• HSTD

Pro-fotograf, eller amatör?

Hej!

Något som jag har märkt här, är att, Priset är det avgörande vid val av Fotograf. Många söker efter en billig, eller en amatör som kan göra jobbet.

Men... Som Yrkesman, och tillika fotograf, så undrar jag. Vad går ni på då? Givetvis priset, det har jag kopplat, men, något som Aldrig nämns här är att, en Yrkesfotograf har en Studio som skall betalas, ALL Efterredigering som Oxå måste göras för att Ni som är beställare skall bli nöjda. Vem skall betala alla de timmar som vi sitter och jobbar framför datorn Efter att fotograferingen är klar?? Allt bränsle som går åt till att köra fram och tillbaka. Ja listan kan göras lång.

Detta är något ni Måste ta och räkna in i vårt "Dyrare" pris, mot vad tant Sveas son tar för ett par timmar. Men det tycks falla helt bort.

Ursäkta min lite hårda ton, men, det är lätt för er som skall gifta er att sitta och tycka ang hur dyra vi fotografer är, utan att egentligen reflektera över allt runt omkring som kostar tid och pengar.

Jag drar inte alla över en kam, men det jag har läst här gör mig lite upprörd. Tyvärr..

Jag är själv gift sen snart två år tillbaka, och, vi anlitade en kollega till mig. vi var beredda på att betala, för att få Kvalitet!

Lycka till alla ni som går i Giftastankar. Det är härligt som bara den! :)

Mvh

Micke

• Svar på tråden Pro-fotograf, eller amatör?
  • Bettertogether

Jag vet hur många timmar och sjuk rygg man kan få av att redigera bröllopsfoton... så jag kommer sannolikt inte att gå efter priset särskilt mycket, utan väljer fotograf utifrån hur dennes tidigare bröllopsfoton ser ut. :) Bra point!

• Svanboet

Väldigt bra point!

Jag tror inte att folk som bara utgår från priset faktiskt vill ha den kvalitet som en yrkesfotograf kan ge. Som sagt... det är alltid skillnad på gör-det-självare och yrkesaktiva.

Jag hoppas givetvis att vi kommer hitta en fotograf som vi känner är värd pengarna, det är nog det som avgör. Oavsett om det är ett proffs som kommer följa oss hela dagen, delar av dagen eller bara göra porträtten så vill vi givetvis ha kvalitet i det arbetet till skillnad från amatörfotograferingen som vi väntar oss från våra vänners kameror. Det är liksom inget man kan göra om man "missar".

Svar på tråden Pro-fotograf, eller amatör?