• Addilin

Blir det konstigt att ha vigseln kl 22?

Vi tänkte ha ett midnattsbröllop eller åtminstone ett nattbröllop. Egentligen ska ju vigseln hållas vid midnatt men vi är rädd att alla gäster kommer att vara aspackade vid det laget och det blir ju inge kul. Vi tänkte börja festen kl 17 och sen fortsätta med middag och ev funderar vi på att sätta vigsel kl 22 istället för midnatt, förhoppningsvis är folk relativt nykter då. Men jag vet inte om det blir konstigt, det blir ju liksom inget midnattsbröllop då. Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Blir det konstigt att ha vigseln kl 22?
  • RTBW

Ni vill allså kalla det för midnatssbröllop?

Jag tycker absolut att ni kan ha vigseln, kl 22.

Vad ska ni ha för slags fest
    och hur har ni tänkt upplägget?

• längelevekärleken

Spännande med nattbröllop, tycker också att ni kan lägga vigseln vid 22, låter mystiskt och spännande

• Addilin

Vi skulle helst vilja kalla det midnattsbröllop, Det låter ju lite charmigare att skriva i inbjudan att det är ett midnattsbröllop. : )

Kan man kalla det midnattsbröllop för att det formella bröllopet avslutas vid midnatt? Vi tänkte ha lite aktiviteter fram till midnatt. men sen får folk fortsätta festa som dom vill efter det.

Upplägget är ungefär: Start med mingel och välkomstdrink kl 17. Middagen serveras runt 18 och när den är avslutad tänkte vi kanske ha lite lekar eller nått tills vigseln börjar. Efter vigseln äter vi bröllopstårtan. Vi tänkte ha vigseln utomhus i mörkret och ha en massa trädlyktor tända så det blir lite fint. Borde vi vänta med vigseln till midnatt?

• RTBW

Det beror väl lite på vad ni bjuder för gäster.

Även om bröllopsgäster brukar vara bra på att hålla igång.
    Så kanske det bli lite länge om ni startar kl 17.00
    Om man tänker sig ett traditionellt bröllop, där vigseln är på eftermiddagen så brukar väl middagen start vid kl17 tiden och
    då brukar folka vara rätt trötta vid midnatt.

Samtidigt så tycker jag att det låter otroligt mysigt med midnattsbröllop, och om ni har mycket aktiviteter och
    att det händer mkt under middagen, så tror jag att det blir perfekt.

Sedan behöver det väl inte vara en superspikad tid heller,
    ni kan väl ha det lite öppet om vigselförrättaren är på plats f.r.o.m en viss tid, så kan ni känna efter.

Hm, ser nu att jag inte riktigt kan bestämma mig =)

• En till präst

Det borde nog kunna funka om ni hittar en vigselförrättare som går med på att jobba på lördagnatten, och om ni har en b-plan om vädret inte tillåter er utomhusvigsel.

Som präst skulle jag inte ställa upp på det här upplägget, men det kanske finns någon borgerlig vigselförrättare som gör det.
    Har ni en sådan i bekantskapskretsen så h*n ändå är på festen kan det ju fungera ganska problemfritt.

• Addilin

Jag har pratat med dom som bokar vigselförättarna och dom säger att det kan vara möjligt att få någon att ställa upp på natten. Dom trodde att det skulle gå att ordna, men dom kan inte ge något klart besked förrän 3-4 mån innan. Vi får hoppas att det går. Annars har vi ju lite tid på oss att planera om, men just nu utgår vi från att vi får vår natt/midnattsvigsel.

• En till präst

Ser att jag glömde svara på frågan om det blir konstigt.

Ja, jag tror det blir konstigt.
    Dels för att själva "firningsämnet" inte har hänt ännu när festen börjar. Och dels för att vigseln riskerar att bli stökig snarare än fin.

Även om ni "kapar" möjligheten att bli full med 2 timmar genom att ha vigseln 22 i stället för 00 så kommer nog tillräckligt många vara tillräckligt fulla efter 5 timmars festande. (Nu beror det förstås helt på vilka vänner ni har, men eftersom Du överhuvudtaget funderar på fylla som ett tänkbart problem så gissar jag att era vänner är som de flesta svenskar på fest)

• RTBW

Och ni ska inte ha det som överraskning då?

Jag var på en "trodde jag" sommarfest,
    och sedan vid 22tiden, så hade plötsligt två av värdarna
    bytt om och skulle gifta sig.
    Det var så härligt och fint.

• Addilin

Jag tror inte det blir konstigt för att vi börjar med festen. Det är lite grejen med ett midnattsbröllop det kan antingen börja eller sluta med vigseln. Middagen och aktiviteterna före blir liksom en förberedelse för vigseln. Å andra sidan blir det ju inte så om vi har vigseln kl 22.

Dom som kommer på bröllopet brukar dricka en del, men vi tänkte att har vi vigseln vid 22 så kan nog folk hålla sig måttliga tills dess. Vi tänkte att vi kanske kan uppmana folk på nått sätt att inte dricka sig aspackade innan. Det gör ju inget om dom är lite lulliga. Dom får dom börja festa på riktigt efter vigseln

• En till präst
    Addilin skrev 2009-01-26 11:45:02 följande:
    Jag tror inte det blir konstigt för att vi börjar med festen. Det är lite grejen med ett midnattsbröllop det kan antingen börja eller sluta med vigseln. Middagen och aktiviteterna före blir liksom en förberedelse för vigseln. Å andra sidan blir det ju inte så om vi har vigseln kl 22.Dom som kommer på bröllopet brukar dricka en del, men vi tänkte att har vi vigseln vid 22 så kan nog folk hålla sig måttliga tills dess. Vi tänkte att vi kanske kan uppmana folk på nått sätt att inte dricka sig aspackade innan. Det gör ju inget om dom är lite lulliga. Dom får dom börja festa på riktigt efter vigseln
    Mmm - viktigast är förstås att ni själva inte är aspackade när ni ska ge varandra dessa viktiga och stora löften
  • Mörk Ängel

Om ni vill ha ett midnattsbröllop och någon ställer upp på att viga er då då får väl banne mig de med vana att dricka sig fulla (på ett bröllop dessutom) hålla sig till det måttliga så att ni får den natten ni vill ha. Så enkelt tycker jag att det är!

Jag tror jag tom hade kunnat skriva det i inbjudan om jag hade haft vänner som drack så.

• En till präst

Mörk Ängel skrev 2009-01-26 12:18:09 följande:

Om ni vill ha ett midnattsbröllop och någon ställer upp på att viga er då då får väl banne mig de med vana att dricka sig fulla (på ett bröllop dessutom) hålla sig till det måttliga så att ni får den natten ni vill ha. Så enkelt tycker jag att det är! Jag tror jag tom hade kunnat skriva det i inbjudan om jag hade haft vänner som drack så.
    Å andra sidan - jag har varit med om att såväl brudpar som gäster varit lite tankade redan när vigseln börjar vid 15tiden... så det hänger kanske mindre på klockslaget än på vilka människor man har att göra med.
  • Addilin

Vi tänker förstås vara nykter tills vigseln är över.

Vi funderar på att säga nått i välkomsttalet om att de kan hålla det måttligt. E.v. funderar vi på att senarelägga hela bröllopet så att vi börjar vid 19-20 tiden. Då blir det typ mingel, middag och vigsel nästan direkt efter middagen. Vad tror ni om det?

• En till präst
    Addilin skrev 2009-01-26 12:50:30 följande:
    Vi tänker förstås vara nykter tills vigseln är över.Vi funderar på att säga nått i välkomsttalet om att de kan hålla det måttligt. E.v. funderar vi på att senarelägga hela bröllopet så att vi börjar vid 19-20 tiden. Då blir det typ mingel, middag och vigsel nästan direkt efter middagen. Vad tror ni om det?
    Låter klokt.
Svar på tråden Blir det konstigt att ha vigseln kl 22?