• TinkieWinkie

Sy egen slöja

Måste väl gå? Tänker mest på vad det kan kosta att köpa tyget, nån som vet?

• Svar på tråden Sy egen slöja
  • Vill nu

ha ha ha, jag syr bara gardiner i vanliga fall, så det ska nog gå bra!

TinkieWinkie skrev 2009-03-04 11:18:07 följande:
    Åh! Det lät bra! Nu är du säkert duktigare än mig som har tummen mitt i handen men om jag räknar med 6 timmar så..
  • Humlan66

Men hur får man dit swarowskikristaller på ett snyggt sätt ??

• TinkieWinkie

och jag undrar om inte IKEAs spetsgardin är för lös eller ostyv eller hur man säger?

• älskarlivet

Jag köpte min slöja på ebay för 200 svenska kronor inkl frakt.. En likadan i butik kostade 700 eller något.. Så testa ebay?

• Vill nu

man kan limma med ett transparent textillim.

Humlan66 skrev 2009-03-04 11:39:19 följande:
    Men hur får man dit swarowskikristaller på ett snyggt sätt ??
  • Blina

Jag är också inne på att sy min slöja själv, (de mått jag vill ha verkar inte finnas, jag hamnar alltid mittemellan).
    Var och tittade i tygaffären, men vilket tyg ska man ha?
    Finns ju ett lite styvare (tyll?)som är som ett nät, verkar vara det i sjölan jag lånat (som, är för kort). Jag tycker det känns lite styvt, vill ha "mjuk" "böljande" slöja. Kan organsa fungera? det är mjukt och följsamt, men är det för "tätt"?
    Nån som kan tyger, vad ska man ha?

• Vill nu

Jag köpte ett mjukare tyll.

Det enda jag tyckte var svårt, nu när jag skulle sy den på maskin, var att tyget drog sig, så kantbandet vred sig. Löste detta genom att lägga smörpapper under, när jag sydde!

• T0612

Det finns, vad säger man "finmaskigt", tyll på panduro för 49 kr/m

• tågjäntan

Jag sydde inte själv, men köpte in tyget till den som sydde.
    När en kompis gifte sig för ett antal år sedan tyckte jag att hon hade en sådan snygg slöja, så när jag skulle gifta mig tänkte jag först låna den. Men det var fel färg - cremefärgad medan jag skulle ha en helvit klänning. Jag kom inte i håg om jag frågade eller om hennes mamma erbjöd sig, för det var hon som sytt den. Jag betalade tyget och tråden (och frakten). Sedan fick jag "syningen" som present.
    Det var en lite längre, tredelad, slöja. Jag kommer inte i håg vad det kostade, men det var inte jätte-dyrt för vanligt slöjtyg.

• altervattnet

köpte min slöja på tradera 250 :- dock så skulle dom ha 995:- för en liknande slöja på Cinderella i Piteå- Aldrig i livet att jag skulle betala det!

• Falla

Jag har ett jättebra slöjtyg som jag köpt på vanlig tygaffär. De sa att man inte ens behöver fålla kanten och jag tänker inte heller ha ett kantband. Så jag undrar om någon vet hur man klipper till en slöja så den får den rätta formen, både till huvudet och avslutet???

Svar på tråden Sy egen slöja