När blommar syrener??
Jag har glömt hur det är, när blommar syrener i södra norrlands kustland?
Vill hemskt gärna ha en massa syrener men misstänker att det är för sent för det då.. :(
Jag har glömt hur det är, när blommar syrener i södra norrlands kustland?
Vill hemskt gärna ha en massa syrener men misstänker att det är för sent för det då.. :(
maj, juni, typ vid skolavslutningen
Syrener är jättefina! Men hur är de egentligen i hållbarhet? Jag vet bara att de gånger jag tagit in syrener och satt i vas så har de vissnat jättesnabbt. Men kanske nån florist här på forumet kan svara på det?
De måste plockas innan de är helt utslagna, skäras med riktigt vass kniv med sneda snitt och ställas i VARMT vatten så de orkar dra vatten bra. Man behöver oftast ta bort rätt mycket av bladen också, då de "stjäl" mycket av vattnet, så blommorna annars lätt slokar.
Hållbarheten på dem man plockar själv är inte många dagar...odlade står bättre.
Mitt tips är nog att välja annan blomma med tanke på att den så snabbt vissnar när den kommer inomhus. Men har ni på tomten kanske? Då funkar det kanske att ta med "outslagna". Risken är nog att dom KAN bli hängiga.
Var i Sverige bor ni? och när ska ni gifta er?
I slutet av maj...Förr blommade dom på min födelsedag men nu är dom vissna tills dess. (6 juni)
Det jobbiga är att vi planerar att gifta oss i skärgården utanför hälsingland... Så det kanske är kört.. Tänkte mig lila fina doftande syrener, men får nog släppa den tanken i början av augusti då..
Hihi, i augusti...??? Hm, ja, det får du släppa...
Men det finns andra fina blommor då, så prata med din florist om alternativ.
Förresten så varnar jag lite för sådant som blommor med stark doft vid festtillfällen då det nästan alltid finnsallergiker i sällskapet. det kan bli riktigt otäckt.