J D skrev 2009-02-06 18:01:18 följande:
För att man bara är kvinnor på möhippan och bara män på svensexan och för att man gör vad som anses vara kvinnliga saker på möhippan medan manliga görs på svensexan. Sedan kan man göra det på mer jämställda sätt men i grunden tycker vi då istället att det är en omodern tradition som handlar om sista natten med gänget vilket det definitivt inte är- den natten personen ifråga var singel och helt fri har passerat för längesedan och sista kvällen att umgås med kompisarna är det knappast- känns som en rätt förlegad syn på äktenskapet.
aha!
Jag ser nog på möhippa och svensexa som en möjlighet att lära känna några av de andra som ska på bröllopet, och förstås ha roligt ihop med sina kompisar. Jag har nog aldrig varit på en möhippa som slutade med sista-natten-med-gänget-på-stan-festande, det har varit mer om att umgås och ha trevligt.
Vår möhippa/svensexa baserades helt på våra intressen, och ja för min man blev det nog ganska grabbigt (eller gubbigt....), inte så girly-girly för mig dock. Men det är klart att det är enkönade tillställningar, och det är förstås lite gammaldags. Det är iallafall lyxigt att få en överraskning ordnad för sig, oavsett om det är för en födelsedag eller möhippa!