• En till präst

En gåva som betyder mycket

För några år sen hade jag ett brudpar som föreslog att de ville ha en kollekt upptagen vid sin vigsel, eftersom de inte ville att fler än de själva och deras gäster skulle få glädjas tillsammans med dem.

De lät alltså 2 personer samla in en utgångskollekt när folk gick ut, och sen skickades pengarna till ett skolprojekt i afrika.
    (Mat, kläder och skolböcker till barn)

Jag har bara varit med om detta denna enda gång, men tycker idén är så sympatisk att jag gärna vidarebefordrar den - reaktioner?

• Svar på tråden En gåva som betyder mycket
  • JustMeAndMyLove

Väldigt fin ide!
    Jag funderar på att be folk skänka pengar till Rädda barnen eller BRIS i stället för att ge oss en gåva.
    Min sambos farmor bad om det i sitt testamente - att folk skulle lägga pengar till barncanserfonden istället för på blommor och liknande på hennes begravning. Tycker jag var en otroligt fin tanke..

• Kickis

Jättefin idé som jag tar till mig direkt!

• esset50

Bra idé.
    Vem bestämmer i så fall vart kollekten skall gå?

• En till präst
    esset50 skrev 2009-03-04 21:56:16 följande:
    Bra idé.Vem bestämmer i så fall vart kollekten skall gå?
    Det gör brudparet. I alla fall i vår församling.
  • En till präst
    esset50 skrev 2009-03-04 21:56:16 följande:
    Bra idé.Vem bestämmer i så fall vart kollekten skall gå?
    Tänker vidare: Det MÅSTE vara brudparet som bestämmer det, förutsatt att det inte är en kollekt till "Satans vänner" eller något liknande.

Men eftersom kollekt inte normalt ingår i en vigselgudstjänst så lägger ju paret i så fall till det som ett eget moment, och då är det enda rimliga att de väljer vad det ska gå till.
  • Jeez

En del församlingar tar upp kollekter (vid utgången) vid alla förrättningar. Tex vid dop till VÄrldens barn... Men det är oftast inte reglerat av församlingen och då är det ju inget som hindrar att brudparet bestämmer tillsammans med präst (man ska ju faktiskt kunna stå för kollektändamålet om det nu är via kyrkan det ska gå).

• allehanda

Att tänka på vid kollekt.Om man tar upp kollekt vid icke huvudgudstjänst får man(tex brudparet) själv(inom vissa ramar) bestämma vart kollekten skall gå.Kyrkans personal MÅSTE stå för inbetalningen och rapporteringen om denna kollekt.
    Ofta har de församlingar som tar upp kollekt vid alla förrättningar tagit ett beslut på ett kyrkorådsmöte hur de skall gå till väga och en del har då reglerat att tex vid dop tar vi alltid till Världens barn.Jag själv har vid en del icke huvudgtj varit med att bestämma vart pengarna skall gå.
    Tänk bara på att det är inte många bröllopsgäster som går runt med kontanter.

Svar på tråden En gåva som betyder mycket