• Henk1313

Förlovning

Hej! Jag undrar om man kan förlova sig fast inte gifta sig direkt. Alltså vara förlovade några år innan giftermål? Tjejen jag är tillsammans med älskar jag jättemycket & hon älskar mig. Vi har bara varit tillsammans i 8 månader, är det bra att förlova sig så fort?

• Svar på tråden Förlovning
  • carolaj83

vi förlovade oss på vår 1-årsdag på ishotellet o gifter oss i sep...efter 8,5 år

• Henk1313

Jag är ganska okunnig på det här men är det killen som frågar om tjejen i fråga vill förlova sig eller är det ett gemensamt beslut?

• Henk1313

Jag har faktiskt planerat lite =D. Tänkte trycka upp en t-shirt med texten "Vill du förlova dej med mig?" Och en bild av ett hjärta. Jag och tjejen ska åka upp till stockholm i Mars o då tänkte jag ha på mig den t-shirten och ställa mig lite smidigt på hotell rummet så att hon får se texten. Vet inte om detta är någon bra idé men. Någon som har något annat sätt att säga det?
    Har även funderat på en romantisk picknick på en strand med en fin solnedgång ;).
    Finns många sätt =)

• aikidoaasa

Hihi, det lät som en gullig sak att göra och att fria på.

• J D

Henk1313 skrev 2009-02-01 02:21:24 följande:
    Jag är ganska okunnig på det här men är det killen som frågar om tjejen i fråga vill förlova sig eller är det ett gemensamt beslut?

Man kan göra vilket som. Det är vanligt att man beslutar om det tillsammans men frieri kan även komma från antingen killen eller tjejen.

• ElMac

J D skrev 2009-01-31 17:55:06 följande:

Det är klart att man kan, det är väl t o m det vanligaste. Personligen föredrar jag en förlovning som innebär giftermål inom ett år men det är ju olika så det viktigaste är ju vad du och din tjej tycker .Jag och min fästman förlovade oss efter 5 månader så det klart att man kan förlova sig fort. (Om det skulle ta slut så kommer det ju vara jobbigt av så många skäl att en förlovning inte gör så mkt från eller till tycker jag,)
    Vi blev tillsammans 3/5-08, förlovade oss 17/9-08 och gifter oss 7/8-09 så de är lite likt ert :) Vi tänkte beställa vigselringarna på ettårsdagen :)
  • J D

ElMac skrev 2009-02-01 10:52:59 följande:
    J D skrev 2009-01-31 17:55:06 följande: Vi blev tillsammans 3/5-08, förlovade oss 17/9-08 och gifter oss 7/8-09 så de är lite likt ert :) Vi tänkte beställa vigselringarna på ettårsdagen :)

Vad kul! . Kände ni inte heller varandra innan? Kul att beställa vigserlringarna på ettårsdagen, här har vi precis fått det gjort såhär ca 1 månad innan ettårsdagen .

• 090414

Ja vi har snart varit förlovade i 10år, i juli blir det 10år. Vi gifteer oss nu i April.

• ElMac

J D skrev 2009-02-01 11:08:35 följande:

Vad kul! . Kände ni inte heller varandra innan? Kul att beställa vigserlringarna på ettårsdagen, här har vi precis fått det gjort såhär ca 1 månad innan ettårsdagen .
    Vi var tillsammans för 17 år sedan.. Men jag var då inte redo för att ha något förhållande tror jag (fyllde 14 då). Av en slump hittade jag honom på FB i våras. Bodde då i Umeå men skulle upp till Skellefteå och hämta mina katter hos kattvakten efter jag varit på semester. Sambon tyckte då att vi skulle ses och fika eller äta och ja tänkte "visst, de vore ju kul, han ha säkert förfallit lika mycket som alla andra ex"
    Tji fick jag. Han var lika söt som jag minns honom. bara lite sexigare, snyggare och ptja helt underbar!En månad senare insåg vi att vi kände för mycket för varandra för att inte satsa på det och det känns så himla rätt.. Å även om vi inte vart tillsammans så länge så känns de som vi varit det sedan vi var små på sätt och vis. Vi hade inte setts på 14 år tror jag!

Vi var och beställde min nya förlovningsring samt bestämde vigselringar på vår 9 månaders dag insåg jag just :)
  • J D

ElMac skrev 2009-02-01 11:51:59 följande:
    J D skrev 2009-02-01 11:08:35 följande: Vi var tillsammans för 17 år sedan.. Men jag var då inte redo för att ha något förhållande tror jag (fyllde 14 då). Av en slump hittade jag honom på FB i våras. Bodde då i Umeå men skulle upp till Skellefteå och hämta mina katter hos kattvakten efter jag varit på semester. Sambon tyckte då att vi skulle ses och fika eller äta och ja tänkte "visst, de vore ju kul, han ha säkert förfallit lika mycket som alla andra ex"Tji fick jag. Han var lika söt som jag minns honom. bara lite sexigare, snyggare och ptja helt underbar!En månad senare insåg vi att vi kände för mycket för varandra för att inte satsa på det och det känns så himla rätt.. Å även om vi inte vart tillsammans så länge så känns de som vi varit det sedan vi var små på sätt och vis. Vi hade inte setts på 14 år tror jag!Vi var och beställde min nya förlovningsring samt bestämde vigselringar på vår 9 månaders dag insåg jag just :)

Åh, det var en fin historia .

• Umbraz

Det där är nog 50/50 tror jag, det är nog mer vanligt idag att kvinnor friar. Personligen har jag alltid tyckt att det är mannen som ska fria och för oss blev det så.

Sambons frieri kom som en överraskning. Vi for till hans bortgångne fars skogskoja där han varit mycket som barn,för att hämta en fotogenlampa, och när vi kliver in där så står fortfarande kaffekoppen och kaffepannan kvar på bordet, precis som om hans far just gått därifrån. Det hela blev väldigt rörande och vi grät en tår.
    Det hade regnat hela morgonen, men precis när vi stiger ut från kojan så spricker det upp och solstrålarna silar ned genom det våta lövverket. Det var ett magiskt ögonblick och vi kände hans närvaro så starkt.
    När vi samlat oss lite så faller sambon ned på knä och ber om min hand,jag som redan var lite gråtmild föll naturligtvis ånyo i gråt och mumlade fram ett ja, medan mina tårar föll.

Just den där stunden vid kojan,droppar som faller från rengvåt sommargrönska, känslan av total kärlek, och svärfars närvaro kommer vi aldrig att glömma.

Det finns många sätt man kan fria på, man kan dra på stort och tänka ut stora överraskningen eller bara helt oväntat, vid en speciell plats, be om någons hand.
    Det finns inga regler, man får helt enkelt gå på känsla.

Henk1313 skrev 2009-02-01 02:21:24 följande:
  • Henk1313

Jag vet inte om jag vill gifta mig direkt. Jag vill att vi båda ska bära en ring var och verkligen visa att hon är min och att jag är hennes. Det känns som att man trappar upp förhållandet ett snäpp och gör sig redo för eventuellt giftemål. D jag vill ha svar på är om jag kan fråga min söta flickvänn om hon vill förlova sig med mig. Jag vill ha ett överraskningsmoment. ALLA mina kompisar, killar som tjejer tycker att jag & min tjej ska förlova oss för vi är så söta ihop. Allt började med från min sida en liten flört på jobbet ;). Vi hade en jobbfest och jag visste att hon hade en annan kille på gång men jag struntade lite i d. Onykter som jag va så stötte jag lite på henne. Hon hade lite ont i nacken sa hon så jag masserade lite =D. Gött tänkte jag för nu är jag på god väg =). Sen gick vi ut och dansade lite på krogen, Det hände ingenting mellan oss den kvällen men på vägen hem, Dum som jag var (Eller smart) så skickade jag ett sms (Kanske lite b aktigt) med texten. Hej "Hennes namn" Jag tycker att du är den finaste tjej jag någonsin sett. Det skulle vara kul om vi kunde hitta på något någon gång?. Fick inget svar. Dagen efter kom svaret Hej "Mitt namn" Jag tycker du är en trevlig kille och en bra jobbarkompis men jag tycker inte om dig på d sättet. Skit också tänkte jag. Nästa fest va det tänkt att jag skulle vara nykter men det slutade att jag tog några bärs och natten slutade i hennes säng. Men absolut inget hände, Vi bara sov brevid varann. Sen ringde jag henne några dagar efter och bara frågade rent spontant om vi skulle ta en fika. Och hon sa att vi kanske kunde hyra en film i stället och se den hemma hos mig? Visst sa jag och sen träffades vi några gånger till och sedan dess har vi varit tillsammans =D. Nu i efterhand har hon sagt att hon tyckte att jag också va fin från första början men blev lite ställd när jag klev fram o sa d till henne. Väldigt lång berättelse blev det och då har jag ändå inte berättat riktigt allt ;). Summa sumarum så älskar jag henne över allt annat och vill verkligen bevisa i form av en förlovning att jag verkligen tycker att hon är den bästa tjejen som finns och att jag är superglad att vi har träffats. Finns det något att tveka på eller? Ska jag satsa? Är rädd för att hon kanske blir ställd igen o säger nej =(

• Umbraz

Känner du att du vill satsa så gör det!!! Man lever bara en gång. Om ni älskar varandra så klarar ni också att hantera ett nej på din fråga. Det kan ju faktiskt hända att hon inte är riktigt redo, för det är ju som du säger, att ta förhållandet till en annan nivå. Men det betyder ju inte att hon inte älskar dig mindre för det. Skulle det bli så får ni väl prata igenom hur hon känner, kanske hon bara vill vänta ett tag. Eller också så blir hon glad och överraskad, precis det du önskar. Sen är det ju helt individuellt hur man ser på förlovning. En del ser det som ett led till giftermål andra ser det mer som ett bevis på att man hör ihop med någon, du får väl förklara din ståndpunkt efteråt. Jag tycker du ska följa ditt hjärta. Lycka till!

• Henk1313

Ska bara komma på ett bra sätt ;). Vi har skojat om d lite och hon har frågat när jag ska fria på skämt tror jag iaf. Då sa jag så här att passa dej det kanske kommer ett frieri snart. Och d kommer det att göra snart =D Som sagt man lever bara en gång och det är väl alldrig fel att visa vad man känner. Tycker förlovning är ett bra sätt men ändå lite lugnt på nått sätt. Kom ju precis på en grej och hoppas att hon inte läser detta =).

• April 99

För att svara på din frågeställning längst upp...

vi förlovande oss på milleniumskiftetnatten, blott 17 coh 19 år gamla varit tillsammans i 9 månader då. Nu sitter vi här 9 år senare med bebis, hus och leker familjeliv, ännu kärare än då. Vi är inte gifta ännu (men de kommer nog hehe).

Sen fungerar de ju inte för alla, men visst kan man förlova sig efter så kort tid ihop och utan att gifta sig direkt! Vi hade inte direkt tänkt gifta oss "inom ett år" från förlovning, utan precis som du skriver visa att man hör ihop. Lycka till!

• wiii

en sak som jag kom att tänka på nu när du skrev att du inte visste om du ville gifta dig direkt, utan ville ha ringarna för att visa att ni hör ihop.
    det är kanske lite klurigt men om du "av en händelse" kan ta upp det där med förlovning innan med henne, och prata igenom vad det betyder för er, så kan det bespara vissa ev bekymmer.
    jag tänker som så att om du friar till henne, så kanske det för henne betyder att nu ska vi gifta oss inom ett år (som vissa faktiskt tycker), och om du då i efterhand ska förklara att det inte är din ide så kan besvikelsen bli stor..

jag vet inte hur det är för er, men vi två sitter ofta och drömmer och pratar om framtiden, och det har gjort att vi har lärt oss väldigt mycket om vart den andre står både när det gäller äktenskap, barn osv. och likaså gjorde vi om förlovning, och att veta sånt i förväg underlättar mycket.
    Lycka till! :)

Svar på tråden Förlovning