• 090208
    Äldre 2 Mar 17:52
    4700 visningar
    30 svar
    30
    4700

    "Du ar tjock"-kommentarer fran forsaljare??

    Sjalv sa fick jag min klanning uppsydd hos sommerska och blev besparad kommentarer...

    Men har markt att en hel del tjejer fatt elaka kommentarer om att dom behover banta infor brollopet, och att klanningar bara finns i sma storlekar osv osv...

    Av ren nyfikenhet sa vill jag hora mer... Jag ar ju chockad over hur f*n folk kan bete sig!!!
    Och vad hande sen? Gick ni, skallde ni, pratade med chefen, grinade..?

  • Svar på tråden "Du ar tjock"-kommentarer fran forsaljare??
  • MV85
    Äldre 2 Mar 20:29
    #11

    De jag gillat bäst är Venus klänningar, och ett märke jag snubblade över här om dagen som heter Mori Lee.. Men finns hur mycket som helst!
    Gillar enkla, men udda klänningar... A-linje så klart (för att dölja höfterna) o gärna tvåfärgat..

  • shakyn­ose
    Äldre 2 Mar 21:09
    #12
    MV85 skrev 2009-03-02 20:01:46 följande:
    Har varit med om att bli mer eller mindre påtvingad klänningar som ser vedervärdiga ut, i fel färg så klart för inte har de storlek 48 hemma i brudklänning inte! Sen har vi de fina kommentarerna att nej, du måste ha storlek 50 i alla fall (vilket är helt fel då jag har 46/48 i vanliga fall o dessutom ska ha korsett under som gör mig mindre än vanligt)när jag står iklädd en klänning i storlek 48 som sitter perfekt - förutom att modellen inte är smickrande någonstans..Eller varför inte butiken som inte hade något större än storlek 40 hemma?
    Men att du har 46/48 på vissa kläder innebär inte att du ÄR stl 46/48! Det är en uppskattning man gör bara, och olika designers använder sig av olika måttabeller. Ibland blir det snyggare om man går upp en storlek, så bara att rekommendera en större storlek tycker inte jag är elakt. Att däremot säga att man behöver bli smalare är en annan sak.
    Det är verkligen supertrist att gå in i en butik som bara har tre storlekar, men det man kan göra är ju att inte handla där alternativt begära att de tar in kläder i större storlekar också.
  • MV85
    Äldre 2 Mar 21:36
    #13
    shakynose skrev 2009-03-02 21:09:57 följande:
    Men att du har 46/48 på vissa kläder innebär inte att du ÄR stl 46/48! Det är en uppskattning man gör bara, och olika designers använder sig av olika måttabeller. Ibland blir det snyggare om man går upp en storlek, så bara att rekommendera en större storlek tycker inte jag är elakt. Att däremot säga att man behöver bli smalare är en annan sak.Det är verkligen supertrist att gå in i en butik som bara har tre storlekar, men det man kan göra är ju att inte handla där alternativt begära att de tar in kläder i större storlekar också.
    Nej, det är inte fel att rekomendera en större storlek - om det behövs.
    Där emot är det fel att göra det när det INTE behövs, vilket det i mitt fall inte gjorde.
    När jag i nästa butik provade exakt samma klänning, i exakt samma storlek fick jag bara höra att den modellen inte var så passande, men storleken i det märket passade bra.. Provade en annan klänning i samma märke i samma storlek - satt perfekt även den.
    Sen som sagt ska jag ha korsett under klänningen... Att gå upp i storlek då är som att gå ner 10 kg i vikt för att sedan gå o köpa en ny klänning i större storlek än man hade innan...
  • 200807­19
    Äldre 2 Mar 21:42
    #14

    Jag fick höra när jag frågade vilken största stolken var att "vi har inget för dig här"

  • marsro­s
    Äldre 2 Mar 21:46
    #15

    Rädsla för just detta fenomen gjorde att jag knappt vågade mig in i brudbutiken. har stl 42/44 normalt så jag är ju inte direkt brudtidnings-smal. Vågade mig in i butiken en dag. Damen tog en blick på min kropp från topp till tå och plockade fram 3 klänningar. Jag pekade på den jag tyckte var finast.

    Väl i omklädningsrummet fick jag upp klänningen till låren. Högröd piper ja: jag behöver nog en större.
    NEJ svarar damen vänligt, jag har gjort det här i 20 år det där är din klänning. Men har du dragit ner dragkedjan helt?
    Och nej det hade jag ju missat. Fick på mig klänningen, hon drog upp blixlåset och klänningen satt som gjuten. På 20 sekunder blev jag smal...den passade min figur perfekt.

  • shakyn­ose
    Äldre 3 Mar 00:58
    #16
    MV85 skrev 2009-03-02 21:36:00 följande:
    Nej, det är inte fel att rekomendera en större storlek - om det behövs.Där emot är det fel att göra det när det INTE behövs, vilket det i mitt fall inte gjorde.När jag i nästa butik provade exakt samma klänning, i exakt samma storlek fick jag bara höra att den modellen inte var så passande, men storleken i det märket passade bra.. Provade en annan klänning i samma märke i samma storlek - satt perfekt även den.Sen som sagt ska jag ha korsett under klänningen... Att gå upp i storlek då är som att gå ner 10 kg i vikt för att sedan gå o köpa en ny klänning i större storlek än man hade innan...
    Det jag menar är att det är inte samma sak som att säga: "Du är tjock!" Erfarenheten kan säga att det blir snyggare om man går upp en storlek och därför rekommenderar man det. Det finns inget objektivt sanningsenligt svar på frågan om vilken brudklänning som är den bästa (storleksmässigt, färg, skärning etc..) Därför får man subjektiva utlåtanden från både butiksbiträden och andra. Det ligger inget elakt i det.
  • skille
    Äldre 3 Mar 08:29
    #17

    Nå er jeg en de menneskene som trives med å være en str.46
    Og om noen i en simpel butikk sier noe frekt, kan jeg love deg at det kommer noen ekstremt frekke komentarer tilbake. Man kan mene hva man vil, men når man har en jobb hvor man skal være hyggelig mot sine kunder og er det motsatte smeller det for meg. Merkelig nok går jeg alltid ut av butikker med et stort smil rundt munn, når slikt skjer man får ut masse agresjon hehe.. gratis terapi, og man kan få si akuratt det man mener og enkelte ganger så er det fler mennesker i butikken som går da de mener at butikken ikke kan gi den servicen en kunde skal ha. Det samme gjelder butikker som ikke vil hjelpe deg forde du ser ikke ut som en person som har råd til å kjøpe noe der. Har lurt mange bitchy butikk damer på den fronten ja:)

  • MV85
    Äldre 3 Mar 11:42
    #18
    shakynose skrev 2009-03-03 00:58:41 följande:
    Det jag menar är att det är inte samma sak som att säga: "Du är tjock!" Erfarenheten kan säga att det blir snyggare om man går upp en storlek och därför rekommenderar man det. Det finns inget objektivt sanningsenligt svar på frågan om vilken brudklänning som är den bästa (storleksmässigt, färg, skärning etc..) Därför får man subjektiva utlåtanden från både butiksbiträden och andra. Det ligger inget elakt i det.
    Det beror helt på hur man säger det, och tro mig... Detta butiksbiträde hade ett sätt att säga saker som gjorde att jag bara mådde dåligt efter att varit där.

    Det var visst roligare att plocka fram klänningar till min kompis som var med som inte ens har förlovat sig än.. för hon är 185 lång o bär storlek 34/36...
  • Miss Biii
    Äldre 3 Mar 11:51
    #19

    Men herregud, jag hade blivit galen!! sa du nått till svar? vet inte hur jag skulle agerat, förhoppningsvis inte sagt allt för mkt men en kommentar om att de borde tänka på att de är i servicebranchen och att de just tappat chansen att tjäna pengar... (lite Pretty Woman.... minns ni?)


    20080719 skrev 2009-03-02 21:42:45 följande:
    Jag fick höra när jag frågade vilken största stolken var att "vi har inget för dig här"
  • Luucie
    Äldre 3 Mar 11:56
    #20
    skille skrev 2009-03-03 08:29:59 följande:
    Nå er jeg en de menneskene som trives med å være en str.46Og om noen i en simpel butikk sier noe frekt, kan jeg love deg at det kommer noen ekstremt frekke komentarer tilbake. Man kan mene hva man vil, men når man har en jobb hvor man skal være hyggelig mot sine kunder og er det motsatte smeller det for meg. Merkelig nok går jeg alltid ut av butikker med et stort smil rundt munn, når slikt skjer man får ut masse agresjon hehe.. gratis terapi, og man kan få si akuratt det man mener og enkelte ganger så er det fler mennesker i butikken som går da de mener at butikken ikke kan gi den servicen en kunde skal ha. Det samme gjelder butikker som ikke vil hjelpe deg forde du ser ikke ut som en person som har råd til å kjøpe noe der. Har lurt mange bitchy butikk damer på den fronten ja:)
    Jag tycker att du pratar så gulligt! Och bra attityd också, på dom bara

    Om man är bekväm med sin mjuka kropp så är det det finaste som finns tycker jag.
    Modet kommer vända, vänta bara och då står de där med sina pyttesmåklänningar i butikerna och känner sig dumma!
  • 090208
    Äldre 3 Mar 16:08
    #21

    Holl dom pa att puttinutta med henne, men var dumma mot dig?? Ar det roligare att kla upp nan som ar storlek modell??

    Da hade det varit haftigare att kla upp marsros, som kande sig sa smal och snygg i sin klanning.
    Ratt klanning kan gora under, men en smal tjej ar ju smal anda lixom... En lite storre tjej blir gladare pa ett satt, eller hur? Blir jag iaf...
    Kanske beror pa att brudklanningar oftast ar langa, sa man ser ju langre och smalare ut. Och det gor ju inget!


    MV85 skrev 2009-03-03 11:42:08 följande:
    Det var visst roligare att plocka fram klänningar till min kompis som var med som inte ens har förlovat sig än.. för hon är 185 lång o bär storlek 34/36...
  • MV85
    Äldre 3 Mar 16:12
    #22
    090208 skrev 2009-03-03 16:08:00 följande:
    Holl dom pa att puttinutta med henne, men var dumma mot dig?? Ar det roligare att kla upp nan som ar storlek modell??Da hade det varit haftigare att kla upp marsros, som kande sig sa smal och snygg i sin klanning.Ratt klanning kan gora under, men en smal tjej ar ju smal anda lixom... En lite storre tjej blir gladare pa ett satt, eller hur? Blir jag iaf...Kanske beror pa att brudklanningar oftast ar langa, sa man ser ju langre och smalare ut. Och det gor ju inget!
    Japp..!
    Det var mycket roligare o se en tjej som henne i klänningarna för "sådana tjejer träffar man så sällan o får så sällan se prova något på riktigt"...
    Behöver jag påpeka att jag INTE kommer handla där? *morrar fortfarande aggressivt vid minnet*
  • 090208
    Äldre 3 Mar 16:18
    #23

    Jag hoppas din kompis sa nej tack till idioten... Fast jag kan forsta om hon tyckte det var kul.

  • MV85
    Äldre 3 Mar 16:20
    #24

    Nja... grejen var att hon var med för att hon skulle prova klänningar hon med.. fast tärnklänningar...
    När vi kom dit såg vi dock en klänning i skylten som mer eller mindre hade hennes namn på sig så den konstaterade vi då att hon måste prova så det gjorde hon ju, men hon ställde inte upp som "provdocka" eller vad man ska säga..
    Hon är inte så mycket för uppmärksamhet... som tur var!

  • 090208
    Äldre 3 Mar 16:29
    #25

    Men ar hon verkligen 185 cm och storlek 34/36?? Kan ju inte heller vara sa kul alla ganger... Vet att vissa tjejer tycker det ar jobbigt, for dom far elaka kommentarer om att dom ser sjuka ut. Oxa dumt!!

    Min sommerska (som visserligen var jattegullig) sa faktiskt att jag har en fin figur, men skulle "behova lite mer brost". Jaha, men vad kan jag gora at det da??

  • MV85
    Äldre 3 Mar 16:39
    #26

    Japp.. hon är verkligen 185 lång o har storlek 34/36... Hon har dessutom en dotter på 6 år och har jobbat som modell tidigare.
    Hon tillhör de där människorna som är född lång o smal.. Hon äter konstant, äter massor med godis, dricker läsk osv men är ändå lika smal...
    När hon var som störst hade hon 36-38 i storlek... då var hon nöjd.. Hon tycker inte om att vara så smal och får ofta kommentarer och blickar som antyder anorexia och liknande...

  • JoPe20­09
    Äldre 3 Mar 16:49
    #27

    Det är i och för sig inte det jag skriver om som trådrubriken handlar om men jag fick höra att "nej, för att du ska se bra ut skulle det behövas lite mer kvinna i dig". Behöver jag säga att jag är rätt plattbystad och redan har jättekomplex för det...

  • shakyn­ose
    Äldre 3 Mar 17:03
    #28
    MV85 skrev 2009-03-03 11:42:08 följande:
    Det beror helt på hur man säger det, och tro mig... Detta butiksbiträde hade ett sätt att säga saker som gjorde att jag bara mådde dåligt efter att varit där.Det var visst roligare att plocka fram klänningar till min kompis som var med som inte ens har förlovat sig än.. för hon är 185 lång o bär storlek 34/36...
    Men hjälp vad konstigt! Idiotiskt beteende rentav. Varför vill de prova kläder på någon som inte ska handla? Det är ju bruden som har stålarna!

    Själv tycker jag inte att det är finare med någon kroppsform än någon annan. Men när jag ska sy en klänning är det roligast att få göra det till en lite större tjej tycker jag personligen. Men man kan göra fina saker till små tjejer också.
  • Missie­A
    Äldre 3 Mar 17:05
    #29

    Jag kan verkligen inte förstå hur dessa butiksförsäljare kan jobba med människor och komma med dessa kommentarer! Blir så arg!!

    Jag har vanligtvis storlek 38/40 och när jag gick till en butik var försäljaren så otrevlig att jag inte ens ville leta efter klänning mer. Det första han säger är "oj, du kommer ha svårt att hitta en klänning", sen säger han att han bara har en klänning i min storlek och jag bara längtar tills han ska visa den. Så kommer han med en klänning i storlek 46 (!!!) och säger att vi får sy in den lite men den passar nog. Jag kände mig enorm och han kanske inte sa jätte elaka saker men hans tonläge och attityd spelade så stor roll.

    Men sen hittade jag till slut min klänning i min riktiga storlek i en annan butik var försäljarna var profesionella och hur trevliga som helst. Så det finns trevliga med, men han otrevliga j*veln förstörde ju den roliga upplevelsen.

  • 090208
    Äldre 3 Mar 17:40
    #30

    JoPe2009+ MissieA: Vilka GRISAR det finns!!

    Lite mer kvinna?? Hur f*n kan man uttrycka sig sa?? Helt sjukt dumt!!

    Och 38/40 ar val den vanligaste storleken?? Har dom flesta jag kanner. Jag menar, HUR manga i den har traden har 36 eller mindre..?

Svar på tråden "Du ar tjock"-kommentarer fran forsaljare??