Hur länge har ni sparat till ert bröllop?
och hur mycket i månaden har ni haft råd att lägga?
och hur mycket i månaden har ni haft råd att lägga?
Just nu lever vi på en lön men så fort jag får jobb så läggs alla dom pengarna in på sparkontot och då är det ca 10 000 i månaden.
Gäller bara att fixa ett jobb med vilket inte är så lätt, idagens samhälla tyvärr.
Nej det ska gudarna veta.. Jag är väldigt ung, 20 år, tog studenten i somras och har inte lyckats få jobb ännu.
Bor med min sambo som jag varit tillsammans med i snart 4 år.. Och vi har sagt att vi ska gifta oss om typ 5-6 år, det känns ganska lagom och börjar vi spara lite nu kommer vi ha det bröllop jag vill ha :)
Dock behöver jag ett jobb för att spara..... Dumma ekonomikris!!
Oj oj jag får ångest av att läsa att vissa kan lägga undan 10-20000 kr i månaden. Vi är två i våran familj, två inkomster och vi lägger undan 4000 kr i månaden ihop, mer går liksom inte. Vi kommer dessutom att ha många gäster, ca 80, och det kommer dra iväg även om vi ska ha ett enkelt och inte allt för påkostat bröllop. PANIK!!!!!!!!
Jag och frugan: jag känner precis samma sak som du!! vi ska ha ca 60-65 gäster och har inte möjlighet att lägga undan särskilt mycket varje månad.... det drar ju iväg nå så grymt fort!!
9 månader
Jag o frugan och melonbuske:
Varför får ni ångest över att andra kan spara/tjänar mycket?
Har man pengar så har man, annars får man vänta med bröllop (något som ju gäller oavsett vad man lägger pengarna på).
Nu har vi gott om pengar och behöver inte spara alls men hade vi, liksom många här på BT, gift oss när vi var yngre hade vi inte heller haft råd.
Nu är vi runt 40 och har jobbat hårt för att komma till den ekonomiska situation vi har idag. Och vi har medvetet väntat med bröllop tills vi kunde få det som vi ville och det passade i tiden.
didis: jag menar inte att jag får ångest över att alla andra kan spara, jag menar att man får lite småstress när man tänker på hur mycket det kostar osv.
Aha, då tolkade jag ditt inlägg fel. För att kostnaden springer iväg har jag lättare att förstå att man kan få ångest över.
Speciellt om man sitter på BT och kommer på en massa nya grejer man bara MÅSTE ha fast man aldrig tänkt på det förut...
Vi började spara i mars -08 och gifter oss nu i maj. Vi lägger undan så mycket vi kan, någon månad blir det 1000 kronor och en annan kanske 2000. Det beror på. Förra året önskade vi oss bara pengar i present och julklappar så det blev en liten slant där. Sedan önskar vi oss bidrag till bröllopsresan i bröllopspresent, Det blir väl iallafall några tusenlappar tror vi.
didis: ja, precis... sen är det det här med lokal och mat osv. visst, det går att göra det jättebilligt men man har ju fortfarande en bild av hur man vill ha det. som jag har precis hittat en lokal jag bara ÄLSKAR men vet inte vad den kostar...
Vi har faktiskt absolut ingenting att spara undan i månaden men när vi sålde vår lägenhet för ett halvår sedan så sparade vi en del av vinsten för att kunna gifta oss. Sparade 80000 ungefär men helst vill vi att det inte går på så mkt utan kanske landar på 50-60000 utan bröllopsresa.
Vi har inte börjat spara än för vi håller på och renoverar huset vi bor i och lite annat. När datum sätts kommer vi antagligen göra som någon annan här skrev, sitta ner och fundera på hur mycket vi kan få undan varje månad, vad det blir i slutändan och planera därefter. Jag tror att budgeten kommer landa runt 50 000 men det kan bli mer beroende på vad som egentligen ska räknas dit... (Resa exkluderat)
Vi har sparat i ungefär 8månader och har fått ihop 50 000:-. Vi får ungefär 20 000:- i gåva och resten tar vi lån på. Heeela bröllopet inkl resa kommer kanske att landa på runt 130 000:- så det blir ett ganska stort lån. Menmen kan man spara så mycket på 8mån kan man nog betala av samma summa i ett lån rätt fort också hoppas jag.
Jag skulle dock verkligen inte rekommendera att låna till sitt bröllop annars, vi har en betald bostadsrätt och INGA övriga lån, därför tyckte vi att vi kunde ta oss det här för att vi inte 'hunnit' spara ihop allt. Annars hade vi inte gjort det.
Vi sparar inte någon speciellt till bröllopet vi har alltid lagt undan ca 3000kr extra varje månad till vårt "kriskonto". Där plockar vi ut om vi vill resa, tvättmaskinen går sönder eller nåt sådant. Just nu har vi en hel del där för det blev över efter vår renovering av källaren. Det är lånade pengar men vi behåller dem för vi budgeterade vår boendekostnad efter den summan.
Jag är den enda som har jobb så jag lägger undan ca 4000 i månaden,vissa månader blir det mindre då man har fler räkningar. Min sambo studerar och lägger undan ca 1000 kr,men snart börjar han jobba extra så då ska alla de pengarna sparas. Vi ska gifta oss i augusti 2010,så ett och ett halvt år kommer vi att ha sparat. Sedan tror jag att vi kommer få bidrag av våra förlädrar om jag känner dem .
Vi har inte lagt undan ngt spec.i månaden utan sparat så mkt vi kunnat. Vi har nu typ 75' på sparkontot (hade 0 i prinicp när vi bestämde oss för 7 mån. sedan).Det kommer räcka för det som är kvar att betala eftersom en del stora poster redan är betalda.
Vi är studenter. En av oss jobbar lite extra och annars har vi fått en del stipendier och sommarjobbslön som sparats.
Inte alls, har turen och sparat sedan tidigare så när han friade var det bara att bestämma datum :D
Jag känner också som Melonbuske att jag vet att det kommer dra iväg vad gäller kostnader. Man kan göra en budget men sen är jag ganska säker på att den kommer att spräckas när man kommer på massa saker man bara 'måste' ha. Jag menar bara att pynta stället kommer kosta en massa med ljus, blommor osv.
Dock kommer vi också önska oss resebidrag i bröllopspresent istället för saker, det hjälper ju lite.
Vi sparar ca 1500kr varje månad alltså börja vi januari 09 och bröllopet äger rum 2010 juni sen har vi en budget på ca1000- 2000kr imånaden vi kan lägga till bröllopet, då vi sprider ut kostnaderna för att det ska bli billigar. vi kommer ha runt 60 gäster om alla tackar ja så det känns bra har vi allt det mesta klart så har vi nästan alla sparade pengar kvar och det lägs på lokal,mat och annat som inte kan köpas nu. =)