• sandraochmichael

vilka har tänkt att köra en svnemö?

jag och min kille vill då inte vara på skiljda håll innan bröllopet eftersom vi bara skulle sakna varandra då.. så vi kommer då att göra en svenmö, alltså köra ihop svensexan och möhippan, kul att kolla om nån mer kommer göra så =)=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-01 15:40
    hehe såg att tråden var felstavad =)=) lätt hänt, mena svenmö =)=)

• Svar på tråden vilka har tänkt att köra en svnemö?
  • Emmas syster

Nej för sjutton
    Det var/är ju lite av tjusningen med svensexa/ möhippa

Hade vi fått välja innan hade vi nog gärna samkört oxå men absolut inte efteråt!

Han fick göra sånt som han gillar och jag fick göra sånt som jag gillar! (jag fick soldusch och ansiktsbehandling och sen var det paaaarty - han fick massage, bastade och körde folkrace)
    Sen hade de lite uppgifter och aktiviteter som var såntdär som man bara måste göras förbaskat roliga var de i alla fall

• tonårsmorsa

Men ni planerar väl inte möhippa/svensexa själva? Det får man ju vara beredd på att det blir vad det blir.

• Sååå lurade

Håller med, vad har ni att säga till om det

tonårsmorsa skrev 2009-02-01 17:16:24 följande:
    Men ni planerar väl inte möhippa/svensexa själva? Det får man ju vara beredd på att det blir vad det blir.
  • lecaroline

Jag vill nog kunna sova hemma, men sedan vill jag bli kidnappad!! Har ju aldrig blivit det förut. Tror inte det blir samma avslappnade miljö om man ska ha det ihop heller..

• Hemlig2009

För det första så kan ju inte ni bestämma det själva. Då tappar man ju helt hela grejen med möhippa och svensexa...

Och för det andra är det aldrig fel att ha skoj på egen hand!

• lillalyckan

Jag skulle nog kunna tänka mig att (först och främst framföra det som önskemål till de ansvariga förstår {#lang_emotions_wink}) Ha varsin möhippa/svensexa och sen kanske mötas upp och avsluta kvällen allihop tillsammans. Då får man leka själv först och sen va med varandra {#lang_emotions_laughing} men som sagt, de beror väl på vad ens vänner har för ideér...

• brud080808
    lillalyckan skrev 2009-02-03 15:41:13 följande:
    Jag skulle nog kunna tänka mig att (först och främst framföra det som önskemål till de ansvariga förstår ) Ha varsin möhippa/svensexa och sen kanske mötas upp och avsluta kvällen allihop tillsammans. Då får man leka själv först och sen va med varandra  men som sagt, de beror väl på vad ens vänner har för ideér...
    Det tycker jag låter toppen!
  • AndyP

Jag tycker att en svenmö låter som en rätt mysig idé. Vad är det som säger att man alltid måste göra som alla andra. Känns det bra för är är det klart att ni ska köra på det.

• perhel

Vi tänkte göra en svenhippa och mö6:a
    Bruden skulle få åka iväg med killarna och göra lite killsaker , fixa bilen bla och brudgummen skulle få åka med tjejerna och göra tjejsaker, tex ansiktsbehandling och bikinivaxning. Sen på kvällen skulle båda sällskapen samlas och äta mat ihopa. Efter det skulle brudparet få en hotellövernattning för att rå om varandra.
    Nu blev det tyvärr inte så för att några underbart snälla väninnor till bruden förstörde alltihopa....// Toastmadame

• J D

Vi har avsagt oss möhippa/svensexa eftersom vi tycker att det är en vansinnigt omodern och ojämställd tradition. Vi har istället informerat att vi gärna styr ihop ngt alla tillsammans. SÅ ja, isf har vi väl en svenmö .

• sandraochmichael

precis som det ska vara ;)

• silversvans

Det är så sällan som jag och mina tjejer träffas allihopa på en gång, så jag hade inte velat ha det tillsammans med min mans svensexa.
    Och dessutom gjorde dom så tråkiga saker, jag fick allt det bästa :P

• svårtattvälja

J D skrev 2009-02-06 16:38:03 följande:

Vi har avsagt oss möhippa/svensexa eftersom vi tycker att det är en vansinnigt omodern och ojämställd tradition. Vi har istället informerat att vi gärna styr ihop ngt alla tillsammans. SÅ ja, isf har vi väl en svenmö .
    Varför tycker ni att det är ojämställt med möhippa/svensexa?
  • J D

svårtattvälja skrev 2009-02-06 17:58:22 följande:
    J D skrev 2009-02-06 16:38:03 följande: Varför tycker ni att det är ojämställt med möhippa/svensexa?

För att man bara är kvinnor på möhippan och bara män på svensexan och för att man gör vad som anses vara kvinnliga saker på möhippan medan manliga görs på svensexan. Sedan kan man göra det på mer jämställda sätt men i grunden tycker vi då istället att det är en omodern tradition som handlar om sista natten med gänget vilket det definitivt inte är- den natten personen ifråga var singel och helt fri har passerat för längesedan och sista kvällen att umgås med kompisarna är det knappast- känns som en rätt förlegad syn på äktenskapet.

• svårtattvälja

J D skrev 2009-02-06 18:01:18 följande:

För att man bara är kvinnor på möhippan och bara män på svensexan och för att man gör vad som anses vara kvinnliga saker på möhippan medan manliga görs på svensexan. Sedan kan man göra det på mer jämställda sätt men i grunden tycker vi då istället att det är en omodern tradition som handlar om sista natten med gänget vilket det definitivt inte är- den natten personen ifråga var singel och helt fri har passerat för längesedan och sista kvällen att umgås med kompisarna är det knappast- känns som en rätt förlegad syn på äktenskapet.
    aha!
    Jag ser nog på möhippa och svensexa som en möjlighet att lära känna några av de andra som ska på bröllopet, och förstås ha roligt ihop med sina kompisar. Jag har nog aldrig varit på en möhippa som slutade med sista-natten-med-gänget-på-stan-festande, det har varit mer om att umgås och ha trevligt.

Vår möhippa/svensexa baserades helt på våra intressen, och ja för min man blev det nog ganska grabbigt (eller gubbigt....), inte så girly-girly för mig dock. Men det är klart att det är enkönade tillställningar, och det är förstås lite gammaldags. Det är iallafall lyxigt att få en överraskning ordnad för sig, oavsett om det är för en födelsedag eller möhippa!
  • J D

svårtattvälja skrev 2009-02-06 18:11:59 följande:
    J D skrev 2009-02-06 18:01:18 följande: aha! Jag ser nog på möhippa och svensexa som en möjlighet att lära känna några av de andra som ska på bröllopet, och förstås ha roligt ihop med sina kompisar. Jag har nog aldrig varit på en möhippa som slutade med sista-natten-med-gänget-på-stan-festande, det har varit mer om att umgås och ha trevligt. Vår möhippa/svensexa baserades helt på våra intressen, och ja för min man blev det nog ganska grabbigt (eller gubbigt....), inte så girly-girly för mig dock. Men det är klart att det är enkönade tillställningar, och det är förstås lite gammaldags. Det är iallafall lyxigt att få en överraskning ordnad för sig, oavsett om det är för en födelsedag eller möhippa!

Ja, alla tycker vi olika. Eftersom vi ser det som ojämställt så tycker vi inte att det är det minsta lyxigt utan emot vår önskan. Vi är dock mycket väl medvetna om att väldigt få håller med oss. Om någon skulle vilja överraska oss med en gemensam tillställning med en trevlig känsfördelning så skulle vi tycka att det var väldigt lyxigt .

• sandraochmichael

jag håller med helt och hållet =)=) fast det kanske märks på min tråd =)
    jag tycker även att dom traditionella svensexa och möhippa handlar mer om en sista kväll i "frihet" vilket jag även tycker att passerade för länge länge sedan, och sen så behöver jag inte det heller eftersom att jag träffar mina vänner etc ändå =)=) och sen förstår jag inte riktigt varför man behöver det, larvigt enligt min mening.
    men smaken är som baken =)=)
    J D skrev 2009-02-06 18:17:19 följande:

Ja, alla tycker vi olika. Eftersom vi ser det som ojämställt så tycker vi inte att det är det minsta lyxigt utan emot vår önskan. Vi är dock mycket väl medvetna om att väldigt få håller med oss. Om någon skulle vilja överraska oss med en gemensam tillställning med en trevlig känsfördelning så skulle vi tycka att det var väldigt lyxigt .
  • svårtattvälja
    svårtattvälja skrev 2009-02-06 18:11:59 följande:
    Det är iallafall lyxigt att få en överraskning ordnad för sig, oavsett om det är för en födelsedag eller möhippa!
    .....eller en svenmö då! (as you wish!)
  • Fröken Kumla

Min svärmor och hennes karl hade varsin svensexa/möhippa innan de gifte sig.

2 dagar före bröllopet, när nästan alla gästerna kommit från hela långa landet falukorv, hade vi en "överraskningskick-off" för dem, en så kallad "mösexa" med lite lugnare "lära känna varanda"-tema som inkluderade bastubad, grillning och även lite lekar. Det var en riktigt trevlig kväll och alla verkade uppskatta det lika mycket som blivande brudparet. :)

Svar på tråden vilka har tänkt att köra en svnemö?