• N79

    Kan någon tipsa om trevlig präst i Mölndal/Göteborg??

    Jag ska gifta mig lördag 30 maj 2009 vid Stensjöhills herrgård i Mölndal/Gbg och letar efter en präst som kan viga oss.

    Vigseln ska vara utomhus vid vattnet (om vädret tillåter såklart...) och jag vill helst att vigsel börjar ca 16:00.

    Jag skulle gärna få in tips om en trevlig präst i Mölndal eller i Göteborg. Eftersom vi inte ska vara i kyrkan så spelar det ingen roll vilken kyrka prästen tillhör, vi betalar givetvis för transporten.

    Jag vill gärna komma i kontakt med en präst som är lite mer "modern" och har lite humor....någon som har ett namn att rekommendera??

    Tacksam för ALLA svar...

  • Svar på tråden Kan någon tipsa om trevlig präst i Mölndal/Göteborg??
  • N79

    Jag puffar lite....

    Ni som har gift er i Göteborgsområdet, vem vigde er?

  • Soldemor

    Kan tipsa om två präster jag känner, Robert Sörstrand och Maria Lif. Maria är i Göteborgs Annedal. Inte riktigt säker på vilken församling Robert är i nu, men du kan säkert googla på honom. Som jag uppfattar det, passar de bra på dina önskemål.

  • Myrmor

    Den kvinnliga prästen i styrsö kyrka är grym!! (hon som bla höll i kär och galen-programmen när de gick på tv om någon minns?)

  • Myrmor

    Den kvinnliga prästen i styrsö kyrka är grym!! (hon som bla höll i kär och galen-programmen när de gick på tv om någon minns?)

  • Myrmor

    åh, och svante myrén är världens goaste också, en jag vet inte om han jobbar med vigslar längre (han är bla krogpräst och fängelsepräst)

  • Jeez

    Och glöm inte att smaken är som baken! Bästa sättet att känna en präst på pulsen är att gå på några gudstjänster som h*n håller och stanna och prata lite efteråt, tex på kaffet. (Men på förekommen anledning, glöm inte att om man passar på att gå på långfredagen för att man ändå är ledig, så kommer det handla om död...)

  • Tooticki

    Jag tycker att Pontus Bäckström och Louise Sjölund från Brämaregårdens församling båda är duktiga. De håller vackra nutidrelaterade predikningar och är lätta att tala med.

    Sen kan jag inte låta bli att undra hur det kommer sig att ni väljer att gifta er kyrkligt om ni inte går i kyrkan annars och inte känner till någon präst som ni gillar..?

  • N79

    Ja, absolut....smaken är olika så jag ska åka dit och prata med dem. Vi bor själva i Stockholm, men eftersom de flesta gäster och bådas släkt bor i Gbg så ska vi gifta oss där.....avstådet gör det lite svårt att bara titta förbi...

    Tooticki: jag tycker att en kyrklig vigsel är vacker och traditionell....det är anledningen till att jag väljer det. Eftersom vi inte är så troende så väljer vi däremot en utomhus-vigsel, men jag vill ändå ha det traditionella och vackra med att ha en präst. Jag tror att det är ok att vigas kykligt även om man inte går i kyrkan till vardags.

    Tack för era tips!

  • Tooticki
    N79 skrev 2009-02-02 20:33:21 följande:
    Ja, absolut....smaken är olika så jag ska åka dit och prata med dem. Vi bor själva i Stockholm, men eftersom de flesta gäster och bådas släkt bor i Gbg så ska vi gifta oss där.....avstådet gör det lite svårt att bara titta förbi... Tooticki: jag tycker att en kyrklig vigsel är vacker och traditionell....det är anledningen till att jag väljer det. Eftersom vi inte är så troende så väljer vi däremot en utomhus-vigsel, men jag vill ändå ha det traditionella och vackra med att ha en präst. Jag tror att det är ok att vigas kykligt även om man inte går i kyrkan till vardags. Tack för era tips!
    Jag förstår, du bör dock komma ihåg att vigselgudstjänsten är utformad på samma vis vare sig man är ute eller inte.
  • Downtowngirl

    Jonas Eek i Domkyrkoförsamlingen.
    Otroligt rolig och modern.

  • Agron Jessica

    Peter i brunnsbo- och Backa kyrka, kan rekomonderas varmt, han ät lättsam och mjuk, helt underbar!

  • En till präst
    N79 skrev 2009-02-02 20:33:21 följande:
    jag tycker att en kyrklig vigsel är vacker och traditionell....det är anledningen till att jag väljer det. Eftersom vi inte är så troende så väljer vi däremot en utomhus-vigsel, men jag vill ändå ha det traditionella och vackra med att ha en präst. Jag tror att det är ok att vigas kykligt även om man inte går i kyrkan till vardags. Tack för era tips!
    Även en vigsel utomhus är en kristen ceremoni, och även roliga och "trevliga" präster är kristna. Så man "slipper" inte det kristna för att man väljer utomhusvigsel. Det är dessutom långt ifrån alla präster som går med på att viga folk utomhus. Men många gör det.

    Eftersom ni inte bor i Göteborg kan ni ju inte prata med er egen hemförsamling, men det enklaste ni kan göra är att ta reda på i vilken församling er tänkta vigselplats ligger. Sen kan ni kolla med den församlingen om de gör utomhusvigslar, och i så fall får ni en präst därifrån.
Svar på tråden Kan någon tipsa om trevlig präst i Mölndal/Göteborg??