• ElMac

Ang gästlistan..

Den här gästlistan ger mig ångest :S

Dels är jag inget för stora tillställningar och sen ska vi ha det på en strand så de kommer inte rymmas hur mycket folk heller (tält ca 60). Sen undrar jag om folk ens kommer höra vad vigselförrättaren säger om man är typ 80 stycken?

Vår tanke var först att ha vigselcememonin med den närmsta familjen, föräldrar, syskon och sen bjuda vänner och övriga till festen. Dock tycker våra mammor att det vore konstigt att bara bli bjuden till festen. Hur skulle ni känna? Vad är det viktiga för er? vara med på ceremonin eller vara med och fira?

Mina mostrar och kusiner drar bara de typ 20 pers vilka jag utan problem kan stryka från gästlistan, men de känns på nå sätt konstigt om ja stryker mina kusiner om sambon bjuder sina. Visserligen delar av dem.. men om ja bjuder en så måste jag bjuda alla.. Suck massa bekymmer.

Någon som fattar något av de ja skriver? :)

Huvudfrågorna är väl typ
    * kan ja skippa mina mostrar å kusiner om sambon bjuder delar av sina?
    * kommer 80 pers att höra vad vigselförrättaren säger eller ska man bara bjuda de närmsta dit och sen för resten komma på festen? hade ni tyckt det var konstigt att bara bli bjuden på festen?

• Svar på tråden Ang gästlistan..
  • Majas mamma

Har samma problem, stor släkt på min sida som omöjligt går att dela på utan att få en massa skitsnack. Så vi kör budget på mat och festlokal, och prioriterar att många kan komma. Känns helt ok för oss.

Vigseln tycker jag att ni kan göra som ni vill med, bjud inte folk dit som ni inte vill ha där! Har själv varit på bröllop där vi bara varit bjudna till festen. Personligen vill jag inte göra så för det kändes inte lika festligt på något sätt, men tänk på att det är er dag och strunta i vad era föräldrar tycker.

• Dinnajad

Vi kör också ute och har tänkt ordna en mick för att alla ska kunna höra. Vi har bjudit 60-80(jag vet inte hur många respektive) och jag misstänker att en del lite mer avlägsen släkt kan dyka upp på vigseln eftersom de har sommarställe i samma by. Så vi kan bli rätt många.

Men naturligtvis kan ni välja att bjuda färre också.

• Svanboet

Gästlistor är alltid ett problem - bjud med mage, känsla och samvete.

Vi kommer få väldigt snett fördelade "släkt-andelar" då min blivandes släkt är mycket större än min och vi umgås inte speciellt tajt i min släkt. Å andra sidan har vi varit tillsammans i 10 år så jag känner stora delar av hans släkt (antagligen den del som blir bjudna och kommer) - dvs jag ser dem som mina släktingar och vänner.

• Svanboet

Jag glömde säga: Vad gäller vigseln - det är svårt att höra om man inte har utrustning och det kan dessutom vara svårt att se om man är många.

• LirreMagic

Har lite av samma problem som TS. En stor del till att vi har ett problem med gästlistan är att vi båda två har väldigt många kusiner, fastrar, mostrar etc, bara släkt till kusier är 90 personer. Alltså gör vi så att vi kommer bjuda några av m2bs kusiner men bara de han har bra kontakt med. För min del väljer jag att bjuda några av mina fastrar men inga kusiner då jag inte hade kunnat plockat ut ett par av alla jag har.
    Jag hoppas och tror att alla förstår att det inte går att bjuda hela släkten hur väl man en vill, det blir för dyrt.
    Gällande fråga två så är det väl jättebra med en mick vid vigseln eller om ni vill ha den med bara familjen närvarande så tror jag ingen tar illa upp, det hade inte jag gjort iaf.

• tågjäntan

För mig hade jag hellre blivit "bjuden" "bara" till vigseln än senare till festen utan att ha varit på vigseln. Det är ju vigseln som är det stora. Det är ju era ja till varandra som är det viktiga. Festen sedan är ju till för att rama in det hela och fira att man gift sig. (Det sa tom Ribbing häromdagen hos Malou )
    Jag var på ett bröllop där brudparet efter vigseln bjöd på dricka och snittar efter vigseln och gästerna fick mingla. EFter ca 1,5 timme åkte den allra närmaste familjen på båda sidor, ca 12 personer + brudparet tror jag, i väg på middag. Det tycker jag var ett trevligt upplägg.
    Jag hörde om ett annat på som hade liknande upplägg, fast enklare med dricka och kakor eller vad det var och en stunds mingel efter vigseln. Det finns väl lika många varianter som det finns brudpar som gifter sig .
    På mitt eget bröllop gjorde jag ingen direkt inbjudan till människor att de gärna fick komma bara på vigseln, men folk visste det ändå (kanske det är vanligt på frikyrkobröllop) och några frågade. Det kom ca 15-20 personer till vigseln som inte var bjudna på festen. Det uppskattade vi mycket. Och jag har själv varit på flera vigslar där jag inte varit bjuden på festen.
    Huruvida folk hör eller inte beror ju på om ni har högtalarsystem.
    Men som sagt, det är ert bröllop och ni ska utforma alltihop så att ni trivs och kan se tillbaka på det som en minnesvärd dag.
    Lycka till!

• MammaMiaa

Jag ska bjuda alla mina kusiner (2) Men min blivande bjuder inte alla sina. (10) Inte för att han inte vill utan de bor långt i från oss. Han känner dem knappt. Men vi kommer ändå bli runt 50 personer.

• ClaraH

Vi kommer att endast ha våra barn, föräldrar och syskon med familjer, totalt 28 pers på själva vigseln. Sen kommer vi väl vara ca 100 på själva festen. Skälet till varför vi väljer detta är för att brudgummen inte vill stå i centrum under själva vigseln(men jag vill ha en stor fest). Det var den kompromissen vi kom fram till.

Min moster och hennes man kommer att vara med men inte min farbror och inga av min blivandes farbröder etc. Det var inte svårt att dra släktgränsen just där, min moster har jag en mycket närmare relation till än normalt.

• ClaraH

Jag kan lägga till att när det kommer till den efterföljande festen bjuder vi mycket generöst bland släkten, så får de själva känna om de är tillräckligt nära för att komma eller inte. De enda vi undantar är småbarn, men vi kommer att bjuda en hel del ungdomar.

• jenita659

Vi bjuder dem vi umgås med i vardagen eller de vi träffar av släkten då och då under året - ex vid jul och födelsedagar. Bjuder min sambos kusiner med respektive samt hans morbröder med respektive men bara en av mina kusiner med respektive. Skulle vi bjuda min släkt bara för att vi är släkt så skulle vi bli över 100 bara med mostrar/morbröder/kusiner/kusiners resp och deras barn och barnbarn.

Den kusin jag bjuder är en som jag är jämngammal med och som jag umgåtts mycket med som barn och upp i tonåren.

Bjud dem ni vill ha det trevligt tillsammans med och strunta i om andra har åsikter om er gästlista.

• galaxen

Vi kommer bara att ha med våra syskon med respektive på vigseln. Vi blir 8 pers sammanlagt. Sen kommer vi att ha en fest för släkt o vänner efter semestern. Vi gifter oss i juni i Skagen o festen blir på hemmaplan med omkr. 70 pers. Vi valde att göra så eftersom min sambo har varit gift tidigare och vill inte ha en stor ceremoni kring vigseln.

Svar på tråden Ang gästlistan..