• Pink flamingo

Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?

Jag vet inte vad jag ska göra, slut med killen och nu vill han kasta ut mig ur vår lägenhet... Är det nån som vet vad sambolagen säger? Känner mig rädd, förkrossa och framförallt överkörd av nån jag ville leva resten av livet med...

Så här är läget i all fall. Jag och min kille flyttade ihop för ungefär ett år sen. Vi sålde då våra respektive lägenheter och la in lika mycket i handpenning på den nya lägenheten. För en månad sen kom jag hem från jobbet och möttes av honom som sa att han var osäker på förhållandet, men vi kom överrens om att försöka lite till. För en vecka sen fick jag reda på att han redan köpt en ny lägenhet och tänker flytta dit.

Varken han eller jag vill sälja vår gemensamma lägenhet eftersom den sjunkit i pris med finanskrisen, men han vill att jag ska köpa ut honom utifrån en ny värdering. Det känns ju okej. Men nu vill han dessutom att jag ska betala tillbaka de amorteringar han hunnit göra + handpenning. Jag har inte så mycket pengar, och då blir det ju så att han bott utan att betala nåt i ett år!

Han säger att om jag inte kan betala så ska han sälja lägenheten. Kan han göra så?

Förlåt att det blev långt...

• Svar på tråden Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?
  • troddealdrig

Ett som är säkert, du ska kontakta en bodelningsförättare och få er bodelning gjord enligt reglerna och den ska vara skriftligen. För din egen säkerhet och slippa problem senare efteråt.

Så rekommederar jag dig att göra allt enligt reglerna och skriftligt samt gå inte med på någonting utan att har fått klartecken från din bodelningsförättare.

Har han börjat så här redan nu så vet man aldrig var det slutar.... Stå på dig och låt han inte lura dig...

• JustMeAndMyLove

Jaha, okej. Trodde sambolagen gällde alla saker som man inhandlat till bohaget även om ena partnern dör?

tonårsmorsa skrev 2009-03-01 21:37:18 följande:
    Fast det har inte med sambolagen att göra utan arvsrätt och som sambos ärver man inte varandra.
  • tonårsmorsa

Ja, men då måste hon ju först styrka vad hon har köpt och då är det också bara dessa saker som hon äger. Det är nog vanligare att man inte har papper på allt och då räknas ju sakerna som gemensamma. Samtidigt är det alltså hans föräldrar som ärver hans del. Det är därför det är bättre att vara gift för då ärver man ju automatiskt varandra.

JustMeAndMyLove skrev 2009-03-01 21:49:28 följande:
    Jaha, okej. Trodde sambolagen gällde alla saker som man inhandlat till bohaget även om ena partnern dör?
  • ElinDLB

Läser rättskunskap och såhär står det i boken, varnar för att det är mycket text:

När samboförhållandet upphör:
    Om samboförhållandet upphör antingen genom att parterna flyttar isär eller genom att någon av dem dör, träder lagens regler om bodelning i kraft. Bodelning innebär att bostad och bohag, som skaffats för gemensamt bruk , delas lika om någon av samborna begär det. Med bohag avser möbler, husgeråd, hushållsmaskiner och övrig utrustning som normalt finns i ett hem. I samboegendomen ingår inte egendom som en sambo har fått genom arv eller gåva av någon annan än den andra sambon, med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda.
    Samborna får dra bort vissa skulder från värdet av den egendom som ska ingå i bodelningen. Det gäller skulder som har samband med tillgångarna i boet, tex banklån som samborna har tagit för att kunna köpa fastighet. Dessutom kan en sambo få dra bort egna skulder som denna inte kan täcka med de tillgångar som inte ska ingå i bodelningen. När skulderna räknats bort från tillgångarna ska det återstående värdet delas lika mellan samborna.

Det kan vara så att en av samborna hade med sig egendom som de sedan säljer under sambotiden. Om pengarna används för att köpa gemensam bostad och bohag ska dessa ingå i bodelningen.

• JustMeAndMyLove

Oj okej... Ja då lärde jag mig nått nytt!

tonårsmorsa skrev 2009-03-01 21:53:01 följande:
    Ja, men då måste hon ju först styrka vad hon har köpt och då är det också bara dessa saker som hon äger. Det är nog vanligare att man inte har papper på allt och då räknas ju sakerna som gemensamma. Samtidigt är det alltså hans föräldrar som ärver hans del. Det är därför det är bättre att vara gift för då ärver man ju automatiskt varandra.
  • ElinDLB

Fortsättning:

Vem behåller bostaden?
    Vid bodelning har den av samborna med störst behov av bostaden och bohaget rätt att behålla dessa. Den sambo som behåller bostad och bohag måste dock ersätta den andre ekonomiskt om de är inköpte för gemensamt bruk. Rätten att få behålla bostad omfattar även hyreslägenhet och bostadsrättslägenhet som inte anskaffats gemensamt, men som ändå använts gemensamt. Fastighet som är den andre sambons personliga egendom dvs om den är anskaffad innan samboförhållandet inleddes är dock undantagen.
    Bostaden tilldelas i praktiken alltid till den sambo som har vårdnaden om barnen. Det spelar således ingen roll vem som står för kontraktet. Om en sambo har flyttat från bostaden måste han/hon inom tre månader från flyttningen begära att få överta bostaden. Rätten att få överta bostad kan inte avtalas bort i ett samboavtal.

ujuj det var mycket att skriva men hoppas det hjälper något iaf=)

• DarkBrideInWhite

Kontakta juristjouren i Uppsala som är helt gratis. Jag var själv i kontakt med dem för ett år sedan angående en juridisk fråga och de hjälpte till helt kostnadsfritt. Här är länken till deras sida: www.juristjourenuppsala.se/index.html

Pink flamingo skrev 2009-03-01 20:47:02 följande:

Tack för alla underbara svar! Problemet för mig är att jurister är dyra, och jag har verkligen inga pengar just nu, när jag ska kunna betala hyran för hela lägenheten också. Nån som vet om det finns nånstans man kan vända sig som inte kostar så mycket?Och ja, vi står båda två på kontraktet.
  • Taha

Vi behövde som sagt juridisk hjälp förra året. Efter den kort diskussionen per telefon bokade vi in en timmes konsultation med en jurist på juristjouren. Det kostade oss högst 1'500. Däremot ville de ha ytterligar 1'500 för att ge oss ett skriftligt utlåtande.
    Tänkte bara att infot kan va till hjälp för att veta vilken kostnad det kan röra sig om. Men de informerar om priset innan du bokar in mötet så du behöver nog inte oroa dig.

• Aleta

Att vara sambo är inget man ska tjäna pengar på vilket han skulle göra om du betalar hans amorteringar etc. Han har bott i lägenheten hela den tiden och det är hans del.

Han kan heller inte tvångssälja den om ni båda står som ägare. Du måste personligen skriva på köpekontraktet för att det ska vara giltigt.

Stå på dig!

• Ore

Jag är inte expert, men på något sätt måste ju du köpa ut hans del, om du vill behålla lägenheten... Så långt är ju allt klart.

Antingen kan ju det göras genom att du köper ut hans del, och det är ju litet upp till er vad ni kommer överens om.

Antingen så tar du över hans del av lånet, och betalar tillbaka det han amorterat + handpenningen. Eller så får ni lägenheten värderad och du löser ut hans del, som är alltså hälften av det aktuella värdet (men då ska du INTE betala tillbaka något av handpanning och amorteringar). Eller så säljer ni den till högstbjudande, och delar på ev. förtjänst efter att lånen är betalda, eller delar på ev. restskuld om ni måste sälja med förlust.

Om det är så att värderingen är lägre än vad ni köpte den för så tjänar du nog mest på att köpa ut hans andel utifrån vad värderingen säger. Du kommer ju då få öka på ditt lån för att ha råd att köpa ut hans del, men om han inte får så mycket för sin halva att han kan betala tillbaka sin del av lånet, så har ju han en restskuld... Så den lösningen är nog minst tilltalande för honom.

I övrigt kan han inte sälja något som du är delägare i, däremot så kan man ju driva fram en tvångsförsäljning om du inte är villig att lösa ut honom, har jag för mig...

Kan inte banken hjälpa er med detta?

• 090208

Har ett jattetrist exempel...
    Min mosters man fick sin stackars mamma utslangd av sina styvsystrar... Tanten hade varit sambo med W i typ 100 ar, nar han dog blev hon hemlos da hans dottrar hade ratt till huset (det var inte gemenesamt alltsa). Och inget testamente hade han skrivit heller. Hon fick ingenting!

Sorry for OT...

tonårsmorsa skrev 2009-03-01 21:37:18 följande:
    Fast det har inte med sambolagen att göra utan arvsrätt och som sambos ärver man inte varandra.
  • JustMeAndMyLove

Så där va det för alla homopar förr, det var ett stort problem innan partnerskapslagen kom till. Såg en film om två kvinnor som levde ihop som ett par i över 50 år. När den ena dog förlorade den andra kvinnan allt, hon hade av diskretionsskäl inte stått på något men betalat för hälften.

Sorry för OT här med

090208 skrev 2009-03-02 17:21:56 följande:
    Har ett jattetrist exempel...Min mosters man fick sin stackars mamma utslangd av sina styvsystrar... Tanten hade varit sambo med W i typ 100 ar, nar han dog blev hon hemlos da hans dottrar hade ratt till huset (det var inte gemenesamt alltsa). Och inget testamente hade han skrivit heller. Hon fick ingenting! Sorry for OT...
  • AnnBo

Jag tror verkligen att det kommer ordna sig för dig.

Jag hade nästan samma problem med mitt x, men eftersom han inte kunde kommunicera med mig på ett vuxet sätt kontaktade jag länsrätten som sedan hänvisade mig till en bodelningsförättare.
    Det var en hel del stohej och hårda ord från hans sida men efter bodelningen, då jag fick rätt till lgh, löste sig allt.
    Det kostade visserligen lite, och det fick jag faktiskt i den stunden (då jag inte hade så mkt pengar eftersom mitt x vägrade betala hyra och amorteringar) hjälp av mina föräldrar.

Nu känns det skönt att jag direkt till juridisk hjälp för annars hade det kunnat vara ett långlivat bråk.

Så det är mitt råd sök hjälp så fort du kan,försök inte reda ut allt själv

• Sobeit

Din fd sambo har rätt i att du måste lösa ut honom ur lägenheten. Det rimliga är att ta en ny värdering och dela 50/50 på värdet. Alltså ge honom 50 % av lägenhetens värde.

Däremot har han ingen rätt att kräva pengar utöver detta av dig. Alltså, han kan inte kräva amorteringspengar eller något liknande av dig eftersom han bodde där tillsammans med dig.

Sedan instämmer jag med flera av de tidigare talarna att du bör tala med en jurist så att han inte kan lura dig i detta. Eftersom han redan gått ut rätt hårt i det hela så är risken stor att det inte kommer att sluta som en vacker saga.

Skickar en massa stödkramar till dig!

• shakynose

Ja, antingen löser du ut honom ELLER tar över lånet och betalar då tillbaka handpenning och amorteringar. Men inte både och som han verkar tro! Det verkar ju som att det bästa för dig vore att lösa ut honom efter en ny värdering.
    Men jag skulle gå till banken först och försöka lösa det utan jurist. Går det inte att komma överrens så ska du självklart inte tveka på att ta hjälp och kanske t.o.m. få upp det i rätten, men det bästa är ju om man slipper det.

• Pink flamingo

Tack för alla råd! Som en liten uppdatering kan jag bara säga att det har löst sig. Jag tog kontakt med en jurist och har nu fått papper på att jag får överta lägenheten om jag kan lösa hans lån. Han får inte ett öre mer!

• Hannaz

Skönt att det löst sig även om det såklart ändå är en jobbig situation. Lycka till!

• wohohohohoh

kolla upp om er fastighet har sjunkigt i varde, har den det sa skall han betala 50% av den orealiserade forlusten..

• Foxxy

kan man inte få jurist via hemförsäkringen??

i min värld kan han inte BÅDE bli utköpt och få tillbaka det han redan gett... antingen eller...

Svar på tråden Hjälp! Blir jag hemlös nu - Nån som kan lagen?