• ACochP

varför ska det vara så svårt?

Inbjudningarna är ute och svaren kommer in... Men nu funderar jag på att ställa in bröllopet. Har fått så konstiga svar och frågor på vem som får komma och vem som inte är bjuden.

Vi har valt att ha ett litet bröllop (40 pers) och därför har vi valt att inte bjuda alla mostrar, kusiner och farbröder och vänner. Nu har vi fått veta att den ena sidan av familjen är jättebesvikna över att inte hela familjen är bjuden och tycker att vi skulle ha ringt runt och meddelat innan/ i samband med att inbjudan gick ut och tala om att de inte var bjudna + att förklara varför. Jag för min del tycker det låter konstigt att göra det, det skulle ju innebära att vi får sitta vid telefonen i flera dagar... Visseligen förstår jag att de är besvikna men.. ja jag vet inte. Vad tycker ni?

Skulle vi ha ringt runt till alla som inte skulle bli bjudna och förklara varför? Det gäller ju både familj och vänner.

• Svar på tråden varför ska det vara så svårt?
  • novia72

Bry dig inte! ;) Det går över om någon vecka! Se bara till att "prata" om ämnet med de som verkligen står dig närmast, förstår du vad jag menar? så att det inte misstolkas, missförstås, förstoras av andra som inte blivit bjudna... ;)

• Fenixx

äh vad sjutton, det får väl folk respektera att ni vill hålla nere på antal och bjuda dem ni vill! sen är det ju även en stor kostnadsfråga om att bjuda så många fler.

• ACochP

Försöker verkligen att inte bry mig men det är svårt att låtsas som inget alls... För mig är det ju stort, jag (vi) har planerat i snart 1 år och det känns så trist att få kommentarer om hur man har valt att ha sin dag. Pratade med min syster om detta idag och hon sa att det är vår dag och vi bestämmer vem vi vill ha där med oss. Kloka ord men det känns ju ändå tråkigt att det blir så här i familjen.

• F A M E

Är släktingar som ni umgås med ganska flitigt så kan jag förstå till viss del att dem kanske känner sig besvikna av erat val. Men om man vill ha ett litet bröllop så kan man omöjligt bjuda alla bara för att.

De är ju erat bröllop och då måste ju ni få bestämma precis vilka som skall komma eller?

Sen håller jag med de novia72 skriver.

• ACochP

Flitigt..nej, vi ses på födelsedagar. Jag träffar vänner (som inte är bjudna) oftare än dem. De kom inte ens på vårt barns dop, eller ringde och gratulerade när han föddes. Är lite rädd för att det kommer att bli missnöje i fortsättningen...

• mysifer

du ska absolut inte behöva ringa runt, eller gjort det innan! får man ingen inbjudan så är man ju inte bjuden, inget konstigt med det..vi har valt att göra på samma sätt men har inte skickat ut inbjudningarna då det är ett tag kvar. kanske får vi liknande reaktioner.

men det är er dag, precis som andra skrivit, och ni ska inte behöva försvara era val inför släkten.

• F A M E

Jo men du kommer nog inte att komma ifrån detta om man har ett litet bröllop. Då kan man ju inte bjuda alla. Alltid är de någon som inte känner sig bjuden osv.

ACochP skrev 2009-02-23 09:55:49 följande:
    Försöker verkligen att inte bry mig men det är svårt att låtsas som inget alls... För mig är det ju stort, jag (vi) har planerat i snart 1 år och det känns så trist att få kommentarer om hur man har valt att ha sin dag. Pratade med min syster om detta idag och hon sa att det är vår dag och vi bestämmer vem vi vill ha där med oss. Kloka ord men det känns ju ändå tråkigt att det blir så här i familjen.
  • F A M E

På vårat bröllops så har vi valt att bjuda alla släktingar dvs 76 st som inte inte direkt umgås med. Men då kommer de bara vara vigsel lätt buffe och sedan inget mer.

Festen vi kommer att ha på kvällen kommer bara våra närmaste vänner att vara med på ca 30 st. Och vi har fått gliringar om detta men jag är stenhård i vårat val. Kommer inte att lyssna alls på detta.

• Tizia

Jag har gjort liknande när vi bjudit in folk... bjudit en moster som jag umgåtts mer med och inte den andra osv... Tycker dte känns naturligt att bjuda dem man är närmast även om det innebär att man bara bjuder vissa delar av familjen.
    Trist om ngn tar illa upp men jag tycker att de själva få förstå att det är så det funkar! Känns ju konstigt att bjuda ngn man nästan aldrig träffar.

• bongen80
    ACochP skrev 2009-02-23 10:00:29 följande:
    Flitigt..nej, vi ses på födelsedagar. Jag träffar vänner (som inte är bjudna) oftare än dem. De kom inte ens på vårt barns dop, eller ringde och gratulerade när han föddes. Är lite rädd för att det kommer att bli missnöje i fortsättningen...
    Jag skulle inte ens förvänta mig en inbjudan om jag inte visat större intresse för den faktiskt (ursäkta alla brudar) största händelsen i ens liv, att ett barn föds. Jag tycker dom ska skämmas!!
    skulle aldrig skicka inbjudningar till släktingar som inte tidigare visat intresse. Ingen på pappas sida är bjuden för vi umgås inte, hörs aldrig av o grattar inte på födelsedagar. Jag känner dom inte o har ingen intresse av att göra det heller.
  • Sebastiána

Att det ska vara så svårt att fatta. Antingen får man en inbjudan och då är man bjuden, eller så får man inghen inbjudan och då är man inte bjuden. Varför skulle brudparet ringa runt? Knasigt!

• ElMac

Så himla tråkigt att känna så :( Av den anledningen har jag inte bjudit några mostrar/kusiner. bjuder jag en så måste jag bjuda alla = 40 pers bara de och det är folk som jag sällan träffar. Skulle jag bjuda alla skulle de mest troligen betyda att vi inte kan vara där vi vill vara eftersom de skulle bli för mycket folk.
    Min sambo däremot bjuder mostrar/kusiner som står han nära så hn har lite fler på "sin" gästlista, men det gör ingenting för mig. Hellre det än att jag skapar osämja i min släkt :)

• yessa76

Tänk att det alltid är så att folk rumt omkring brudparet ska förvänta sig en massa! Som om det handlade om dom och inte om brudparet! Fy så ohyfsat av ens egen släkt att "förvänta sig att få gå på fest"...
    Usch ibland fasar jag för den dagen vi ska planera bröllop. Garanterat kommer det vara en massa åsikter som folk kommer inbilla sig att vi vill ta del av. Åsikter som grundar sig på vad dessa människor vill att vi ska göra för dom ska kunna leva sina egna drömmar. Åsikter som grundar sig i hur dessa människor själva gjorde när dom gifte sig eller hur dom i efterhand önskar sig att dom gjort alternativt hur dom skulle vilja ha det om det var dom som gifte sig. Alltså inget som egentligen har att göra med OSS som verkligen ska gifta oss. Usch och fy.
    Vi kommer att ha ett barnfritt bröllop den dagen det väl är dags och jag fasar redan för att insnöade föräldrar ska sura loss och börja kräva "förklaringar" och eftersom inga "förklaringar" eller "anledningar" till barnfria bröllop nånsin brukar "godkännas" av somliga föräldrar så fasar jag verkligen för just den delen, tjafset.

Svar på tråden varför ska det vara så svårt?