• Bettertogether

Kräsen fotografbrud

Jag har ett jättedilemma! Enligt andra är det kanske inte så farligt, men jag ser det som ett riktigt problem jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Jag är ingen professionell fotograf, men kräsen när det gäller bilder, särskilt såndana som jag ska använda mej av.
    På bröllopsdagen vill jag ha fotograf med mej hela dagen som kan fånga alla dedär "osynliga" ögonblicken... När frisyren blir till, klänningens snörning dras åt, straxt innan vi går in i kyrkan osv.. Jag känner till en som är mycket skicklig på att fånga de där ögonblicken, men som jag inte riktigt känner personligen..
    Han är alternativ A, sedan har jag flera bekanta (till exempel hela min fotoklubb) som kunde var med...
    Likaså är det med bröllopsfoton, de ska ju också vara av högsta kvalité och dessutom kreativa!

Men för en kräsen hobbyfotografsbrud är bara det bästa bra nog... Det känns ju lite jobbigt på det sättet att prioritera en fotograf så högt, men det är ändå en dag jag vill föreviga in i minsta detalj.

Finns det någon annan fotografsbrud eller -brudgum här som varit lika kräsen och noggrann med denna sak?

• Svar på tråden Kräsen fotografbrud
  • gotlandsulrika

För mig är bilderna nästan det viktigaste (jobbar själv med bröllopsfoto). Vi har bokat ett proffs som är med i tolv timmar. Det jag i så fall är mest "orolig" över är porträttbilderna, men man kan inte göra mycket mer än att välja en fotograf vars bilder man gillar och gå igenom med denne vad man vill ha. Jag vet precis vad jag vill ha, men det gäller att kunna förmedla det till fotografen också! Svårt eftersom bilder är så subjektivt.

Jag kommer nog själv att springa runt en hel del med kameran den dagen även om jag inte borde..

• Svanboet

Jag är väl ingen fotograf i vanlig mening, är intreserad och det står på min "att göra innan jag dör"-lista. Däremot(!) är jag också oroad över fotograferingen. Jag vill, precis som du, fånga alla de där olika stunderna, de där magiska ansiktsuttrycken och uttrycken i ögonen. Jag tror inte det är en konstig reaktion och jag tror de flesta är nöjda med sina fotografer i slutändan men man kan inte garantera sig.

Får jag som jag vill kommer vi ha fotografer med oss hela dagen och antagligen kommer vi att ha filminspelning av det mesta. Jag och min blivande kommer itne träffasförän vi står vid "altaret" och jag vill ju kunna se i efterhand vad de har gjort på morgonen, när han klär sig, äter frukost och fixar frisyren. Likväl som jag vill ha sparat studnerna från morgonen och påklädningen innan jag kliver in i vigsellokalen. Det jobbiga i det hela är att jag inte tror att m2b vill vara med riktigt så mycket på kort.

Helt klart ett problem om man dessutom är lite kräsen över bildkvalitet, sammansättning och ljussättning i bilderna. Jag förstår ditt dilemma och du är inte ensam. Lösning - det har jag däremot ingen.

• Krystal

Fotograferar också mycket själv, så visst tänker man på hur man ska göra med fotograferingen, när det för en gång skull inte är jag som står bakom kameran...
    Har inte en jätte budgett, så att ha en fotograf med under dagen kan det inte bli.
    Det blir väl att skrapa ihop alla digitalkameror och vanliga kameror man har (har själv fyra, en "vanlig" och tre digital, varav en är en systemkamera) och dela ut dom till det lilla skara som ska närvara. Och på något sätt kanske man kan klämma in filmkameran också..
    Det är ju det som är bra med digitalkameror, man kan ta mååååånga kort och lätt att ta bort dom kort man inte kan använda...

• Bettertogether
    gotlandsulrika skrev 2009-02-09 10:30:50 följande:
    För mig är bilderna nästan det viktigaste (jobbar själv med bröllopsfoto). Vi har bokat ett proffs som är med i tolv timmar. Det jag i så fall är mest "orolig" över är porträttbilderna, men man kan inte göra mycket mer än att välja en fotograf vars bilder man gillar och gå igenom med denne vad man vill ha. Jag vet precis vad jag vill ha, men det gäller att kunna förmedla det till fotografen också! Svårt eftersom bilder är så subjektivt. Jag kommer nog själv att springa runt en hel del med kameran den dagen även om jag inte borde..
    Vad betalar ni för detta proffs som är med er 12 timmar?

Det kanske är svårt att hitta någon som vill vara med från klockan 8 på morgonen till sena natten (cirka 16 timmar)... Men man kanske kunde skippa proffset dedär sista timmarna när alla ändå är så trötta att fotonen blir halvtaskiga :P
  • Bettertogether

GotlandsUlrika>>

Jag har lovat mej själv att inte så mycket som röra kameran dendär dagen! Det är det fotografen är till för ;)

• gotlandsulrika

Jo, jag vet. Men det är inte så mycket för min egen skull, utan för att jag säljer bilder genom bildbyrå och dagen kommer att krylla av fina bilder *suck*. Fotografen lär nog få bra bilder när jag står och fotar i tid och otid :)

Bettertogether skrev 2009-02-09 11:49:59 följande:
    GotlandsUlrika>> Jag har lovat mej själv att inte så mycket som röra kameran dendär dagen! Det är det fotografen är till för ;)
  • isop

Jag hittade en sida med bilder som jag tyckte var jättefina. Den fotografen skulle ha runt 18500 för att vara med hela dagen, plus reseersättning.

• Bettertogether
    isop skrev 2009-02-09 12:23:31 följande:
    Jag hittade en sida med bilder som jag tyckte var jättefina. Den fotografen skulle ha runt 18500 för att vara med hela dagen, plus reseersättning.
    *glup* :| Behöver man säga mer än så?!
  • Bettertogether
    isop skrev 2009-02-09 12:23:31 följande:
    Länk till sidan? :)
  • Svanboet

Visst kostar det en hel dag men jag hoppas att mina glada amatörvänner ska kunna fylla vissa timmar med fotografering och att vi har proffsen när det verkligen gäller... typ vigsel, middag och dansen. Kanske kan vara tillräckligt ändå.

Svårt det där för jag vill ju inte heller känna att vi inte hinner njuta av vigseln/festen för vi hela tiden är med på kort/film och så vill jag ju undvika att det känns som om bröllopet är en redigerad föreställning.

• Sååå lurade

Jag är också oroligt för det här med bilder vill fota allt men det kommer inte att gå, budgeten är inte så hög. Däremot har vi 2 vänner på bröllopet som är informerade om att jag önslar lite extra av dem i bildväg. Och igår när jag pratade med den ena så blev jag lite lugnare för hon började prata filter och objektiv för ditten och datten. Hon har nog koll.

• Svanboet

Jag vill nog ha en uppsjö av bilder men tyvärr känns det ofta som om ögonblicken går en förbi och man precis hinner tänka att det där skulle jag ha fotat! Har mna då ingen som är speciellt beredd på att fota och vaksam på vad som händer så blir det ju "bara" vanliga bilder.

• Bettertogether

Jättefina bilder! Dock kanske jag inte vill ha SÅ detljerat på vår dag.. :P

• Hawaiiii

Jag är lika kräsen jag.. Har själv fotat en del bröllop och kommit fram till att jag vill ha ett proffs. Har via en fotosida hittat en bra fotograf som är med hela dagen, fram till middagen. Fick ett bra pris, drygt 10000kr. I det ingår foto hela dagen, alla bilder på dvd, lite film... album och tackkort gör jag själv.
    Resten av kvällen får vänner och bekanta fota, som tur är vi en fotointresserad släkt.. många människor med bra kameror & talang kommer fota hela dagen.
    På kvällen kommer vi lägga ut adresserade och frankerade kuvert med en dvd i, som alla som vill kan bränna ner bilder på och skicka tillbaka till oss :)

• Bettertogether
    Hawaiiii skrev 2009-02-09 13:42:41 följande:
    På kvällen kommer vi lägga ut adresserade och frankerade kuvert med en dvd i, som alla som vill kan bränna ner bilder på och skicka tillbaka till oss :)
    En mycket bra idé!!! För ofta fastnar det på att man aldrig kommer sig dit med en skiva att bränna bilder på!! Tummen upp!!
Svar på tråden Kräsen fotografbrud