortfarande hyra buss för att transportera gästerna eller ska dom få ta sig till lokalen själva? Min mamma tycker det är vansinne att hyra buss när folk bara kan ta pendeln ett par stationer och sedan gå, medan min tärna tycker att det är "skabbigt" att låta gästerna åka kommunalt..

    Våg som jag är känner jag mig kluven.. Jag hade sett fram emot själva grejen att åka buss med alla gästerna och ge dom "goodybags" etc, men det blir ju knappast samma grej på en bussresa som tar 18 min enligt Eniro.

    Som gäst, vad förväntar man sig? Jag måste ju skriva vad som gäller i inbjudningarna.

  • Svar på tråden Vad tycker ni?
  • Eran

    Jag håller nog faktiskt med sin tärna där. Varför kan inte gästerna ta egen bil?

  • Klöver dam

    Ja, jag hade ju tänkt att alla skulle slippa ta egen bil för att kunna ta ett glas alkohol eller två plus att parkeringsmöjligheterna i Vasaparken är nog små..

    Vi vill ge våra gäster en dag där de bara kan slappna av och festa till (utan att det blir ett fylleslag), därför har vi också valt att ha barnfritt.

  • Eran

    Då tycker jag att ni ska hyra en buss, absolut. Strunta i mamma. Skulle du vilja åka "bröllopsklädd" på pendeln? Det skulle inte jag. Lycka till

  • lönnsjö

    Jag röstar för hyrbussen Som gäst hade jag tyckt att det känns mer enhetligt än att springa iväg och ta pendeln.

  • Klöver dam

    Men brukar man alltid fixa transport till gästerna? De få bröllop jag har varit på så har man fått tagit sig till festen själv, helt valfritt hur (taxi, bil, kommunalt). Jag tänker lite på kostnaderna också, är det värt 2000 för dessa 20 min? Vi ska ju trots allt bjuda på allt annat.

    Usch, nu kanske jag lät snål istället och det var inte meningen, men just nu är jag och min m2b i den ställningen att våran dagmamma blivit sjukskriven på heltid och aldrig mer kan jobba så iväntan på att kommunen ska fixa fram någon plats hos annan barnomsorg (som inte finns i nuläget) så måste vi vab:a varje dag = mycket mindre i inkomst. Så det kanske är därför jag är böjd att hålla med mamsen här :)

  • capu

    Klöver dam skrev 2009-03-05 10:47:14 följande:


    Men brukar man alltid fixa transport till gästerna? De få bröllop jag har varit på så har man fått tagit sig till festen själv, helt valfritt hur (taxi, bil, kommunalt). Jag tänker lite på kostnaderna också, är det värt 2000 för dessa 20 min? Vi ska ju trots allt bjuda på allt annat. Usch, nu kanske jag lät snål istället och det var inte meningen, men just nu är jag och min m2b i den ställningen att våran dagmamma blivit sjukskriven på heltid och aldrig mer kan jobba så iväntan på att kommunen ska fixa fram någon plats hos annan barnomsorg (som inte finns i nuläget) så måste vi vab:a varje dag = mycket mindre i inkomst. Så det kanske är därför jag är böjd att hålla med mamsen här :)
    Vi ska gifta oss i Vaxholm och större delen av gästerna bor söder om stan. Dock har vi både festlokal och kyrka nära men gästerna får ta hand om sin egen transport. Så jag tycker inte det är självklart att brudparet ska fixa transport. Sen är det ju förstås kanske lite ont om P-platser i vasaparken.
  • Stella2009

    På de flesta bröllop som jag har varit på så brukar gästerna ta sig själva mellan kyrka och lokal. I sommras så var jag på ett bröllop där det var 2 mil mellan kyrka och lokal och alla gästerna tog sig till lokalen med egen bil etc..

    Jag tycker inte att det är ett måste att ni hyr buss, det är ju ändå 2000 kr som ni kan använda på annat. Men beslutar ni er för att hyra bussen så är det en trevlig extra service från er, men inget måste.
    Gästerna kommer att hitta sätt att ta sig lokalen ändå, det behöver ni inte oroa er för!

    En del gäster kommer säkert att ta bilen till Huddinge kyrka ändå och var ska de då göra av bilen om de ska åka buss sen..?

  • Red Scarlet

    Alltså om jag var gäst där skulle jag tycka att det var trevligare att få åka buss till festlokalen, även om det bara var 18min resa. Men jag kan absolut förstå att du vill snåla in lite på det och att det är en stor kostnad i det stora hela.

    Men eftersom ni ska gifta er i juni kommer det kanske att vara varmt eller regna och tänk vad tråkigt det skulle vara för gästerna att behöva gå i finkläder och åka kommunalt? Just om det var så krångligt att låta folk ta bilarna.. Själva kommer vi lösa det så att några som kommer till vigseln i bil får skjutsa alla gästerna i omgångar, det är bara 1.5km till festlokalen så det borde inte ta så lång tid. Men jag hade inte velat att gästerna skulle gå så. Nu kostar det ju oss inget men hade det kostat oss 2000:- skulle jag hellre ta bort två gäster från listan (1000:-/kuverten hos oss) än låta de övriga gå.

    Du får väl fundera på vad som är viktigast för dig! Annars kanske ni kan ha någon gemensam 'resekassa' som gästerna får bidra till och organisera ihop sig, typ ta taxi osv. Jag tror säkert att folk har förståelse för om ni inte har mycket pengar men du måste hur som helst skriva det tydligt i inbjudan så att folk är förberedda. :)

  • Miss Biii

    Ja, för det första är det DIN och din m2b´s dag, så vill du ha buss ska du självklart hyra det. Men du ska inte göra det för dina gästers skull, de klarar sig nog... men för DIN skull, om du känner att du vill det så gör så!

  • mamci

    Nej jag tycker inte alls ni måste stå för transporten. Å har du inte skickat inbjudningarna än så vet dom ju inte hur ni hade tänkt från början heller. Det är inte snålt alls att tänka efter, det är eran ekonomi! När vi varit på bröllop har vi tagit oss både till kyrka o fest själva. Det finns alltid någon man känner som kan skjutsa och hämta, å annars finns ju taxi att själv beställa om man inte vill åka kommunalt! Lycka till

  • Klöver dam

    Åh, ni verkar vara 50/50 här i åsikterna. Typiskt.;)

  • Svanboet

    Här kommer en åsikt till!

    Jag tycker givetvis att det är tevligare att samåka med gästerna till festen än åka kommunalt men jag hade nog tagit mig för egen maskin om inte möjligheten fanns/erbjöds. Jag tror de flesta skulle uppskatta det, ingen skulle gnälla om det inte fanns och säkert skulle ingen "inte komma" för att det inte fanns. Känns det som en onödig utgift - skippa den!

  • bria

    Hör med något taxibolag om de kan erbjuda grupprabatt för era gäster. Jag vet inte hur sådant fungerar men om ni förbinder er att era gäster att anlita dem så kanske ni kan få ett bättre pris eftersom taxibolaget vet att det förmodligen blir körningar.
    Då kan ni skriva i inbjudan att för dem som inte vill ta bilen så har ni ordnat rabatterad skjuts.

    Om detta skulle gå så kostar det er inget men ni erbjuder ändå skjuts mellan kyrkan och lokalen

  • Sonja68

    Nu bor ju jag LÅÅÅÅNGT från Sthlm. Här finns varken tunnelbana eller kommunaltrafik som fungerar en lördag efter kl 13. Men vi har hyfsat långa avstånd ibland. Här är det oftast självklart att man själv ordnar transport vid en fest eller bröllop (från kyrkan till festen då). Man vet att den ena i familjen får köra eller så ordnar man nån som kan köra en till festen, hämta en osv. Nu har vi ju inte samma problem med trafiken här, ganska glest mellan bilarna faktiskt, så det är inte så betungande att vara chaffis och måste köra nån mil eller två.
    Men om transporten redan är ordnad; GREAT, vicken lyx! Men inte nåt jag skulle ta för givet eller anse "snålt" om det inte brudparet stod för det.
    Vi kommer ha utländska gäster som inte hittar så bra här och vi har lånat en minivan (vit, tur va'?!) från mitt jobb och våra kompisars son som ska vara nykter och föra folk som inte vill ta sina bilar, från kyrkan till festlokalen (5 km max) och t.o.m köra hem dem efter festen. Han kommer få köra några gånger förstås, men å andra sidan får han vara med på festen och käka god mat Vi tror att det blir bra.

  • Stolpen

    Jag tycker det låter lite roligt att alla finklädda gäster hoppar på pendeln efter vigseln o tar sig in till stan! Det tar ju inte lång tid och alla får lite frisk luft och en chans att röra på sig! Det blir mkt sittande senare!

    Vi har ca 10 min med bil mellan kyrka och bygdegård. Vi hade först inte tänkt att ordna m transport, men kyrkan ligger ändå en bit ifrån stan och alla gäster ska ju ta sig hem sedan. Så vi fixade en buss, väldigt billigt, genom min m2b:s basketklubb. Bussen hämtar upp samtliga gäster vid tumba station och kör ut dom till kyrkan, sen väntar den nedanför kyrkan och kör alla till bygdegården. Under tiden hinner vi fotografera oss!

  • Stolpen

    Glömde lägga till att vi själva åker i en grön amazon! Min ena tärnas bror har ärvt den och ställer upp och kör gratis! Jag har så fina vänner!

Svar på tråden Vad tycker ni?