• MDB

Fotograf sökes..! Sthlm

jag skulle vilja ha en fotograf några timmar på vår bröllopsdag i september strax utanför Sthlm, som inte ruinerar oss. Vill ha foton på oss innan vigsel, i kyrkan samt "mingel" utanför kyrkan.

Skulle vara underbart om det sedan gick att få bilderna på en cd, eller iaf inte behöva betala multum för var bild.

Är det någon som har ett tips? Tycker alla är så sjukt dyra, först typ 7 000 för fotograferingen och då ingår jättefå bilder så då får man betala vansinniga pengar för dem också.. måste väl finnas nån som är lite billigare?

• Svar på tråden Fotograf sökes..! Sthlm
  • Stardusty

Jag vet inte vad du tycker är billigt eller dyrt, men ett tips på en duktig och rejält kundvänlig fotograf är en tjej som heter Linda. Hemsidan är www.lindisima.se
    Hon har lite olika valmöjligheter på hur länge man vill bli fotad och vilken tidpunkt under dagen, vi valde 2,5 timmes fotografering innan vigseln, under vigseln och under minglet på kyrkbacken. Detta kostade 8900 kr och vi blev jättenöjda!
    Efteråt fick vi en hemsida med alla bilder där våra gäster kunde gå in och spara bilder på datan tex. Sen fick vi ett lyxigt inbundet album med 25 bilder som vi valt ut, en cd med alla typ 250 bilder lågupplösta, sen kan man beställa förstorade bilder från henne för ett inte alltför högt pris.
    Men som sagt, kolla hennes hemsida, där finns en prislista för olika typer av fotografering.

• Stardusty

Oj, såg nu att hon inte har prislistan på hemsidan, men det går att kontakta henne för prisuppgift.

• lottis77
    Stardusty skrev 2009-02-27 10:39:57 följande:
    Jag vet inte vad du tycker är billigt eller dyrt, men ett tips på en duktig och rejält kundvänlig fotograf är en tjej som heter Linda. Hemsidan är www.lindisima.se Hon har lite olika valmöjligheter på hur länge man vill bli fotad och vilken tidpunkt under dagen, vi valde 2,5 timmes fotografering innan vigseln, under vigseln och under minglet på kyrkbacken. Detta kostade 8900 kr och vi blev jättenöjda!Efteråt fick vi en hemsida med alla bilder där våra gäster kunde gå in och spara bilder på datan tex. Sen fick vi ett lyxigt inbundet album med 25 bilder som vi valt ut, en cd med alla typ 250 bilder lågupplösta, sen kan man beställa förstorade bilder från henne för ett inte alltför högt pris.Men som sagt, kolla hennes hemsida, där finns en prislista för olika typer av fotografering.
    Det lät ju riktigt billigt, i detta sammanhang , trodde de var dyrare. När anlitade ni dem? Tycker också deras bilder är jättefina!
  • MDB

tack för era tips!

en fråga angående tiden: hann ni fota allt på de 2,5 timmarna? Vi vill ha samma upplägg på fotandet som ni, alltså före, under och efter vigseln. Själva vigseln är ju inte så lång sådär så 2,5 h "effektivt" fotande är ju tillräckligt men det blir väl alltid lite spilltid, räknar fotograferna in det i den tiden som ingår i paketet?
    Vi har kanske 10 min resväg från platsen där vi tänkte fotas till kyrkan, sen måste an ju vara i jättegod tid till kyrkan (vi tänkte komma innan gästerna kommer så ingen ser oss). är det så att om man bokar fotografen till 12, så drar hon/han 14.30 oavsett?

• Stardusty

Vi gifte oss i oktober förra året. Och när vi skulle välja fotograf kollade jag runt på en massa sidor, men tyckte ingen fotograf hade finare bilder än henne Och ett stort plus är att hon verkligen var super att jobba med, både jag och min man har lätt för att bli "stela" och se onaturliga ut på bild, men hon lyckades få oss att slappna av och resultatet blev grymt.

lottis77 skrev 2009-02-27 10:43:44 följande:
    Det lät ju riktigt billigt, i detta sammanhang , trodde de var dyrare. När anlitade ni dem? Tycker också deras bilder är jättefina!
  • Stardusty

Jag vet inte hur andra fotografer gör, men den här tjejen räknar 2,5 timmes effektiv tid. Alltså förberedelser och "dötid" räknas inte in. Hon kom vid 13 och hon åkte hem vid ca 16.30 så egentligen var hon ju med oss 3,5 timme

MDB skrev 2009-02-27 10:47:43 följande:
    tack för era tips!en fråga angående tiden: hann ni fota allt på de 2,5 timmarna? Vi vill ha samma upplägg på fotandet som ni, alltså före, under och efter vigseln. Själva vigseln är ju inte så lång sådär så 2,5 h "effektivt" fotande är ju tillräckligt men det blir väl alltid lite spilltid, räknar fotograferna in det i den tiden som ingår i paketet? Vi har kanske 10 min resväg från platsen där vi tänkte fotas till kyrkan, sen måste an ju vara i jättegod tid till kyrkan (vi tänkte komma innan gästerna kommer så ingen ser oss). är det så att om man bokar fotografen till 12, så drar hon/han 14.30 oavsett?
  • lottis77

Kan man själv skriva ut bilder från den lögupplösta cdskivan? alltså via tex. Fuji eller på den egna skrivaren? Eller måste det gå via fotografen?

• Stardusty

Vi har inte provat det än, så jag vet inte. Men bilderna på cd:n är ju "dina", bara det att om du vill ha högupplösta förstorade bilder så måste du gå via fotografen för hon har negativen så att säga.

lottis77 skrev 2009-02-27 10:52:43 följande:
    Kan man själv skriva ut bilder från den lögupplösta cdskivan? alltså via tex. Fuji eller på den egna skrivaren? Eller måste det gå via fotografen?
  • lottis77

Vad är skillnaden på lågupplösta och högupplösta bilder? Är det att man inte kan göra så stora förstoringar på lågupplösta bilder? Eller är det så att kvaliten inte blir så bra när man skriver ut utan de är mer lämpade för att kolla på datorn? Kan inte det här...

• EIZO

Med Lågupplösta bilder menas att ni kan se på dom i datorn utan problem och dom är aldeles för dåliga för att en skriva ut i
    10X15 bilder med.

Därimot med Högupplösta bilder menas att man kan göra förstoringar upp till 70X100 på papper eller Canvas mm
    ( beroende på hur bara kamera fotografen har använt )

• Luucie
    lottis77 skrev 2009-02-27 10:52:43 följande:
    Vd är "lögupplöst" undrar jag
  • lottis77
    Luucie skrev 2009-02-27 11:22:54 följande:
    Vd är "lögupplöst" undrar jag
    Ja, det kan man undra. LÅgupplöst...
  • SagansMamma

Jag har en väldigt prisvärd fotograf, supertrevlig och lätt att prata med.. Vårt bröllopet har dock inte varit än, men än så länge är vi nöjda :)

www.rafoto.se/

• Blivande fru T

Jag och min Mtb har anlitat en fotograf som heter Emma Sandström. Hon ligger lagom i pris, plus att man får bilder till tackkort och en massa andra bilder utskrivna och på cd-skiva!
    Hennes hemsidaadress är www.emmasandstrom.se

• Gorby

Måste bara rekomendera Jennie Kumlin. Hon kanske är lite dyr, men hon vet vad hon gör!!! Hon fotade min kompis bröllop och mitt nu på lördag!! Man får skivor med korten efteråt, och det blir många kort!! www.jenniekumlin.com

• fru mumsmums

Kan varmt rekommendera fotografen "Jonaldi" super nöjd med hans bilder. fick ca 500 kort på en cd som jag sen själv kan framkalla el göra en film av! självklart framkallar han också några bilder som ingår i hans pris. Titta i mitt galleri el på hans hemsida.Lycka till!

• Hjartafró

Jag har haft kontakt med Richard på Rafoto (brollop.rafoto.se) och Henrik Ekstam (www.ekstam.info). Båda är billiga (mellan 5000 och 7000 kr för en heldag med högupplösta bilder på skiva) och tillmötesgående.

Men jag vet ju inte hur de är egentligen, någon som har erfarenhet av någon av dem?

Svar på tråden Fotograf sökes..! Sthlm