• Nova08

Hur får jag min mor att visa mer intresse för vårt kommande bröllop?

Min mamma har ganska mycket att tänka på just nu men jag är hennes enda dotter och jag trodde(kanske naivt) att ens mor skulle vara eld och lågor för att dottern gifter sig. Visst att hon har sagt att hon är jätte glad men ringer inte och kommer med förslag eller erbjuder sin hjälp om jag inte frågar om hjälp... Jag vill inte tvinga henne men jag blir lite sårad? Är det någon i ungefär samma situation?

Absolut att denna dag är min och min blivande makes men jag har alltid tänkt att så roligt att få prata färgtema med mamma.. m.m.

tacksam för svar

• Svar på tråden Hur får jag min mor att visa mer intresse för vårt kommande bröllop?
  • didis

Jag tycker du skall tänka att det faktiskt är DIN/ER dag, inte din mammas. Som du själv säger har hon mycket att tänka på nu.

Fundar på varför du tycker att hon skulle vara eld och lågor över ditt bröllop? Vilka händelser i hennes liv har du varit eld o lågor över? HON kanske behöver DIG mer nu än vad du behöver henne, nu när hon har mycket att tänka på?

Du är vuxen, liksom hon, och ni har numera ett gemensamt ansvar för er relation.

Hur lång tid har ni kvar till bröllopet - brinner det i knutarna och ni har svårt att hinna klart utan hennes hjälp?

• Brud 090808

jag kan till viss del förstå din situation, känner lite så från och till, just för tillfället är min mamma mycket intreserad. För min del är det viktigt att jag ser på mitt egen aggerande, jag har ofta redan tänkat på det hon kommer med, så hennes inlägg bli inte alla gånger så tacksamt mottaget av mig och då är det ju svårt att sedan klaga. Kanske din mor gör som hon gör av respekt för dig och din blivande. Kanske är hon orolig att du inte ska vilja att hon planerar tillsammans med dig. Jag tycker att du ska säga till henne vad du känner och fråga rakt ut vad hon tycker vore kul att hjälpa till med. Lycka till.

• Umbraz

Min mamma är eld och lågor över vårt bröllop, däremot är svärmor helt ointresserad. I början när vi berättade för alla om den kommande vigseln så berättade vi ju naturligtvis med den glädje och entusiasm man känner när man precis bestämt sig. Den glädjen tog hon kål på med en gång. Hon fällde flera sårande kommentarer, bland annat en som gällde att vi valt en vigsel i kyrka och efterföljande mingel. "men ska ni inte ha en fest??? då är det ju inget bröllop då är det ju bara en enkel vigsel."
    Vi har valt bort festen för att det inte är vi, vi vill inte ha det så. Så nu, bara för att slippa bli sårade så nämner vi inget om bröllopet, vi låtsas som om det inte kommer att ske helt enkelt när vi är hos henne. Och det är enkelt för hon frågar ju aldrig något om det.
    Tråkigt tycker jag att det är, och speciellt för min blivande.
    Det är som om hon tänker att: jaja, den dagen har ju inte varit än, vi får se hur det blir med den saken.
    Men vi står fast vid vårt beslut kring arrangemanget och sen är det upp till henne om hon vill dela glädjen med oss eller inte.

• Timba

TS. Kanske förstår inte din mamma hur viktigt ditt bröllop är för dig och hur mycket du vill att hon ska bry sig? För henne kanske det inte är så stor grej, varken med bröllop eller att hennes dotter gifter sig. Föräldrar reagerar och agerar ju inte alltid som man som barn skulle önska att de gjorde. Ett barnbarn behöver inte betyda att de vill sitta barnvakt varje helg liksom att ett bröllop inte behöver betyda att de letar fram sina gamla brudkläder eller öppnar plånboken. Jag tror att man som barn ibland måste tänka på att ens föräldrar faktiskt också är människor, vuxna människor med vuxnas känslor och rätt till ett eget liv. Man kan, tyvärr, inte begära att man som vuxet barn ska få hjälp av sina föräldrar eller att de ska bli överlyckliga för samma saker som man själv blir.

Har du tur så kanske din mamma kan bli mer engagerad i ditt bröllop men du måste kanske tala om för henne att du gärna vill ha hennes stöd och goda råd. Det kanske är så enkelt att hon inte vågar bli eld och lågor, hon vill kanske inte klampa in utan håller sig i bakgrunden tills ni har gett henne klartecken att kliva in? Eller så anser hon att du är stor nog att ta hand om dig själv och kanske är hon inte ett dugg intresserad av bröllop?

Ett bröllop innebär ju även många saker, bla gamla seder att kvinnans föräldrar ska betala, kanske är hon rädd att ni ska be henne pynta kalaset? Ett bröllop innebär också fest; kanske är hon orolig att stöta på någon gammal släkting hon inte gillar eller så kanske hon blir osäker att träffa din blivande mans släktingar? Det finns kanske andra anledningar till att hon inte är eld och lågor?

Oavsett vad som ligger bakom tror jag att det är vettigast att prata med henne. Berätta för henne att du älskar henne och gärna vill ha hennes råd- det värmer en mors hjärta kan jag lova!

• anne på grönkulla

Vet hon att du väntar dig att få hennes aktiva medverkan? Vad tycker hon om det?

Du kan ju inte vänta dig att hon ska veta det om du inte sagt det. Sen ska det ju funka i henne sliv också, men en bra början är ju att du säger vad du har för förväntningar... annars har hon ju inte en chans!

• Nova08

Jo, jag har sagt till henne att jag verkligen skulle uppskatta hennes hjälp om hon har möjlighet. Och det sa hon att hon ville. Men det inte handlar om att hon ska hjälpa handgripligen eller med pengar (det har jag dessutom sagt ifrån om) utan snarare lite stöd (jag stödjer VERKLIGEN henne i hennes kriser eller underbara stunder).

Vi bor dessutom en bit ifrån varandra vilket gör den praktiska biten lite trixig, men det är vi ju båda medvetna om....

Ja, det är svårt att förklara... Men min blivande man tycker till och med att det är lite lustigt att hon liksom inte vill mer... men min sambo och hans familj har ett helt annat tänk tror jag...

Men det är ganska långt kvar och det hinner säkert ändras och då blir säkert allt bra!!!

• jisberg

Heeeej!
    Jag förstår precis vad du känner, det skulle kunna varit jag som skrev detta inlägg. Jag känner mig oxå ledsen över att hon inte verkar bry sig så mycket som jag trodde hon skullen göra. Va fan om det var min dotter så skulle jag va där och hjälpa och fixa och trixa med allt. Jag kan bara inte säga henne vad jag känner för jag vill inte att det ska vara påtvingat att hon ska bry sig. Det ska komma naturligt. Skriv till mig om du vill.

• Prahlis

Just nu har jag en mor som inte alls sagt någonting om festen, men mer om min vikt och klänningsstorlek *suck*

Hoppas däremot att hon blir mer intresserad ju närmare bröllopet vi kommer.

• suzem

Jag har det likadant... hon bryr sej inte alls om det. Hon har inte en s sagt "vad rolig" eller "grattis" Jag fick inte en s ett leende tillbaka när jag berättade det.

• Blivande mrs walker

Jag undrar varför du så gärna vill att just din mamma ska engagera sig? Är det inte lika viktigt att din pappa gör det?
    Min mamma är litet halvt engagerad i bröllopet, men pappa är mycket mer entusiastisk och ska hjälpa till att baka tårta och dekorera.
    Kanske du kan prata färgtema med din pappa istället?

(Om din pappa har gått bort eller på något annat sätt är frånvarande så förstår jag och ber om ursäkt på förhand)

• when i said i do

var glad att hon iaf kommer. Min mamma vägrar komma! Vissa har svårt att visa känslor.. lycka till!

• VJ75

Hejsan. ja de är inte lätt med föräldrar! När jag berättade att vi skulle gifta oss, inte ens ett GRATTIS el ett leende varken från mor el far. Och så sa mor "Får man tillbaka pengarna om man skiljer sig"!!

Ha de gott

Nova08 skrev 2009-01-29 15:15:12 följande:
    Min mamma har ganska mycket att tänka på just nu men jag är hennes enda dotter och jag trodde(kanske naivt) att ens mor skulle vara eld och lågor för att dottern gifter sig. Visst att hon har sagt att hon är jätte glad men ringer inte och kommer med förslag eller erbjuder sin hjälp om jag inte frågar om hjälp... Jag vill inte tvinga henne men jag blir lite sårad? Är det någon i ungefär samma situation?Absolut att denna dag är min och min blivande makes men jag har alltid tänkt att så roligt att få prata färgtema med mamma.. m.m.tacksam för svar
Svar på tråden Hur får jag min mor att visa mer intresse för vårt kommande bröllop?