• anja1661

tunisien????

nu är det dax för oss att boka bröllopsresa!!!
    vi älskar bulgarien med de låga priserna!!

nu har jag börjat kika lite på tunisien...vad säger ni om det?

nån som varit där och kan berätta lite om resmålet? hur är vädret i juli? fina stränder? god mat? hur är priserna, billigt eller dyrt att äta ute? jobbiga försäljare?

ja jag vill veta ALLT!!!

• Svar på tråden tunisien????
  • Sesamy

Jag var där i april för några år sedan med min mamma, (så jag kan inte bedöma den romantiska nivån riktigt ). När vi var där var det ändå jättefint väder, sol och varmt varje dag.
    Det var väldigt långa fina stränder (har för mig att det var Sousse vi hamnade i, åkte ospec). Vattnet var klart och fint.
    Det fanns även en hel del riktigt fina hotell med spa - avdelningar osv. Finns även massa golfbanor om ni gillar golf. Priserna är ganska vänliga - man får den där "billighets" - känslan som kan vara trevligt på semestern, just att det inte känns jobbigt att unna sig det "lilla extra".

Mamma och jag åkte även på en underbar utflykt till Sahara. För mig var det en väldigt stark upplevelse. Det var en utflykt med övernattning där man fick sova på ett hotell som låg i en dadeloas i kanten av ökenen.... Stjärnorna har aldrig känts så nära! Dessutom fick man besöka en amfi-teater, en uttorkad saltsjö och mycket annat. Det rekomenderas starkt!

Det jag dock kan säga som inte är positivt är att försäljare, inkastare och i vissa fall vanligt folk som man möter är mycket påträngande. Det är möjligt att det förvärrades av att vi åkte som ensamma kvinnor... Men vi var flera gånger tvugna att bli arga för att bli lämnade ifred, vilket inte alls var roligt. När mamma var ute och gick själv vid ett tillfälle blev hon förföljd av en ung man som inte vek av förrän mamma spurtat fram till en korsning där hon visste att det alltid stod en polis. Jag tyckte det blev jobbigt att inte våga stanna och titta på något osv.
    Dessutom tyckte jag absolut inte det var roligt med de som kom fram till mamma och ville köpa mig. Jag antar att det inte var på allvar (har svårt att tro att de på allvar anser att det kan gå till så) men vi markerade tydligt att det inte var roligt och en del gav sig ändå inte förrän mamma blev förbannad.

Kort sagt.... Jag älskade upplevelsen med öknen och den kulturen. Baden var fina, vädret härligt och priserna bra. Men tvånget att alltid vara på sin vakt förtog känslan en del för mig. Men det är möjligt att det är lättare om man åker som par, jag vet inte.

• ninni84r

varmt :) vi va där i augusti och det va varmt. vet inte riktigt vad jag tänkte när jag valde resmål - gillar inte sol eller sand :)

iaf så va jag där med familjen. även vi va på kameltripp i sahara och va och tittade på amfiteatern - rekomenderar verkligen de utflykterna om ni åker dit!

sen så kanske det inte är så romantiskt med allt det här tjat från alla som skulle köpa oss. (4 systrar) vi kunde inte gå ngnstans själva utan att vår pappa va med oss och det va ju lite trist...

men gillar ni sol och bad så är det att rekomendera :)

• nino87

jag tycker att dte var kanon har vart där två ggr i sommras var vi på ett hotell som hette vincci el kantaoui dte var kanon. åker man till marknader är det jobbiga försäljare som skall köpa en för tusen kameler osv. men annan toppen billigt och varmt

• Anciii

Vi har varit i Sousse i Tunisien i juli..
    Det är billigt där... Försäljarna är jobbiga men det kändes säkert att åka med killen då är männen inte lika mkt på..
    Maten är jättegod finns helt underbara restauranger.. stränderna är som finast och renast på morgonen... men väldigt folktäta iaf var de det i juli när vi var där...
    Tunisien var fint men tycker isf att Turkiet är mkt mer romantiskt däremot är priserna lite högre..

• Fru Indosaurie

definitivt inte, jag var där med min sambo, pappa OCH farbror och ändå var männen på mig heeeela tiden. Fick skamliga förslag till höger och vänster och försäljarna var riktigt otrevliga. Absolut inget resmål jag skulle välja som smekmånad. hua.

• kärleken förde oss samman

Jag och sambon tyckte inte om det alls, åker aldrig tillbaka.

• fru okt

Var dit med sambon på en sista minuten resa för 7 år sedan och vi gillade det INTE. Påträngande försäljare, tyckte inte maten var speciellt god i förhållande till priset. Sol och varmt hade vi och starnden var helt bra men i övrigt rekomenderar jag inte Tunisien.

• lanovia 08

Vi var där i september på bröllopsresa. Vi gillade landet jättemycket. MEN vi ville också förutom sol o bad även se något lite annorlunda än sydeuropa. Så för oss var det perfekt. Men det är liksom inte lika enkelt allting som om du åker till Grekland. Vi var där under ramadan så det var ju inte ens självklart att alla restauranger var öppna.

Har innan hört mycket om överjobbiga män och skamliga förslag. Något som vi klarade oss undan. Dock får man vara stenhård mot jobbiga försäljare.

Vi bodde i Hammamet, var helt ok men är ju inte superstort eller mycket att göra där.

Juli har jag hört skall vara olidligt varmt där.

• kärleken förde oss samman

Kan tillägga att vi var där i juli månad och visst var det varmt men inte olidligt.
    Vi bodde också i Hammamet och det var sååå trist där. Jättevacker strand ja, men inget annat att göra.

• Det stora Blå

Sousse är en storstad med mycket turister. Självklart reagerar befolkningen på det. Vi blev lurade av en kille som kom fram och hälsade och sa att han jobbade på vårt hotell. Han var jättetrevlig och vi trodde naivt på honom. Planen var dock att föra oss till marknaden och till vissa speciella säljare av prylar (guld och väskor).
    Men, vi gillar Tunisien, och gärna dit igen. Nästa och tredje gången blir det Hammamet, och då närmare till Sidi Beau Said.
    Medelhavets bästa stränder och billigaste priser på ALLT.

Svar på tråden tunisien????