Jag var där i april för några år sedan med min mamma, (så jag kan inte bedöma den romantiska nivån riktigt
). När vi var där var det ändå jättefint väder, sol och varmt varje dag.
Det var väldigt långa fina stränder (har för mig att det var Sousse vi hamnade i, åkte ospec). Vattnet var klart och fint.
Det fanns även en hel del riktigt fina hotell med spa - avdelningar osv. Finns även massa golfbanor om ni gillar golf. Priserna är ganska vänliga - man får den där "billighets" - känslan som kan vara trevligt på semestern, just att det inte känns jobbigt att unna sig det "lilla extra".
Mamma och jag åkte även på en underbar utflykt till Sahara. För mig var det en väldigt stark upplevelse. Det var en utflykt med övernattning där man fick sova på ett hotell som låg i en dadeloas i kanten av ökenen.... Stjärnorna har aldrig känts så nära! Dessutom fick man besöka en amfi-teater, en uttorkad saltsjö och mycket annat. Det rekomenderas starkt!
Det jag dock kan säga som inte är positivt är att försäljare, inkastare och i vissa fall vanligt folk som man möter är mycket påträngande. Det är möjligt att det förvärrades av att vi åkte som ensamma kvinnor... Men vi var flera gånger tvugna att bli arga för att bli lämnade ifred, vilket inte alls var roligt. När mamma var ute och gick själv vid ett tillfälle blev hon förföljd av en ung man som inte vek av förrän mamma spurtat fram till en korsning där hon visste att det alltid stod en polis. Jag tyckte det blev jobbigt att inte våga stanna och titta på något osv.
Dessutom tyckte jag absolut inte det var roligt med de som kom fram till mamma och ville köpa mig. Jag antar att det inte var på allvar (har svårt att tro att de på allvar anser att det kan gå till så) men vi markerade tydligt att det inte var roligt och en del gav sig ändå inte förrän mamma blev förbannad.
Kort sagt.... Jag älskade upplevelsen med öknen och den kulturen. Baden var fina, vädret härligt och priserna bra. Men tvånget att alltid vara på sin vakt förtog känslan en del för mig. Men det är möjligt att det är lättare om man åker som par, jag vet inte.