• lajnd

Vigsel i Trädgårdsföreningen i Göteborg

Hej!

Är det någon som planerar eller har varit på vigsel i Trädgårdsföreningen i Göteborg?

Platsen är ju utomhus och på deras hemsida står att de inte kan garantera något alternativ vid regn.
    Då undrar jag hur andra har gjort/tänkt göra med tanke på att vädret inte är det mest pålitliga vi har :)

Har kontakta dem för att höra om det verkligen inte finns alternativ, men skulle vara roligt att höra om fler går i samma tankar?

• Svar på tråden Vigsel i Trädgårdsföreningen i Göteborg
  • june09

Hej!
    Jag har också bokat där. Men jag är väldigt osäker, just med tanke på att det alltid regnar. har du varit där och tittat? När är det planerat att ni ska gifta er? Vi hade tänkt midsommar.

• Bringsoniou

Lagerhuset i trädgårdsföreningen är jättefint. Högt i tak och jättestora fönster runt om så att det ändå (nästan) känns som om man står mitt i blomstret. Tyvärr hyr de inte ut det per timme längre utan man måste hyra hel- eller halvdag...

• lajnd

Har inte sett svaret förrän nu, för det kom en semester emellan!

Vi har planerat 12 september och har mailat och frågat om vilka andra möjligheter det kan finnas vid dåligt väder, men får väldigt korthuggna och lite flummiga svar från dem (lite irriterad nu som det kanske märks). Ställer typ 3 frågor i ett mail och får svar på en halv.

Har fått något försag på en plan B som skulle vara under något tak som fanns i parken, men sen i nästa mail sa hon att det nog var för litet... Och några andra byggnader som lagerhuset har jag inte fått så mycket svar på heller.
    Frågade om vi kan få komma och titta och få mer detlajerad information och frågade om någon eftermiddag i v14 kunde passa och fick till svar att det kan passa den veckan... OK? vilken dag då?

Har lite lust att ta något annat men har ingen bra idé på något fint som ligger nära. Har inte obegränsat med tusenlappar heller. De på Rosenkaféet sa att det kunde orda något tält och det behövdes. Kanske kostar skjortan? Ska kolla upp det i alla fall.

• lajnd

Glömde säga att vi ska ha vår fest på Rosenkaféet och där är för litet för att ha vigsel också... men därför vill vi gärna vara någonstans i närheten. Rosenkaféet är SÅ fint! (Lite positivt tänk där :)

• june09

Hej!
    Tänkte bara följa upp... fick ni något bättre svar alternativt hittat nåt bättre? Ska nog knalla in och kolla in stället. Har läst lite om palmhuset eller om det var fjärilshuset, men det kostar nog inträde då...för varje gäst. Återkommer under veckan då jag har tittat lite. =)

• lajnd

Hej!
    Har inte tagit tag i att återkomma till dem ännu, får väl göra det idag... Har bett om att få komma dit och titta någon dag efter kl 17 (eftersom vi jobbar utanför stan båda två och har svårt att hinna in tidigare). Då svarade de: "synd att ni inte kan innan kl 17, för då måste någon av oss jobba över, men det ordnar sig på något sätt." Tappar lite lusten med att de ska låta sådär kinkiga!

Fjärilshuset verkar tyvärr vara nedlagt eller ändrat till något annat. Men jag tycker ändå att de andra alternativen som Lagerhuset och Palmhuset kanske kan vara ok som plan B, men när jag frågat om vilka möjligheter det finns att boka inomhus/under tak så har de inte själva sagt att dessa går att använda.

Återkom gärna om du får ny info eller kommer på nåt bra!! :)
    Kanske ska ta och gå dit och spana lite en gång till efter idéer nu i helgen.

• Mummel

Jag höll på att maila ihjäl mig med Trädgårdföreningen om vigselplatsen tidigare i höstas när vi letade vigselplats. Håller helt med, de är så flummiga i svaren att man blir tokig! Och de kan inte presentera en plan B vid regn, inte som jag fick i alla fall. Det slutade med ett helt annat alternativ inomhus för vår del. Stort lycka till i alla fall!

• lajnd
    Mummel skrev 2009-03-18 08:42:00 följande:
    Jag höll på att maila ihjäl mig med Trädgårdföreningen om vigselplatsen tidigare i höstas när vi letade vigselplats. Håller helt med, de är så flummiga i svaren att man blir tokig! Och de kan inte presentera en plan B vid regn, inte som jag fick i alla fall. Det slutade med ett helt annat alternativ inomhus för vår del. Stort lycka till i alla fall!
    Tack :)

Skönt att inte bara jag upplever dem som flummiga! Jag vill helst bara tänka positivt och tycka att detta med planeringen är kul och så, men när folk är krångliga och inte hjälpsamma tappar jag liksom sugen...

Frågan är hur många par som chansar och gifter sig där utan en plan B? Det känns helknäppt att bara boka och hoppas på fint väder. Ska man ha en plan B måste den ju vara alldeles nära eller att man sätter upp ett tak eller så, för man kan ju inte skriva så här på inbjudan: "Vid sol är vi i Trädgårdföreningen, vid regn är vi..."

Ger det lite tid till och sen börjar jag leta andra alternativ igen!
  • lajnd

Tänkte bara uppdatera lite om hur det gått med detta med Trädgårdsföreningen, ifall det är fler som är intresserade av det!
    Vi var där på "studiebesök" häromdagen och fick ett mycket mer positivt bemötande än vad det har varit via mail.
    Det var inte samma person som tog emot oss som i mailen och denna damen var bra på att berätta hur det hela kunde arrangeras och vad vi kan göra om det regnar. Palmhuset var ett alternativ som de kan ordna om det behövs.
    Det som gör mig lite fundersam är att detta med Palmhuset har inte den andra personen nämnt något om i mailen, så man undrar ju varför de inte berättar samma saker? Nu litar jag i alla fall på vad den senaste damen sa till oss när vi var där.

Så nu är det bara att gå vidare till nästa etapp: inbjudan! :)

• Bringsoniou

Palmhuset är jättefint. Tänk bara på att det blir som i en bastu därinne på sommaren när solen ligger på...

• lajnd

Eftersom vi ska ha det som alternativ ifall det blir regn och dåligt väder är kanske inte risken så stor att solen ligger på samtidigt? :)
    Men det är säkert varmare och fuktigare där inne än ute i alla fall. Det blir en "plan B" i nödfall helt enkelt.

Bringsoniou skrev 2009-04-18 00:20:25 följande:
    Palmhuset är jättefint. Tänk bara på att det blir som i en bastu därinne på sommaren när solen ligger på...
  • mejlamaj

Oj, fler som har valt detta som alternativ, vad kul

Vi ska vigas där i augusti. Har fått lite olika bud via mail vad som gäller vid regn och liknande, och när vi åkte på "studiebesök" som nån kallade det, så fanns det ingen där som kunde prata med oss, utan vi fick titta själva.

Hoppas stenhårt på sol, även om det fanns akutlösning som sagt.

Vet ni andra, eller har ni funderat, på hur det spärras av i "vår" del av parken?
    Vill ju inte ha obehöriga ståendes mitt i smeten så att säga.

• lajnd
    mejlamaj skrev 2009-04-21 16:12:04 följande:
    Oj, fler som har valt detta som alternativ, vad kul Vi ska vigas där i augusti. Har fått lite olika bud via mail vad som gäller vid regn och liknande, och när vi åkte på "studiebesök" som nån kallade det, så fanns det ingen där som kunde prata med oss, utan vi fick titta själva.Hoppas stenhårt på sol, även om det fanns akutlösning som sagt.Vet ni andra, eller har ni funderat, på hur det spärras av i "vår" del av parken?Vill ju inte ha obehöriga ståendes mitt i smeten så att säga.
    Ja, kul att det kommer fler med samma plan!
    Hur ser resten av ert upplägg med bröllopsdagen ut? Fest?

Hade ni bestämt en tid med personalen när ni var där och tittade eller åkte ni bara dit? Eftersom vi fick ett lite rörigt intryck när vi mailade bad vi om en tid att träffas och det gick bra.

Vi har inte funderat på avspärrningar, för min del gör det nog inte så mycket ifall det står några vid sidan och ser vad som händer. Man får väl hoppas att parkbesökare har den goda smaken att inte sätta sig på bänkarna bland gästerna, utan hålla sig på behörigt avstånd.
    Skulle någon vilja stanna upp och titta när vi gifter oss tar jag det nog som en komplimang mest :)
  • mejlamaj
    lajnd skrev 2009-04-22 07:58:48 följande:
    Ja, kul att det kommer fler med samma plan!Hur ser resten av ert upplägg med bröllopsdagen ut? Fest?Hade ni bestämt en tid med personalen när ni var där och tittade eller åkte ni bara dit? Eftersom vi fick ett lite rörigt intryck när vi mailade bad vi om en tid att träffas och det gick bra.Vi har inte funderat på avspärrningar, för min del gör det nog inte så mycket ifall det står några vid sidan och ser vad som händer. Man får väl hoppas att parkbesökare har den goda smaken att inte sätta sig på bänkarna bland gästerna, utan hålla sig på behörigt avstånd. Skulle någon vilja stanna upp och titta när vi gifter oss tar jag det nog som en komplimang mest :)
    Nä vi hade väl inte bokat någon direkt tid med personalen, men vi sa att vi kommer den tiden och den dagen (och trodde väl lite naivt ) att någon skulle möta oss där, eftersom det lät så på dom i telefon.
    Nej, såklart att det inte gör någon om nån tittar lite från avstånd, men en del människor skäms ju inte ett dugg för sig, så det är dom jag är lite nervös för
    Resten av dagen är ett enda virrvarr av olika förslag och lösa trådar, så inget ärbokat och bestämt ännu.
    Och nu är vi inte ens säkra på att det blir Trädgårdsföreningen längre, för vi har hittat ett annat tänkbart alternativ
    Ska ringa å kolla lite på det under dagen, så får vi se
    Dock har vi fortfarande inte fått tag i någon vigselförrättare som är tillgänglig, så vem vet, det kanske inte ens blir nån vigsel den dagen *hemska tanke*
  • 090829 brud

VI har bokat palmhuset i trädgårdföreningen.
    Jag tror att vi betalar 1000 sek/timmen.

Vi bestämde tid med personalen via mail och telefonkontakt. De var jätte hjälpsamma när vi var där.

Jag tror att parkbesökare har den goda smaken att inte inkräkta.

Vi kommer att fotograferas innan våran vigesel i trädgårdsföreningen oxå, det är ju så vackert där, och sen blir det fotografi med släkterna medans de andra gästerna tar sig till skansen lejonet där vi skall ha själva festen.

Svar på tråden Vigsel i Trädgårdsföreningen i Göteborg