• Tizia

Restips Italien ?

Så nu är det dags för bröllopsrese planering och flyg är nu bokat till Milano =)
    Finns det någon som har lite bra tips på vad man ska se göra (eller undvika) i området ?
    Funderar på att besöka Florens, Venedig, Verona och Gardasjön =)

Tacksam för alla tips =)

• Svar på tråden Restips Italien ?
  • Vid havet

Vi var vid Gardasjön sommaren 07 och vi älskade det! Det var fantstiskt väder och vi bodde så bra med jätteterrass ut över sjön. Tom sjöutsikt från toaletten
    Jag tycker i så fall att man ska åka till den smalare delen av sjön eftersom man då ser till andra sidan och det gillar jag.

Vi bodde i Malcesina och det kan varmt rekommenderas.

• Therese 83

Har varit i Bardolino flera gånger dock i mitten av juni. Helt underbart mysigt och solen skiner alltid när vi kommer dit. Har varit ett flertal gånger i Toscanaområdet också fantastiskt. Har ni bil så passa på att åka upp till småbyarna som finns. Strosa runt, ät på någon mysig restaurang och köp mer er lite lokala råvaror. Åhh, vad man längrar tillbaka till Italien. Är väldigt avundsjuk just nu :)

• Tizia

Åhh va alla e gulliga å kommer med bra tips =) Var lite tveksam till norra italien först men nu börjar längta =)) Tack alla =)

Mille M: Hotellet ser helt fantastiskt fint ut !! Riktigt lyxigt !! Ligger det bra oxå ?

Vid Havet: Vet du vad hotellet hette ni bodde på ? Havsutsikt från toa låter ju härligt =)

Therese: Bardolino ser mysigt ut, ligger hotellet så man kan gå ut å äta eller måste man ta bil ?

• Therese 83

Det går att gå ner till hamnen/marinan, där det finns flera mysiga restauranger :)

Tizia skrev 2009-02-12 12:24:55 följande:
    Åhh va alla e gulliga å kommer med bra tips =) Var lite tveksam till norra italien först men nu börjar längta =)) Tack alla =)Mille M: Hotellet ser helt fantastiskt fint ut !! Riktigt lyxigt !! Ligger det bra oxå ?Vid Havet: Vet du vad hotellet hette ni bodde på ? Havsutsikt från toa låter ju härligt =)Therese: Bardolino ser mysigt ut, ligger hotellet så man kan gå ut å äta eller måste man ta bil ?
  • Mlle M

Hotellet ligger jättebra, gangavstand til allt nära Pitti palatset pa andra sidan Ponte Vecchio, massor av mysiga restauranger och en superfin delikatesaffär pa samma gata. Hotellet har dessutom en parkering, var vet jag inte efterso man "lämnar bort " nycklarna men det var super!

• Vid havet

Vi bodde här: www.casasartori.it

Absolut inget flashigt men just terrassen och utsikten var fantastiskt! Har foton om du vill se.

Sen gick man bara över vägen och var på stranden/strandpromenaden och därifrån kunde man gå in till stan. Längs vägen låg bla en jättefin och lite lyxigare restaurang där vi åt sista kvällen.

• Lillac

Mlle M skrev 2009-02-12 10:40:21 följande:

Ett fantastiskt hotell som vi bodde pa i Florens förra aret var www.palazzomagnaniferoni.com/ Inte alls dyrt men alldeles underbart!!!!
    Piemonte-regionen kan jag ocksa rekommendera varmt, otroliga viner och massor av fantastiska restauranger.
    Wow, verkligen fantastiskt hotell! Fast 2000SEK per natt för två personer i ett rum är dyrt för mig..

Jag kan också rekommendera Piemonte. Särskilt Turin som var Italiens första huvudstad.
  • Lillac

Tizia skrev 2009-02-12 10:32:55 följande:

Lillac: Åhh va bra, 1000 tack =) Men hur är verona egentligen? Är det ett ställe man vill bo på eller räcker det att åka dit över en dag? Å venedig, vissa säger att det är överskattat...men det känns ändå som att man vill se det, men frågan är om man ska bo där eller bara besöka d kort?
    Personligen tycker jag att man kan stanna i Verona även över natten, men det är ju lite vad ni tycker. Svårt att säga eftersom man har olika "smak".

Venedig hinner man inte på en dag om man vill se staden ordentligt. Jag hade räknat med 2-3 dagar..
  • Tizia

Vid havet:
    Hotellet såg jättemysigt ut å bra pris oxå =) Min M2b blev lite skeptiskt eftersom d var så bra pris, men det är fräscht å så ? Förresten går det att bada i gardasjön ? (dum fråga kanske) =) Ska dit i början av maj =)

Mille M:
    D hotellet du rekommenderade var ju helt fantastiskt, men kanske lite för dyrt för oss.. Verkade som dom bara har sviter ? Eller hur bodde ni?

• Vid havet

Det är fräscht! Men inget lyx. Rummet vi fick (fast nu var vi 2vuxna + 2barn) var stort, trots 4 sängar. Och terrassen hade varit värd det dubbla priset

Vattnet är jättefint, klart och så - dock inte sandstränder i alla fall i Malcesina utan det är små stenar - men jag vet inte hur varmt det är i maj.

Tizia skrev 2009-02-13 10:26:03 följande:
    Vid havet: Hotellet såg jättemysigt ut å bra pris oxå =) Min M2b blev lite skeptiskt eftersom d var så bra pris, men det är fräscht å så ? Förresten går det att bada i gardasjön ? (dum fråga kanske) =) Ska dit i början av maj =)Mille M:D hotellet du rekommenderade var ju helt fantastiskt, men kanske lite för dyrt för oss.. Verkade som dom bara har sviter ? Eller hur bodde ni?
  • Mlle M

Tizia: Jo, vi bodde i en svit med helt fantastiska takmalningar, hmm.....kanner till ett annat hotell i Florens som jag bott pa som heter Villa Betania, kan nog vara nagot billigare, en gammal villa pa kullarna med 15 minuters promenad in till stan. www.villabetania.it/ita/index.html

• hjärtat mitt

Älskar Sienna!

Tycker nog att Florens var lite jobbigt, så mycket turister, hysteriskt dyrt osv , även om det är fantastiskt fint.

Kusten vid Toscana är fin!!

• Tizia

Mille M: D hotellet såg helt oki ut oxå, tacktack =)

Hjärtat mitt: Vill du berätta lite om sienna ? Skulle va kul å höra vad som e mysigt där, vad man kan hitta på mm ? =)

• Tizia

En lite fråga till er som rekommenderade piemonte området, finns det några guldkorn där ?

Svar på tråden Restips Italien ?