• augusstibröllop

Dum fråga angående fotografering!

Jag ska gifta mig i sommar och jag har verkligen ingen aning hur man tar bröllopskorten. Tar man ut en fotograf som tar vid kyrkan innan/efter vigseln eller åker man till ateljén innan och fotar? Hur ska ni andra blivande brudar göra?

• Svar på tråden Dum fråga angående fotografering!
  • Luucie

Alla gör ju olika. Beror lite vilken typ av foto man vill ha.

En del fotar innan för att de tycker att det är skönt att ha det gjort och så att inte gästerna behöver mingla vid välkomstdrinken själva och för att de anser att smink och hår är snyggast då.

Jag tycker varken att smink eller hår kommer att förstöras på den halvtimme som det tar att vigas. Kommer det tårar så är make upen vattenfast och kan bättras på i efterhand. Och gästerna kommer att ha fullt upp under välkomstdrink med annan underhållning tills vi kommer så det blir inte tråkigt för dem.Jag vill inte träffa min blivande innan vigseln utan väljer därför att ta bilder efter.
    Det kommer att ta en timme och vi kommer att vara utomhus för vi gillar inte ateljéfoton. Det är för stelt för oss.

Så välj det som passar er bäst. en del gör ju både och också

• gotlandsulrika

Ni gör som ni vill. Bokar fotograf till vigseln, eller bara porträttfoto innan eller efter vigseln om ni hellre vill det. Vill ni att bilderna tas i en ateljé så gör ni det, annars är det fint utomhus. Känns som om ateljéfoto på bröllop blir mer och mer ovanligt nuförtiden.

Vi ska själva ha med fotograf hela dagen och fotar porträtten utomhus.

• Humlan66

Det är som luucie säger väldigt olika. Det finns dom som tar bilder enbart på bruden före vigseln om man inte vill visa sig för m2b innan kyrkan och resten med bilderna efter. Men även dom som BÅDE vill ha ute och inne bilder att ta Tex ta ateljebilderna innan kyrkan och utebilderna efter kyrkan. På detta sätt slipper gästerna vänta så länge

Lycka till

• augusstibröllop

Tack så mycket för era kloka råd, det som blir bäst är nog att vi fotograferar oss vid kyrkan efter vigsel tror jag.
    Vi ska gifta oss i Ljungs kyrka som ligger vid en vacker sjö på östgötaslätten så det kan nog bli fina bilder tror jag.

Nästa fråga: kostar det massor extra att fotografen kommer till kyrkan och fotar, dessutom på en lördag?

• vickanochemil

Min kusin tog kort med fotografen efter akten och innan festen. Så när vi andra var på väg till festen gick dem iväg för att ta kort. När vi sedan skulle gå hem, när festen var slut, fick alla med sig tackkort hem med kort som de tagit med fotografen.

• propp
    augusstibröllop skrev 2009-02-27 11:57:03 följande:
    kostar det massor extra att fotografen kommer till kyrkan och fotar, dessutom på en lördag?
    Beror nog mest på vilken fotograf ni väljer...amatör el. proffs. Vi hade JFalk (i Linköping) till vårt bröllop i somras och han tog 2000:- för att fotografera vigseln och ytterligare 2000:- om han skulle vara med och fota på kyrktrappan.
  • augusstibröllop

Det är ju helt klart överkomligt pris tycker jag. J falk vart ligger det?

• Luucie

Tror att de flesta fotografer anpassar sig till vad ni vill. Låter ju som att ni kommer att ha en jättevacker bakrund

Det som kan tillkomma är väl resersättning och lite extra tidskostnad. Men det bör inte vara många kronor.

Vår fotograf har ingen stuio ens så där kostar det inget extra. Så är det nog med många i Stockholm, här får man betala extra om man ska vara i studio istället!

• propp

augusstibröllop skrev 2009-02-27 12:07:26 följande:

Det är ju helt klart överkomligt pris tycker jag. J falk vart ligger det?
    JFalk har sin atelje i korsningen Vasavägen/St.Larsgatan. Men vill ni ta bröllopsfoton på bara er två och som inte är från vigseln så är det ju ett annat pris förstås...
  • Daa

Vi tog några bilder i ateljé, men det var utomhusbilderna som tveklöst blev finast. Er plan att låta fota er vid kyrkan låter jättebra. Tänk på en sak bara: se till att ha en plan B, ifall det är dåligt väder den dagen.

Lycka till med planeringen.

• alm1

Vi fotades innan själva vigseln när vi var precis nyfixade, sen fotade Nicholas under vigseln och sen efteråt utanför kyrkan med släkt och vänner. Vi bokade alltså ett bröllopsreportage av Nicholas Almanakis. Så förutom porträtt och familjefoton så var han med i bakgrunden under festen vid dans och tårtskärning =ALLT.
    Jättekul att ha bra bilder, det är ju det som man har att se tillbaka på sen!

Svar på tråden Dum fråga angående fotografering!