• Snäckan08

Äktenskapsförord??

Vi har ungefär likvärdiga förmögenheter/tillgångar (give or take några 100'). Därav har vi bestämt oss för att inte skriva äktenskapsförord (dessutom kan jag tycka att skriva äktenskapsförord är lite som att ingå äktenskap med tanken på att det inte ska hålla).

Nu undrar jag hur andra resonerat och hur vanligt det är med äkenskapsförord.....

• Svar på tråden Äktenskapsförord??
  • Nalle Puh 40

Vi ska skriva det eftersom en av oss har en större tillgång pengar och den andre en skuld pga studier.

Håller med TinkieWinkie, hade jag inte trott att det skulle hålla så hade jag aldrig gift mig...

• Yllo

Hade det bara gällt mig och min mans ekonomi så hade vi nog inte skrivit något äktenskapsförord.

Men vi har äktenskapsförord av den enkla anledningen att mitt arv är skrivet som enskild egendom, medans min mans arv inte är det (båda har förlorat ena föräldern redan så testamenten finns). Detta gör ju att om vi en dag skiljer oss så har min man inte rätt till något av mitt arv och jag har rätt till hälften av hans. Inte rättvist tyckte jag så jag yrkade på att vi skulle skriva äktenskapsförord där det framgår att allt vad min man ärver så kommer att vara hans enskilda egendom.

• Bauti

Vi har skrivit ektenskapsförord. Just av den andledningen att vi är vänner nu. Men OM det skulle bli skilsmässa så behöver vi inte slåss med näbbar och klor. Allt finns på papper redan.
    Sedan har min man redan genomgått en jobbig skilsmässa där det inte fanns något "avtal".

Jag känner att om det skulle bli att vi går skillda vägar så vill jag gärna ha det som är mitt tillbaka. Som tex arv.

Inget är för evigt. Och jag vet hur elaka folk kan bli när kärleken tar slut.

Det är smart att vara klok innan än efter.

• Nalle Puh 40
    Bauti skrev 2009-02-06 08:11:15 följande:
    Vi har skrivit ektenskapsförord. Just av den andledningen att vi är vänner nu. Men OM det skulle bli skilsmässa så behöver vi inte slåss med näbbar och klor. Allt finns på papper redan.Sedan har min man redan genomgått en jobbig skilsmässa där det inte fanns något "avtal".Jag känner att om det skulle bli att vi går skillda vägar så vill jag gärna ha det som är mitt tillbaka. Som tex arv.Inget är för evigt. Och jag vet hur elaka folk kan bli när kärleken tar slut. Det är smart att vara klok innan än efter.
    Mycket bra skrivit, kunde inte gjort det bättere själv.

Jag vill oxå gärna ha "mitt" arv om det händer något för man säger altlid: Men det är klart att du får ditt, jag skulle aldrig lägga beslag på dina pengar om vi går skilda vägar men man vet aldrig. Oftast är man ju inte bästa kompisar om man skiljs.
  • pysselbruden

Vi kommer troligen inte att skriva äktenskapsförord då vi går in med väldigt lika ekonomiska förutsättningar i äktenskapet. Enda anledningen att vi ev skulle göra det är att vi båda har "släktgårdar" som vi vill hålla inom släkten. Men detta gäller ju som sagt båda, hade det bara vara en av oss, så hade vi kanske resonerat annorlunda.

Dock kan man ju även skriva äktenskapsförord i efterhand, väl gift (när som helst under äktenskapet). Kanske gör vi så om det framkommer att den enas arv blir enskild egendom men inte den andras (precis som Yllo skrev om) eller något annat inträffar som ändrar situationen.

• Lillamiraklet

Någon som vet hur man går tillväga? Hur pass tidigt kan man skriva och lämna in detta äktenskapsförord? Något man behöver förbereda så att säga, eller är det något man lämnar in efter att man gift sig?

• Joji
    TinkieWinkie skrev 2009-02-05 15:44:18 följande:
    Vi gör det för jag tar med mig en större post in. Tror inte det är ovanligt. Tycker inte det har att göra med tron på att det ska hålla eller inte. Den barriären är man väl förhoppningsvis över vid det laget man tänker gifta sig? Hade jag inte trott att det skulle hålla hade jag inte gift mig.
    Samma här! Skulle kännas väldigt jobbigt om vi inte båda kunde se realistiskt på det hela.

Lillamiraklet - jag tror det är bäst att göra det innan man gifter sig... Kontakta en advokat, så brukar det lösa sig ganska enkelt.
  • Yllo

Man kan utan problem skriva äktenskapsförordet som ett led i bröllopsplaneringen. Lämna in det till Länsstyrelsen (vill minnas att det var där) Dock blir det inte gällande förrän efter att vigseln blev registrerad. På vårt står det formulerat ".......... som planerar ingå äktenskap den XX.."

Har ett svagt minne av att man kan mycket väl skriva ett äktenskapsförord under pågående äktenska, men att det då blir någont liten knorr om att egendom som fanns innan äktenskapsförordet blir gemensam.. eller något åt det hållet. Minns som sagt inte exakt.

Man kan antingen ta kontakt med en jurist för att få hjälp att upprätta ÄF, men det finns även färdiga blanketter att köpa som man bara fyller i namn och dyl och skriver under.

• isop

Vet någon i vilka fall äktenskapsförordet gäller? Alltså, det gäller vid skilsmässa. Men hur är det om den ene avlider?

Om man skriver att all egendom är enskild egendom och all framtida införskaffad egendom ska vara enskild, ärver man varandra i alla fall då?

• Svanboet

Jag vet inte säkert men jag tror att det är barnen som ärver (om man har några)... den infon säkert på internet.

• Lövings

Jag vet inte hur vi ska göra.
    Antagligen blir det att skriva ett.
    Just nu skiljer det inte sig mycket men min pappa
    har flera företag, och en massa skog, fastigheter,
    aktier, fonder osv.

Men min sambo bryr sig inte om vi skriver ett eller inte.
    Så det är nog upp till mig..

• feministbrud

Nalle Puh 40 skrev 2009-02-06 07:43:07 följande:

Vi ska skriva det eftersom en av oss har en större tillgång pengar och den andre en skuld pga studier.Håller med TinkieWinkie, hade jag inte trott att det skulle hålla så hade jag aldrig gift mig...
    Har den personen med skuld, tagit ett banklån? För studieskulden skiljer ju sig från andra skulder i och med att den är strikt personlig och inte lämpas över på någon annan. Eller är det helt nytt nu?
  • Nalle Puh 40

Ja, det rör sig om ett banklån och hur det är med CSN pengar vet jag faktiskt inte, någon annan som vet?

• Svanboet

Det jag tycker är viktigt att komma ihåg i en sån här diskussion är ju att det är framtiden som är det viktiga. Idag vill ju inte skilja på mina och dina pengar på det sättet men vem vet hur framtiden blir. Det finns så mycket som kan hända och jag vill vara på den säkra sidan. Sen är det ju en fråga om hur man formulerar sitt äf, det ska ju vara vettigt så itne "striden" står om stolar och böcker.

• anne på grönkulla

Ja, det tillämpas på bodelningen också vid dödsfall. Men sen om man inte vill att den andra parten ska ärva även enskild egendom så behövs ett testamente. Ofta vill man ju olika saker om man skiljer sig eller om den ena avlider, om man funderar på saken - detta är ett av skälen till att man kan behöva tala med en jurist för att reda ut begreppen och få det rätt i enlighet vad man vill.

isop skrev 2009-02-09 10:10:13 följande:
    Vet någon i vilka fall äktenskapsförordet gäller? Alltså, det gäller vid skilsmässa. Men hur är det om den ene avlider?Om man skriver att all egendom är enskild egendom och all framtida införskaffad egendom ska vara enskild, ärver man varandra i alla fall då?
  • marsros

anne på grönkulla skrev 2009-02-09 20:46:16 följande:

Ja, det tillämpas på bodelningen också vid dödsfall. Men sen om man inte vill att den andra parten ska ärva även enskild egendom så behövs ett testamente. Ofta vill man ju olika saker om man skiljer sig eller om den ena avlider, om man funderar på saken - detta är ett av skälen till att man kan behöva tala med en jurist för att reda ut begreppen och få det rätt i enlighet vad man vill.
    Men hur är det om jag har enskild egendom med mig in i äktenskapet utan att skriva äktenskapsförord. Om jag dör kan min man då ärva min del av min släkts landställe som är min enskilda egendom?
  • anne på grönkulla

Jag tror inte det finns nåt som hindrar att han ärver, när bodelning väl är gjord. Han kan dock inte få del i skilsmässa av det. Men jag brukar råda folk att prata med en jurist, billiga gördetsjälv-lösningar är tyvärr sämre på det sättet, jag har sett flera olyckliga exempel på att man då lyckats reglera saker fel med helt oavsedda effekter. Bl a för att det finns ett samspel mellan bodelning/arvsskifte och för att det inte går att reglera nåt som är mot lagen - och det kan bli fel. Satsa nån tusenlapp på att gå till en jurist på banken o få det gjort rätt!

Vi har själva inget förord alls dock, men det diskuterade vi oss fram till och var ett medvetet gemensamt beslut.

• Yllo

Enligt den juristen vi anlitade gäller endast äktenskapsförordet vid skilsmässa och inte vid dödsfall. Måste nog ta och kolla upp det där en gång till.

Majros: Har du enskild egendom när du ingår äktenskapet (så som jag har) så ärver din make dig när du dör. Han får alltså ärva din enskilda egendom. Däremot kan man genom ett testamente förorda att han ärver med "nyttjande rätt" i stället för "äganderätt". På så sätt får han bara nyttja arvet efter dig och sedan när han dör går det vidare till era gemensamma barn (eller dina) och om sådana inte finns vidare till dina föräldrar, syskon o.s.v.

• fromheretoeternity

Ja, det kan han men han kan enast få det om du dör, inte om ni skiljer er.
    Om du vill att någon annan ska ärva ditt landställe om du skulle dö så får du skriva det i ett testamente

marsros skrev 2009-02-09 21:03:32 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-02-09 20:46:16 följande:
    Men hur är det om jag har enskild egendom med mig in i äktenskapet utan att skriva äktenskapsförord. Om jag dör kan min man då ärva min del av min släkts landställe som är min enskilda egendom?
  • anne på grönkulla

Jag har fått lära mig att äktenskapsförord gäller vid bodelning och att det inte är nån skillnad på den bodelning som görs vid en skilsmässa eller om en av makarna dör. Därför kompletterar man med testamente ofta, eftersom man ju kan vilja att maken ska ärva men inte vill att han ska få vara med och dela vid en skilsmässa tex. Igen, skaffa kompetent juristhjälp!

Svar på tråden Äktenskapsförord??