• tioår

Slottsbröllop - färg/tema?

Äntligen, efter mycket strul och diskussioner - är lokalen bestämd och det blir Sofiero slott. Men nu börjar det ju bli bråttom med inbjudningar, klänning och alla tusen och en detaljer... Ni måste ha ett tema, säger kompisen, ett genomgående tänk från inbjudningskort till servetter... jaha *tänka, tänka* vi gifter oss på ett Slott så vi kan fortsätta på det med slottstema... men vad innebär det?

HJÄLP!!

• Svar på tråden Slottsbröllop - färg/tema?
  • Aleta

Man måste inte alls ha ett genomgående tema, om man inte själv vill förstås!

Tjusigt med Sofiero.

• Joji

Hmmm... Min första tanke är att det innebär precis vad ni vill att det ska innebära! Alltså att ni kan skapa temat exakt som ni vill.

Men jag antar att du vill ha input till just slottstema, vad det skulle kunna innebära? Hmmm... Menar ni "slotts" så som i kungligt?

• tioår

det är praktiskt att ha ex samma färger i inbjudan, program t.ex. så ngn form av "tema" kommer vill vi ha.

så här långt har jag kommit på slottstema tanken... jag ska ha en liten tiara, det ville jag nog ha iaf (hur ofta kan man ha en tiara och komma undan med det om inte på sin bröllopsdag, lika bra att passa på). släp ska jag inte ha, verkar väldigt opraktiskt... sen har vi kommit fram till att kuverten på inbjudan ska vara försegla med ett sådant där rött sigill med våra initialer. men vi behöver mer tips...

• Fenixx

en varning bara med sigill, det är väldigt lätt att dem lossar i posthanteringen! har hänt många.
    vi var själva inne på att ha det då det är så bra för vårat tema, men hade varit så tråkigt om det skulle lossa från flera.

• Luucie

Jag tycker att kungligt kan vara mörkblått och guld.
    Och guld saker är ganska lätta att hitta så det skulle jag nog välja.
    Sigill brukar till exempel finnas i guld också

Det blir majestätiskt och vackert. Och så blandar ni in lite vitt såklart i dukning och klänning så blir det jättefint!

Har aldrig varit på sofiero...hur ser det ut där inne? Är det mycket guld? Typ ramar, speglar och sånt?

• tioår

har faktiskt inte varit inne på Sofiero... bor för närvarande inte där nere. jag har också tänkt på guld... men jag är egentligt inte en guld tjej, våra ringar är ex i vittguld...

tack för varningen om sigill, ska funder lite mer kring det

• Mammilon

Du kanske kan försegla själva inbjudan med sigill och sedan lägga dem i kuvert, så kan det inte ramla av.

• MW 090829

Jag pratade men en "expert" om detta och hon sa att även om man ser till att posten handstämplar breven (tydligen i maskinen som sigillen går sönder) så är risken fortfarande stor att det går sönder, även om man stoppar i den i ett extra kuvert...

• Ore

Jag tycker inte att ni på något vis "måste" ha ett tema till varje pris...

För mig är ett tema något som ska hjälpa en, inte göra saker svårare. Så jag skulle inte ägna alltför mycket tanke kring att fundera ut något speciellt tema och vad det ska innebära. Däremot kan man ju ändå låta detaljer/färger som man valt på ett ställe återkomma på andra ställen om det är möjligt.

Fast om jag ska vara krass, Sofiero ordnar säkert det mesta av dukning/dekoration. Så er möjlighet att påverka servetter och liknande kanske inte är så stor? Annars är det ju många som har dukning/bordsdekoration i temat, t.ex. löpare längs med bordet i en viss färg. Ljus, blommor och litet andra detaljer. Festprogram som matchar både inbjudan och tackkort. Blommorna är samma som i brudbuketten. Brudföljet har kläder i samma färger som temat (brudnäbbsklänning, tärnklänning, marskalkens slips och väst etc.) Servetter (även om vita linneservetter nog är vanligast), detaljer på tårtan...

• Tizia

Jag tycker att vinrött, guld och creme känns väldigt "slott" =)
    Men självklart kan man ha precis vad som helst !
    Viktigast är att ni tycker det är fint =)

Svar på tråden Slottsbröllop - färg/tema?