• AnAngel

Tips på fina psalmer i kyrkan!

hej hej,
    önskar tips på fina psalmer att ha i kyrkan!

• Svar på tråden Tips på fina psalmer i kyrkan!
  • Susanna och Fredrik

Vi väljer fina vanliga sommarpsalmer då vi gifter oss 30 maj.
    En vänlig grönskas rika dräkt
    I denna ljuva sommartid
    Den blomstertid nu kommer, eller är den inte en psalm...?

Det finns ju många fina sommarpsalmer, däremot är jag inte så förtjust i just vigselpsalmerna, mest för att jag inte känner till dem. Men man får väl välja vad man vill

Lycka till =)

• MajsanB

Vi ska ha psalm 176 och 791

• Susanna och Fredrik
    MajsanB skrev 2009-02-16 11:08:19 följande:
    Vi ska ha psalm 176 och 791
    Vilka är det? Jag har ingen psalmbok hemma!?
  • AnAngel

ngn som vet ngn bra man kan ha nu, ingen sommarvisa... gifter oss nu den 28... och har totalt hjärnsläpp med psalmer eller så...

• AnAngel

har hört dem alla.. men vill ha förslag på andra...

• Soldemor

411
    83
    84
    861 (i psalmer i 90-talet) samma melodi som en vänlig grönska fat med vintertext.

• En till präst
    AnAngel skrev 2009-02-16 12:04:24 följande:
    har hört dem alla.. men vill ha förslag på andra...
    Ok, vad är Du ute efter i så fall?
    Årstidspsalmer?

Det finns inte så många för vintern, men Zakarias Topelius "Hur härligt vittnar land och sjö" med samma melodi som "I denna ljuva sommartid kan ju funka".
  • AnAngel

Ngn om kärlekoch trygghet för varandra. Avgudar "du vet väl om att du är värdefull" men alla mina vänner har haft dem på sina barnsdop så känns konstigt att ha den när vi gifter oss... men en psalm liknande den gärna .
    Tack!

• chokladflingan

"Intet kan mig skilja från Guds kärlek" Nr 690, den är ju väldigt fin.

Lovpsalmer kan man väl också ha, kanske nr 17 "Ge Jesus äran"?

• Tooticki

Psalm 84
    "Vi lyfter våra hjärtan, till dig, o Fader vår, i tacksamhet och lovsång och bön för dessa två.
    Vi ber dig, låt dem lämna sig själva i din hand och hjälp dem hålla löftet som de har gett varann.

Vi tackar för den glädje som du har gett åt dem. Välsigna deras framtid,
    välsigna deras hem.
    Tack, Fader, för den kärlek som gjorde dem till ett, det största du som gåva
    och ansvar åt oss gett"

Denna tycker jag är underbart vacker!

• En till präst
    AnAngel skrev 2009-02-16 12:36:41 följande:
    Ngn om kärlekoch trygghet för varandra. Avgudar "du vet väl om att du är värdefull" men alla mina vänner har haft dem på sina barnsdop så känns konstigt att ha den när vi gifter oss... men en psalm liknande den gärna .Tack!
    Men det är ju just vigselpsalmerna som handlar om kärlek mellan man och kvinna! Och det är dem Du inte vill ha...

Det enda jag kan komma på förutom 791 ("Vädefull") som skulle kunna funka är 289 "Guds kärlek är som stranden", de 2 första verserna funkar på en vigsel.

Lyssna på melodin:

www.svenskakyrkan.se/farila/289.htm
  • AnAngel

vi ska redan ha 84an, men sa att ja hört dem redan. men vi ska ju ha fler än en psalm... därför jag behövde fler förslag. håller med dig tooticka den är vacker!
    ska lyssna på några på länkarna du gett, en till präst.
    Tack för all hjälp!

• tågjäntan

Det finns ju två kända psalmer, Den blomstertid nu kommer och En vänlig grönskas dräkt som någon satt kristen vigseltext till. Väldigt fina tycker jag. Men inte alla präster går med på dem eftersom de inte är officiella psalmer.

Svar på tråden Tips på fina psalmer i kyrkan!