• Jen75

Hur ser eran borgliga vigselceremoni ut?

Den finns en borglig tråd men de är över 400 inlägg så de är hopplöst att läsa allt....så jag är evigt tacksam för era tips :)

• Svar på tråden Hur ser eran borgliga vigselceremoni ut?
  • Mollanpollan

Vi kommer att ha en privat vigsel i samma lokal som bröllopsfesten hålls i. Då den vanliga borgliga vigseln är ganska kort och opersonlig så har vi utformat ett "eget" program som vigselförättaren ska följa med dikter, visdomord etc. Kommer att bli jätte vackert... =)

• Annelie81

vi har vigselcermonin i trädgården (har inte räknat med annat en sol) Spelar lite musik och sen kommer vi in i tädgården där vi gjort fint med lyktor i träden och annan utsmyckning. Vigselförättaren läser en dikt efter det formella och sedan spelas det mer musik och vi skålar i champange och tilltugg......typ så....hoppas jag...

• Jen75

De vill vi också göra men jag ska precis börja "sätta ihop" programmet och vet inte var jag ska börja. Har du några tips?

• DCL

Mollanpollan: kommer er vigselförrättare följa ert program helt och hållet eller kan han/hon ändra lite här och var? Vi vill också utforma ett eget program men är lite skraja för att de ska tycka att vi är lite fööör bestämda med hur vi vill ha det/vad de ska säga.

• DCL

Glömde fråga hur långa era ceremonier kommer bli ungefär med musik och allt?

• MissieA
    Mollanpollan skrev 2009-02-05 20:21:08 följande:
    Vi kommer att ha en privat vigsel i samma lokal som bröllopsfesten hålls i. Då den vanliga borgliga vigseln är ganska kort och opersonlig så har vi utformat ett "eget" program som vigselförättaren ska följa med dikter, visdomord etc. Kommer att bli jätte vackert... =)
    Så ska vi också göra. Då får gästerna ta del av vigseln och vi slipper oroa oss om vädret hehe, men det hade varit fint ute också.
  • Mollanpollan
    DCL skrev 2009-02-05 20:24:03 följande:
    Mollanpollan: kommer er vigselförrättare följa ert program helt och hållet eller kan han/hon ändra lite här och var? Vi vill också utforma ett eget program men är lite skraja för att de ska tycka att vi är lite fööör bestämda med hur vi vill ha det/vad de ska säga.
    [/citat]

Han kommer att följa vårt program helt och hållet, det är vår dag och vi bestämmer! Dock har vi pusslat ihop en del av hans förslag tillsammans med lite annat...
    DCL skrev 2009-02-05 20:24:29 följande:
    [citat]
    Glömde fråga hur långa era ceremonier kommer bli ungefär med musik och allt?
    Kan tänka mig att vår tar ca 15-20 min, inkl inmarsch etc.
  • Lattelover
    DCL skrev 2009-02-05 20:24:03 följande:
    äsch var inte skraja! En vf har ju fått hedersuppdraget att viga folk i kommunen, men det är inte upp till dem att bestämma hur ni ska ha er ceremoni, så länge ni inte ber denne att sjunga eller annat som inte hör till vfs uppdrag. Men att fråga om han/hon har lust att läsa en dikt är helt OK.

Vi vill ha någon typ av levande musik (harpa, gitarr eller piano), evt någon som sjunger. Vf får gärna läsa en dikt, annars ber vi någon i familjen att göra det.
  • Tizzeltazz

hmmm...
    blev så här:

fotografering (endast brudparet plus fotografer)
    samling
    mingel
    (springa ut i haga parken i full stass och leta efter vilsen, hysterisk syster)
    intågning i trädgården vi ska ha cermonin i
    alla ställer upp sig
    vigselförättaren förklarar hur cermonin går till, vilken roll vittnena har osv
    VF läste en dikt hon själv hade valt, talade om vilken ära det var för henne att få vara med och läste själva cermonin.
    VF läste en dikt vi själva valt.
    lite bilder och vittnen skriver på saker
    uttåg till mingelplatsen
    mingel samt sight-seeing
    champagnekorkar i taket och småkaos
    brudskål
    bilfärd till restaurang

vi hade inte lagt till så mycket...jag ville att syrran skulle sjunga en sång men det gick inte, min man var aldeles för nervös för att bli övertalad till att säga ngt annat än 'ja' och bröllopsdans blev det ingen pga lokalen.

däremot var vår VF öppen till alla förslag vi kunde tänkas ha.
    fast vår första var...inte så...bra.
    Det gäller att kemin stämmer.

• Blivande mrs walker

Vi ska gå in, ha den yttepyttekorta ceremonin+ringväxling och sedan äta och festa resten av kvällen.

• Tx2

Vi kommer att ha ingång- o utgångsmusik, tre låtar under vigseln, en av tärnorna skall läsa egenvald dikt, vår vf vill säkert oxå läsa något mer än det obligatoriska. Och sedan räknar vi med kramkalas o lite bubbel innan det är dags att åka till festlokalen.

Har valt att inte styra dem som skall bidra med något. Blir nog lättare för dem att göra bra ifrån sig om dem får vara med och ha åsikter/utforma.

• Vargtassa

Vi kommer gå in i statshuset och gå ut en kvart senare som gifta.. Sedan är det mat och fest hela natten lång

Svar på tråden Hur ser eran borgliga vigselceremoni ut?