• LB5

Svenskt medborgarskap

Jag undrar om någon vet hur det fungerar när man gifter sig med någon ifrån USA i Sverige, får han då automatiskt svenskt medborgarskap, eller är det något man måste ansöka om senare? Han har just nu permanent uppehållstillstånd då han har bott i Sverige i 3½ år.

Någon i en liknande situation? Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Svenskt medborgarskap
  • 090208

Na, man maste val ansoka? Men varfor behover man ha det? Gor det nan skillnad..?

• Mrs Mommy

090208 skrev 2009-03-01 14:21:22 följande:
    Na, man maste val ansoka? Men varfor behover man ha det? Gor det nan skillnad..?

Om man vill ha Svenskt pass och rösta

• LB5

Mrs Mommy skrev 2009-03-01 14:25:41 följande:

Precis
  • anne på grönkulla

Man blir inte medborgare automatiskt för att man gifter sig i Sverige eller med en svensk. Jag tror att man kan ansöka om medborgarskap efter att man vart bosatt ett visst antal år (5?).

Men i kommunalvalen får man rösta ändå - om man är folkbokförd...

• Rosenpetunia

Jag ansökte om svenskt medborgarskap i våras efter vårt giftermål(har bott här i över 20 år) och det gick otroligt fort att få medborgarskapet, tog max två veckor. Eftersom jag bott här länge och är nordbo så fick jag allt fixat via Länsstyrelsen, jättesmidigt.
    Jag fick behålla mitt finska medborgarskap automatiskt, det är lite olika regler när det gäller nordbor och länder utanför Norden så det är viktigt att kolla upp innan.

Medborgarskapet har ju även betydelse för barnen. I vårt fall ville vi definitivt att barnen skulle ha dubbla medborgarskap för det innebär fördelar i båda länderna, samt att barnen får välja i vilket land de gör lumpen.

• anne på grönkulla

Sverige godkänner numer dubbla medborgarskap (men det är inte så säkert att det har fördelar...) men det andra landet kan ha andra regler.

• 090208

Ojda, det har du ju alldeles ratt i...

Antar att det svenskt pass skulle gora livet lattare for min man nar vi reser...
    Mrs Mommy skrev 2009-03-01 14:25:41 följande:

• Mrs Mommy

090208 skrev 2009-03-01 21:01:29 följande:
    Ojda, det har du ju alldeles ratt i...Antar att det svenskt pass skulle gora livet lattare for min man nar vi reser...Mrs Mommy skrev 2009-03-01 14:25:41 följande:

Ja man slipper massor med krongel

Och ärligt om man hamnar i någon sorts knipa så ses man som "mycke viktigare" med Svenskt pass.
    Din man är från mellanöstern eller hur

• anne på grönkulla

Fast att ha dubbla medborgarskap är inte sökert en fördel - iallafall inte i sitt andra hemland. Om det nu är där man råkar illa ut hjälper det svenska passet.

• 090208

Min man kommer fran Pakistan. Kan tanka mig att eventuella USA-resor blir lattare att genomfora om han har svenskt pass...

• JustMeAndMyLove

Oj det dr har jag inte ens tänkt på, lir jag svensk medborgare om jag gifter mig här? :/
    Är isländsk medborgare...

• 090208

Haha, hur lange har du bott i Sverige da??

Na, du maste ju ansoka. Och permanent uppehallstillstand antar jag att du har...

• JustMeAndMyLove

Sen jag var 2 år :)
    Man får bo, jobba studera vart man vill inom Norden.
    Och jag vill inte bli Svensk medborgare för då förlorar jag mitt Isländska medborgarskap

090208 skrev 2009-03-02 17:55:24 följande:
    Haha, hur lange har du bott i Sverige da??Na, du maste ju ansoka. Och permanent uppehallstillstand antar jag att du har...
  • Sofi78

Man blir ej Svensk medborgare automatiskt, du maste ansoka efter giftermalet men ar ej svart om du ar Amerikansk medborgare nu. USA tillater dubbelt medborgarskap, likasa Sverige. Jag (Svensk) gifter mig i Sverige med en Amerikan i Augusti sa jag har kollat upp detta

Svar på tråden Svenskt medborgarskap